اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‎وگو با فارس مطرح شد

بهمن امسال نتایج معرفی خبرنگاران برگزیده فصلی اعلام می‎شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: بهمن امسال نتایج معرفی خبرنگاران برگزیده فصلی اعلام می‎شود.

بهمن امسال نتایج معرفی خبرنگاران برگزیده فصلی اعلام می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، موضوع معرفی خبرنگاران برگزیده فصلی از چندین سال پیش از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان مطرح شد اما این مهم تنها یکبار در سال 1387 صورت گرفت و بعد از گذشت سال‌ها به وادی فراموشی سپرده شد تا اینکه امروز نویدهایی از غلامرضا منتظری دراین باره داده شد آنچه می‎خوانید ماحصل گفت‎وگوی تفضیلی خبرنگار فارس با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان است.

فارس: بعد از معرفی تعدادی از خبرنگاران برگزیده فصلی استان در سال 1387 دیگر خبری از انتخاب خبرنگاران فصلی نیست آیا این مسئله به فقدان قابلیت‎های خبرنگاران در این زمینه برمی‎گردد؟

منتظری: اشکال این موضوع در شیوه اجراست که البته بخشی به حوزه کارشناسی این اداره کل برمی‎گردد و بخشی نیز در عدم همکاری حوزه مطبوعات است که این دو مسئله با یکدیگر گره خورده اما موضوع پیچیده‎ای نیست.

نگرانی که دوستان دارند این است که شاید معرفی خبرنگار برگزیده فصلی حساسیت‎هایی در پی داشته باشد و در حقیقت دغدغه اصلی، داشتن شاخصه‎هاست، شاخصی که همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند که بتواند به عنوان شاخصه یک خبرنگار موفق قلمداد شود.

واقف هستید که این شاخص را در کل کشور به صورت تعریف شده نداریم و همه بر اساس برداشت‎های بومی اتفاق می‎افتد.

فارس: گلستان در زمینه‎های مختلف میزبان برنامه‎های ابتکاری بسیاری بوده است و شاید برای هر کدام از آنها در کشور شاخصی ارائه نشده بود بنابراین فکر نمی‎کنید فقدان شاخصه‎ای متفق نمی‎تواند دلیل قانع‌کننده‎ای برای این موضوع باشد؟ آیا امسال شاهد به ثمر نشستن ایده شما در معرفی خبرنگار فصلی خواهیم بود؟  

منتظری: با صحبت‎هایی که صورت گرفته در بهمن‎ماه سال‎جاری، نخستین دوره آن اعلام می‎‎شود البته ممکن است با نواقص و کاستی‎هایی همراه باشد گرچه دیر شده اما در بهمن امسال نخستین نظرسنجی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

فارس: آیا در معرفی تعداد خبرنگاران فصلی محدودیتی قائل شده‎اید؟

منتظری: قرار است از هر هفته‎نامه و نشریه‎ای یک خبرنگار موفق را مشخص کنیم که مورد تجلیل و تقدیر قرار بگیرند که قطعاً 50 درصد این نظر از مجموعه دست‎اندرکاران رسانه خواهد بود و 50 درصد مابقی ارزیابی نیز بر اساس گزارشات و انعکاس اخباری که خبرنگار تهیه کرده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان صورت می‎گیرد.

بنابراین اگر تنها متکی بر سنجش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم به دلیل واقف نبودن به عملکرد خبرنگار در تمامی حوزه‎ها یقیناً قضاوت عادلانه‎ای صورت نخواهد گرفت گرچه این قضاوت نیز نسبی بوده و ممکن است نواقص را نیز دربر داشته باشد اما می‎تواند یک شروع خوب باشد.

فارس: موضوع دیگری که بارها از سوی شما مورد تاکید قرار گرفته بحث آموزش خبرنگاران است و اینکه خبرنگاران استان باید ضمن فراگیری فنون و آموزش مکفی وارد این حرفه شوند، در این راستا در چه مرحله‎ای قرار داریم؟

منتظری: بحث آموزش خبرنگاری را به طور جدی پیگیری کردیم و نشست‎های مشترکی با حوزه معاونت نیروی انسانی استانداری گلستان انجام گرفت و در نهایت بنا شد تا چند کار در این راستا صورت پذیرد در مرحله نخست اینکه سرفصل‎های آموزشی مشخص شود و به تناسب سرفصل‎ها، اساتید تعیین شوند و بسته آموزش و کتاب‎ها را مشخص کنیم.

خوشبختانه حاصل 24 جلسه منتج به مشخص شدن اساتید دوره‎ها شده و سرفصل‎های آموزشی نیز مشخص شدند، منابع آموزشی تعریف و مکاتباتی نیز با استاندار گلستان صورت گرفته است.

پیش‎بینی می‎کنیم از هفته دوم بهمن ماه امسال نخستین دوره آموزشی برگزار شود، فضاهای احتمالی محل تشکیل جلسه نیز بررسی شده و تا اواخر این هفته نهایی خواهد شد.

فارس: ظرفیت پذیرش خبرنگار در این دوره آموزشی چقدر است؟

منتظری: در نامه‎ای که به مدیران مسئول رسانه‎ها ارسال شده خواسته‎ایم خبرنگارانی که علاقمند هستند، مبادرت به ثبت‎نام کنند و در حال حاضر از مجموع 400 خبرنگار در گلستان 200 نفر اعلام آمادگی کرده‎اند البته این آمار به خاطر اینکه برخی خبرنگاران دوره مقدماتی را گذرانده‎اند کم است.

بنای ما این است که حداقل بین 100 الی 150 نفر با ریزش‎ها بتوانند در این کلاس‎ها شرکت کنند، مدت زمان این دوره‎ها نیز 2.5 لغایت سه ماه به طول می‎انجامد و سعی کردیم دروسی که انتخاب شده برای خبرنگاران اولویت اول را داشته باشد در کنار این دوره‎ها در مراحل بعدی اقدام به برگزاری دوره‎های پودمانی خواهیم کرد.

==========

گفت‎وگو: زهره رجبی

==========

انتهای پیام/2307/ی/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول