اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خبر داد

اجرای نظام جامع حمایت از پژوهشگران حوزوی / پژوهش در حوزه تنها با 600 میلیون تومان

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: در صورت تصویب تفاهم‌نامه میان مدیریت و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، نظام جامع حمایت از پژوهشگران در حوزه‌ها اجرایی می‌شود.

اجرای نظام جامع حمایت از پژوهشگران حوزوی / پژوهش در حوزه تنها با 600 میلیون تومان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید علی عماد پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در قم اظهار کرد: طی یک سال گذشته توفیقات خوبی در زمینه پژوهش در سطح ملی برای ایران و حوزه‌های علمیه حاصل شده و تعامل میان بخش‌های پژوهشی حوزوی با دستگاه‌های راهبری‌‌کننده تولید دانش در کشور افزایش خوبی داشته و رشد کمی و کیفی آن تعمیق یافته است.

وی افزود: به منظور افزایش فعالیت‌های پژوهشی در بخش‌های گوناگون حوزه‌ها، شاهد سامان‌دهی برنامه‌ها از جمله استقرار معاون پژوهش مرکز مدیریت استان قم هستیم که مهم‌ترین مرکز استانی حوزه علمیه به شمار می‌رود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در زمینه تدوین نقشه راه حوزه‌های علمیه با عنوان «نقشه جامع حوزه‌ها» گام‌های مثبتی برداشته شده است، گفت: در صورت تصویب و تأمین آنچه تاکنون به آن دست یافته‌ایم کارهای گسترده‌تری انجام می‌گیرد ضمن اینکه در حوزه نیازسنجی پژوهش‌ها نیز اقدامات جدی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با وجود همه اقدامات صورت گرفته آسیب‌هایی نیز در امر پژوهش وجود دارند و تا این مشکلات حل نشوند، اهداف اصلی محقق نخواهند شد.

عماد با تاکید بر تجمیع همه عوامل به منظور انجام پژوهش‌های کاربردی و سازنده تصریح کرد: مهم‌ترین مشکلات پژوهش در حوزه نظری وجود دارد بنابراین نیازمند واکاوی و بازخوانی مجددی از این مسئله هستیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: پژوهش دارای عرصه‌های مختلفی است که نمی‌توان یک شیوه را در مورد همه حوزه‌ها به کار برد.

وی با بیان اینکه در کشوری مانند ایالات متحده بیش از 80 درصد بودجه‌های پژوهشی توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود ابراز کرد: با این وجود حدود نیمی از بودجه‌های پژوهشی مربوط به علوم پایه در آمریکا توسط دولت تأمین می‌شود و این امر بیانگر این حقیقت است که برخی حوزه‌ها نیازمند حمایت‌های دولتی هستند و در عین حال بخش خصوصی می‌تواند با برداشت منافع کافی منابع مورد نیاز برای پژوهش در برخی علوم را متقبل شود.

عماد بیان داشت: تعریفی که امروز از علوم پایه در ایران صورت می‌گیرد بر اساس مبانی سنتی است در حالی که پیشرفت‌هایی در این خصوص در کشورهای پیشرفت حاصل شده و تعریف جدیدی از این علوم به عنوان پایه تولید سایر دانش‌ها ارائه شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ستادهای راهبری تولید دانش هم نیازمند توجه بیشتر در سطح کلان مدیریتی کشور هستند گفت: در این زمینه شاهد بهبود وضعیت نسبی هستیم اما تا حد مطلوب فاصله داریم.

وی اضافه کرد: پژوهش در بخش‌های حوزوی فاقد الزامات قانونی بوده و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که شامل یک سری پژوهش‌ها در قالب پایان‌نامه‌ها می‌شود اما عموم طلاب از داشتن یک برنامه‌ریزی منسجم برای پرداختن به پژوهش محروم هستند.

عماد با اشاره به فقدان الزامات قانونی در عرصه پژوهش در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه گفت: اخیراً برخی واحدهای درسی به صورت محدود در مقاطع گوناگون برای آموزش انجام پژوهش در نظر گرفته شده اما ضروری است طلاب دارای کارنامه‌های مختلف پژوهشی، تبلیغی و تهذیبی باشند در حالی که در شرایط کنونی فقط کارنامه آموزشی برای آن‌ها صادر می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های موجود حمایت‌های کافی از پژوهشگران حوزوی صورت نمی‌گیرد و آنچه انجام می‌شود به صورت نمادین شامل پایان‌نامه‌های برتر و نشریات علمی است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در صورت تعطیل شدن امور پژوهشی انتظار پیشرفت داشته باشیم اظهار کرد: بودجه حوزه‌های علمیه در سال جاری 50 میلیارد تومان است در حالی که تعداد طلاب پژوهشگر بسیار زیاد است.

عماد افزود: تنها یکی از مراکز پژوهشی حوزوی دارای ردیف بودجه مشخص دولتی است و سایر آن‌ها به صورت حمایتی اداره می‌شوند هرچند امسال مشکلات زیادی برای آن‌ها به وجود آمده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه از ارائه پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران به شورای عالی حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان مدیریت و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در حال پیگیری است که یکی از بندهای آن حمایت از پژوهشگران و نهادهای پژوهشی خواهد بود و در صورت تصویب کامل آن، نظام جامع حمایت از پژوهشگران در حوزه‌های علمیه به وجود می‌آید.

وی عنوان داشت: بودجه ستاد پژوهش حوزه‌های علمیه در سال جاری حدود 600 میلیون تومان برای تمام امور است که به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای پژوهشی نخواهد بود.

عماد در ادامه با اشاره به تدریس فقه حکومتی در سطوح خارج حوزه‌های علمیه ابراز کرد: مسائل مختلف فقه حکومتی و تأثیر آن بر ساحت‌های دیگر فقه مورد توجه محققان قرار دارد و در گام نخست، مجموعه‌ای از نیازهای پژوهشی فقه حکومتی ساماندهی شده و امیدواریم موجب تکاپوی بیشتر محققان شود.

انتهای پیام/78004/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول