اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تدوین طرح جامع صیادی در مازندران / صیادی در لیست مشاغل سخت قرار گیرد

خبرگزاری فارس: در دیدار نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اعضای اتحادیه شرکت‌های تعاونی ماهیگیران مازندران عنوان شد که طرح جامع صیادی در مازندران تدوین می‌شود.

تدوین طرح جامع صیادی در مازندران / صیادی در لیست مشاغل سخت قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمد دامادی با حضور در جمع صیادان عضو اتحادیه شرکت‌های تعاونی ماهیگیران استان مازندران به بررسی مشکلات آنان پرداخت.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در دیدار با صیادان شرکت‌های تعاونی ماهیگیران مازندران با اشاره به اینکه صیادی و کشاورزی از شغل‌های مهم منطقه محسوب می‌شود، گفت: صیادی و کشاورزی می‌تواند نقطه اشتراک میان نمایندگان شهرهای ساحلی در مجلس شورای اسلامی باشد.

اختصاص تسهیلات به تعاونی‌ها

دامادی وجود توانمندی کشاورزی و صیادی را عاملی برای ایجاد مجمع نمایندگان ساحلی توصیف کرد و گفت: صیادان و کشاورزان به عنوان اتاق فکر نمایندگان مجلس به ارائه نظرات خود بپردازند.

عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مکتوب شدن مشکلات صیادان، خاطر نشان کرد: هماهنگی‌های لازم برای دیدار با مسئولان مختلف را انجام می‌دهم.

سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر لزوم خدمت گسترده به مردم گفت: فرصت‌های فعالیت برای شرکت‌های تعاونی فراهم است و امکانات هم در حد مناسب وجود دارد و منابع مالی در قالب تسهیلات به تعاونی‌ها داده می‌شود.

فعالیت 50 هزار نفر در شرکت‌های تعاونی ماهیگیران

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی ماهیگیران مازندران نیز از اشتغال بیش از 50 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در شرکت‌های تعاونی ماهیگیران خبر داد و افزود: جامعه صیادی مازندران در عرصه‌های مختلف دفاع از نظام و رهبری فعالانه حضور داشته‌اند.

حسین آقاپور با بیان اینکه در دهه‌های قبل صید ماهی کفال تا 70 درصد صیدهای ما را تشکیل می‌داد، افزود: در حال حاضر 14 درصد صید صیادان ما را ماهی کفال و تا 80 درصد صید را ماهی سفید در دریای خزر تشکیل می‌دهد که با رها‌سازی میلیون‌ها قطعه بچه ماهی در هر سال از سوی مجموع شرکت‌های فعال و پرورش آن به تور صیادان پره می‌آید.

وی به برخی از مشکلات شرکت‌های ماهیگیری اشاره کرد و یادآور شد: صید غیرتجاری در فصول مختلف به ویژه در شب عید نیاز به برخورد جدی به منظور دست‌یابی به حقوق فعالان مجاز این عرصه دارد.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی ماهیگیران مازندران به بدهی 330 میلیون تومانی شرکت‌های ماهیگیری از سال 83 اشاره و با بیان اینکه این بدهی در حال حاضر به یک میلیارد و 350 میلیون تومان رسیده است، افزود: مساعدت و بخشش از معوق مانده بدهی در سیستم بانکی از تقاضاهای ماست.

وی خواستار قرار گرفتن شغل صیادی در لیست فعالیت‌های سخت و زیان‌آور توسط مجلس شورای اسلامی شد و با گله‌مندی از دریافت 27 درصدی حق بیمه از فعالان این عرصه یادآور شد: با توجه به مصوبه دولت مبنی بر دریافت 17 درصدی حق بیمه از صیادان بیمه شده شاهد پرداخت 27 درصدی حق بیمه به تامین اجتماعی هستیم.

افزایش بدهی صیادان به سیستم بانکی

رئیس شورای بخش منطقه گهرباران که از فعالان شرکت‌های پره است از تدوین طرح جامع صیادی خبر داد و گفت: در طرح جامع صیادی تمامی مشکلات صیادان تعریف می‌شود.

سلمان تخم‌افشان (حمیدی تبار) افزود: سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی از مواردی است که در طرح جامع تعیین می‌شود.

رئیس شورای بخش گهرباران به لزوم رفع موانع اجرایی شدن طرح جامع صیادی اشاره و خاطر نشان کرد: مجمع نمایندگان و نمایندگان شهرهای ساحلی در حل مشکلات و موانع طرح جامع صیادی همکاری کنند و رفع مشکلات صیادان سبب ماندگاری فعالیت‌های آنان در بین صیادان می‌شود.

وی با اشاره به افزایش روزانه بدهی صیادان به سیستم بانکی، خواستار حل این مشکل شد و افزود: در صورت عدم همکاری سیستم بانکی، همه اموال صیادان به بانک واریز می‌شود.

وی به فعالیت 9 ماهه صیادان که دو ماه قبل از فصل صید به تدارک فعالیت و مدتی پس از پایان فصل صید را برای جمع‌آوری و ساماندهی فعالیت‌ها اختصاص می‌دهند، یادآور شد: درآمد اندک صیادان سبب شده است که آنان از پرداخت حق بیمه در نیمی از سال ناتوان باشند.

54 شرکت تعاونی عضو شرکت‌های تعاونی ماهیگیران

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی ماهیگیران مازندران با اشاره به فعالیت 54 شرکت تعاونی از عضویت 4 هزار و 200 نفر در نوار ساحلی از رامسر تا گلوگاه خبر داد و یادآور شد: شرکت‌های صیادی سالانه بیش از 20 میلیون قطعه بچه ماهی را تکثیر و در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند که صید غیرمجاز از مشکلات اصلی صیادان در این بخش است که برخورد جدی و قانونی را می‌طلبد.

سید محمد رضوی افزود: از سال 2002 صیادی از مشاغل سخت و زیان‌آور معرفی شده است ولی در ایران هنوز این شغل در لیست مشاغل سخت قرار ندارد.

انتهای پیام/86015/ب/د1000 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول