اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در گلستان:

کاهش سرانه صید در گلستان دردآور است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان گفت: وضعیت کاهش سرانه صید ماهی در دریای خزر در استان دردآور است.

کاهش سرانه صید در گلستان دردآور است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، آیت‎الله سیدکاظم نورمفیدی در نشستی با نماینده ولی‌فقیه سازمان شیلات ایران که فرمانده یگان حفاظت شیلات ایران، مدیرکل شیلات گلستان و فرمانده یگان حفاظت شیلات گلستان حضور داشتند اظهار داشت: با ایجاد فرصت‎های شغلی مناسب باید زمینه برای کاهش صید غیرمجاز فراهم شود.

وی تصریح کرد: با احیای مجدد کارخانجات تعطیل شده در استان و اجرای طرح‎های بزرگ که در مصوبات هئیت دولت بوده است می‎توان از برداشت بی‎رویه از دریا کاست.

در این نشست حجت‎الاسلام محمد دغاغله نماینده ولی‌فقیه در سازمان شیلات ایران با اشاره به آیه شریفه قران مجید در رابطه با استفاده صحیح از دریا و نعمت‎های آن تاکید کرد و افزود: از لحاظ فقهی دریا و ذخایر آن جزو انفال بوده و در قران مکرراً بر حفاظت از انفال و بهره‎برداری صحیح از نعمت الهی تاکید شده است.

حجت‎الاسلام محمد دغاغله در پایان به اصل فرهنگ‎سازی و تاکید علمای اهل سنت بر جلوگیری از صید غیرمجاز تاکید کرد و از مسئولان خواست تا زمینه اشتغال افراد بیکار منطقه را فراهم آورند تا بدین وسیله این جوانان برای امرار معاش به منابع خدادادی و انفال عمومی وارد نشوند.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان شیلات ایران، خواهان برگزاری نشست‎هایی با ائمه جمعه و جماعات شهرستان‎های ساحلی در خصوص راهکارهای پیرامون بهره‎گیری از تسهیلات دولتی و بانکی در راستای توسعه آبزی‎پروری در شهرستان‎های ساحلی خصوصاً در بندرترکمن و گمیشان شد تا در راستای حفاظت از ذخایر دریا قدمی مثبت برداشته شود.

سپس فرمانده یگان حفاظت سازمان شیلات ایران نیز در این دیدار گفت: سه وظیفه اساسی بر عهده سازمان شیلات است که شامل تکثیر و پرورش، بازسازی ذخایر و حفاظت از منابع است و خوشبختانه در زمینه تکثیر و بازسازی مشکلی در عرصه سازمانی وجود ندارد ولی آنچه باعث نگرانی سازمان شیلات می‎شود صید غیرمجاز و به تعبیری می‎توان گفت غارت دریا توسط افراد سودجو و بعضی از ساحل‎نشینان است که در این راستا ما نیازمند تغییر دیدگاه مردم ساحل‎نشین نسبت به این موضوع هستیم.

محمد یزدان‎پناه افزود: با عزم ملی و استانی و با همکاری شورای تامین استان و نیروی انتظامی می‎توان از آمار صید غیرمجاز در استان کاست ولی متاسفانه نیروی انتظامی به خاطر مخاطرات اجتماعی و امنیتی تا به حال نتوانسته است، با این معضل برخورد جامع داشته باشند.

مدیرکل شیلات گلستان نیز در ادامه گفت: این نشست با هدف انجام اقدامات تعاملی و هماهنگی برون‎سازمانی در راستای حفاظت از ذخایر آبزیان دریا و توجیه ساحل‎نشینان برای استفاده بهینه از ذخایر دریا برگزار شده است.

علی‎اکبر پاسندی با ارائه گزارشی از وضعیت صید در استان گفت: آبزیان دریا یکی از نعمت‎های خدادادی است که باید برای استفاده همه نسل‎ها از این سرمایه الهی حفاظت شود.

به گفته وی بهره‎برداری غیرمسئولانه صیادان غیرمجاز در راستای برداشت بی‎رویه و غیراستاندارد از ذخایر دریایی، موجب کاهش سرانه صید صیادان مجاز استان و انقراض انواع ماهیان خاویاری و استخوانی شده است.

پاسندی با اشاره به دیگر عوامل مخاطره‎انگیز آبزیان دریایی گفت: آلودگی رودخانه‎های منتهی به دریا و آلودگی دریا توسط آلاینده‎های کارخانجات صنعتی نیز یکی دیگر از عوامل نابودی این ذخایر است.

مدیرکل شیلات گلستان از تمامی ائمه جمعه و جماعات استان خواست که در حفاظت از انفال که یکی از وظایف ذاتی و حاکمیتی دولت است و موجب تثبیت اشتغال صیادان استان می‎شود، با برگزاری نشست‎های توجیهی بین مردم منطقه و ساحل‎نشینان هشدارهای لازم برای برداشت غیرمسئولانه از دریا و دست‎اندازی به انفال عمومی داده شود.

وی افزود: در راستای تشویق مردم برای توسعه آبزی‎پروری در منطقه گمیشان و بندرترکمن تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده تا زمینه برای اشتغال مردم منطقه فراهم شود.

همچنین در این جلسه، نشستی جداگانه با امام جمعه بندرترکمن و آخوند عابدی‌کر امام جمعه اهل تسنن بندرترکمن و آخوند نبوی‎نژاد امام جمعه اهل تسنن گمیشان برگزار شد.

در پایان این نشست مقرر شد با تعامل و همکاری بیشتر بین یگان دریابانی و یگان حفاظت شیلات استان تدابیر لازم برای پیشگیری از صید غیرمجاز و جلوگیری از ورود شناورهای بدون هویت و پروانه بهره‎برداری اندیشیده شود.

انتهای پیام/2307/آ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول