اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهید کاظمی در انتظار پارکینگ/

احداث پارکینگ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای خیابان‌های قم

خبرگزاری فارس: پارکینگ‌های عمومی و چند طبقه زیرزمینی و مکانیزه از ملزومات شهرهایی شده است که ساکنان اتومبیل‌سوار آن روز به روز بیشتر می‌شود و شهروندان آن ترجیح می‌دهند مدتی دنبال جای پارک بگردند اما در صف اتوبوس نایستند.

احداث پارکینگ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای خیابان‌های قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، از مرکز شهر و اطراف حرم که بگذریم خیابان صفاییه یکی از نقاط مرکزی شهر است که با کمبود پارکینگ در این خیابان جدی است. در این خیابان پنج مجتمع تجاری، دو داروخانه و چندین ساختمان مربوط به پزشکان و آزمایشگاه و ده‌ها مغازه وجود دارد. مراجعه روزانه مردم به این خیابان به حدی است که گاهی در طول روز در دو طرف کوچه‌های صفاییه اتومبیل پارک شده که این مسئله علاوه بر اینکه برای ساکنان این کوچه‌ها مشکل ناامنی و سرو صدا ایجاد می‌کند گاهی عابران پیاده هم به سختی مسیر خود را از میان این اتومبیل‌های پارک شده و در حال حرکت می‌یابند.

سه نوع پارکینگ برای درون شهر وجود دارد. دسته اول پارکینگ‌های اختصاصی هستند که فضای آن با مراجعه مالک به شهرداری تعیین شده و مالک ملزم به ساخت آن است. دسته دوم پارکینگ‌های طبقاتی و عمومی است که ناشی از عدم رعایت ساخت پارکینگ در ساختمان‌های تجاری و مسکونی بوده که این مسئله شهرداری را ملزم می‌کند مکان‌هایی را شناسایی کرده و پارکینگ عمومی بسازد و دسته سوم پارکینگ‌های حاشیه‌ای است که افراد در معابر اتومبیل‌هایشان را پارک می‌کنند که این نوع پارکینگ‌ها در بسیاری مواقع مشکلات ترافیکی را پدید می‌آورند.

مسیح‌الله معصومی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم وجود پارکینگ را نه تنها برای خیابان صفاییه بلکه برای اطراف حرم نیز ضروری دانسته و می‌گوید: برنامه ساماندهی اتومبیل‌ها و ساخت پارکینگ‌های مکانیزه و زیرزمینی از مسائلی است که مورد توجه شهرداری است و اولویت ساخت پارکینگ با مرکز شهر از جمله میدان مطهری، چهارمردان، آذر و خیابان صفاییه است.

تمام مالکان موظف به رعایت فضای پارکینگ هستند

معصومی درباره معضل کمبود پارکینگ و مشکلات ترافیکی در خیابان صفاییه می‌گوید: متأسفانه در خیابان صفاییه مؤسسات و مجتمع‌هایی ساخته شده است که قانون ساخت پارکینگ را رعایت نکرده‌ و مشکلات ترافیکی را به وجود آورده‌اند.

وی درباره نظارت، پیگیری و جرایم شهرداری برای این دسته مالکان می‌گوید: در گذشته سازندگان ضوابط شهرداری را رعایت نکرده و یا آن را دور می‌زدند که شهرداری برای تعدادی از آنها پایان کار صادر نکرده و یا آنها را ملزم به پرداخت جریمه کرده است اما در حال حاضر قانون حذف پارکینگ و پرداخت جریمه حذف شده و تمام مالکان باید فضای پارکینگ را رعایت کنند.

تغییر کاربری تخلفی بدون برخورد شهرداری

فضای پارکینگ بسیاری از مؤسسات، سازمان‌ها و مجتمع‌ها بعد از ساخت تغییر کاربری داده شده و از آن استفاده‌های دیگری مانند بایگانی، انباری و این قبیل موارد صورت می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در خصوص تغییر کاربری پارکینگ‌ها می‌گوید: تعدادی از سازندگان تخلف کرده و در ظاهر امر فضای پارکینگ را رعایت می‌کنند اما بعد از اینکه پایان کار گرفتند تغییر کاربری می‌دهند. متأسفانه شهرداری تا زمانی که خرید و فروشی صورت نگیرد نمی‌تواند با این تخلف برخورد جدی کند.

تدوین آیین‌نامه تشویقی برای سرمایه‌گذاران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از آیین‌نامه تشویقی برای سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: آیین‌نامه‌ای برای تشویق سرمایه‌گذاران تدوین کرده و به شورای شهر فرستاده‌ایم که بر اساس آن سرمایه‌گذارانی که مایلند در بخش پارکینگ همکاری کنند از تسهیلاتی چون 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و مجوز استفاده از فضا به صورت تجاری بهره‌مند خواهند شد.

به گفته معصومی، این ماده شامل یک تبصره است که بر مبنای آن به کسی که زمین بی‌استفاده و یا خانه قدیمی دارد مجوز رایگان ایجاد پارکینگ در محدوده مرکزی داده می‌شود و ما این زمین را حصارکشی کرده و به صورت پارکینگ در می‌آوریم و در این شرایط هزینه‌ها و مبالغ دریافتی متعلق به مالک خواهد بود.

از بین رفتن حوزه خصوصی محله‌ها از مشکلات نبود پارکینگ

علاوه بر اینکه نبود پارکینگ مشکلات ترافیکی و سد معبر را برای ساکنان کوچه‌های خیابان صفاییه پدید آورده سبب تشدید ناامنی در بعضی کوچه‌های این خیابان شده است. یکی از ساکنان کوچه شهید کاظمی واقع در صفاییه می‌گوید: مدتی است که این کوچه با تخریب چند خانه تعریض شده و افراد زیادی برای پارک وسیله نقلیه خود به اینجا می‌آیند. همین مورد سبب شده تا محله ما حالت مسکونی خود را از دست بدهد و ساکنان احساس ناامنی کرده و آرامش محله از بین برود.

یکی دیگر از ساکنان این محله از سرو صدای ناشی از دزدگیر ماشین‌ها گلایه کرده و می‌گوید: افراد زیادی هنگام صبح اتومبیل خود را پارک می‌کنند و چند ساعت بعد بر می‌گردند. در این مدت بارها دزدگیر اتومبیل‌هایشان به صدا در می‌آید و آلودگی صوتی برای ساکنان به وجود می‌آورد.

احداث پارکینگ با ظرفیت 2000 خودرو

حسن بختیاری سخنگوی شورای شهر درباره پارکینگ مورد نیاز در کوچه شهید کاظمی صفاییه می‌گوید: با توجه به نیاز شدیدی که خیابان صفاییه به پارکینگ دارد و لازم است تا مسئله سد معبر در این خیابان برطرف شود تصمیمات لازم برای احداث این پارکینگ گرفته شده است.

وی در توضیح این طرح گفت: تصمیم بر این است که پارکینگ سطحی و زیرزمینی با ظرفیت 2 هزار واحد خودرو در این مکان احداث شود تا ضمن بازگشایی معبر، زیر سطح این خیابان نیز تا دو یا سه طبقه مورد استفاده قرار گیرد.

تملک؛ مشکل اساسی شهرداری

سخنگوی شورای شهر قم از تملک 80 درصد املاک در مسیر طرح خبر داد و گفت: شهرداری به صورت جدی با مشکل تملک مواجه است. بعضی از املاک با قیمت زیادی واگذار می‌شوند و پیشرفت این طرح مستلزم این است که ساکنان منطقه نیز همکاری لازم را داشته باشند.

بختیاری به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این طرح اشاره کرده و می‌گوید: به دنبال این هستیم تا با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این طرح را اجرا کنیم. مناقصه سرمایه‌گذاری انجام شده و در مرحله گزینش نهایی قرار داریم و به دنبال شریک سرمایه‌گذار برای شهرداری هستیم.

قانون‌گریزی بعضی مالکان در کنار بی‌توجهی به فضای تعریف شده محله‌ها و عدم تفکیک فضای عمومی و خصوصی در این قبیل کوچه‌ها مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. وجود یک پارکینگ در این مناطق موجب می‌شود تا رفت و آمدها ساماندهی شده، از سد معبر جلوگیری شود و اشتغال‌زایی نیز صورت گیرد.

پارکینگ‌های عمومی و چند طبقه زیرزمینی و مکانیزه از ملزومات شهرهایی شده است که ساکنان اتومبیل‌سوار آن روز به روز بیشتر می‌شود و افراد کمتر به استفاده از وسایل نقلیه عمومی روی می‌آورند و ترجیح می‌دهند مدتی دنبال جای پارک بگردند اما در صف اتوبوس نایستند.

.............................

گزارش: سعیده محمدی

............................

انتهای پیام/2258/ی/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول