به گزارش خبرگزاری فارس از قم، توسعه پایدار شهری به عنوان جزئی از توسعه پایدار بر پایه استفاده صحیح و عقلانی از منابع طبیعی استوار شده است و در این نوع توسعه ملاحظات محیطی، اقتصادی و اجتماعی در کنار هم لحاظ میشوند.
شهر پایدار حاصل فرایند توسعهای است که امکان ارتقای همیشگی سلامت اجتماعی - اقتصادی بوم شناسانه شهر و منطقه را فراهم کرده و این ذهنیت و امکان را به عینیت و اقدام مبدل ساخته است.
با مروری بر نظریه توسعه پایدار شهری متوجه خواهیم شد که یکی از شاخصههای رسیدن به توسعه پایدار شهری گسترش حمل و نقل عمومی کارآمد در شهرها است.
از جمله مسایل مهمی که کلانشهر قم در سالهای اخیر با آن دست و پنجه نرم میکند معضل حمل و نقل شهری است که بر شرایط کمی و کیفی زندگی در شهر تأثیرات بسیار زیادی داشته است.
هدفمندی یارانهها و بالا رفتن هزینههای استفاده از وسیله نقلیه شخصی اگر چه موجب استفاده هرچه بیشتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی شد اما به دلیل مناسب نبودن زیرساختها این اقبال گسترده عمومی مقطعی بود و شهروندان بسیاری ترجیح دادند که هزینهها را متقبل شوند اما با وسیله نقلیه شخصی خود و با خیال آسوده درون شهر سفر کنند.
تاکسیهایی که فقط در ساعات مشخصی در شهر دیده میشوند، پایانههایشان مدام در حال تغییر است، فقط دربست میروند و یا کرایههای خارج از قیمت مصوب مطالبه میکنند و همچنین اتوبوسهایی که بیش از ظرفیت استاندارد مسافر سوار میکنند، در بسیاری از موارد تأخیرهای طولانی دارند و پایانه استاندارد و منسجم شهری ندارند تنها بخشی از همان دلایلی است که دلزدگی مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی را موجب شده است.
بسیاری از مشکلات یاد شده به دلیل عدم برنامهریزی و نظارت صحیح بر حمل و نقل عمومی شهری دارد و به نظر میرسد چنانچه نظارت و بازرسیها تشدید شده و برنامهریزیهای دقیقتری توسط مسئولان شهرداری اتخاذ شود نه تنها اقبال عمومی از وسایل حمل و نقل شخصی در استان بیشتر خواهد شد، بلکه از حجم ترافیک معابر که امروزه در بسیاری از خیابانهای قم با آن روبهرو هستیم کاسته شده و به توسعه پایدار شهری نزدیکتر میشویم.
==================
یادداشت: محمدرضا قربانزاده
==================
انتهای پیام/2258/و/چ3000