اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فقدان نظارت یا ضعف مدیریت

دلزدگی مردم قم از حمل و نقل عمومی

خبرگزاری فارس: تاکسی‌هایی که فقط دربست می‌روند و اتوبوس‌هایی که بیش از ظرفیت استاندارد مسافر سوار می‌کنند زمینه دلزدگی مردم قم در استفاده از حمل و نقل عمومی را فراهم کرده‌اند.

دلزدگی مردم قم از حمل و نقل عمومی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، توسعه پایدار شهری به عنوان جزئی از توسعه پایدار بر پایه استفاده صحیح و عقلانی از منابع طبیعی استوار شده است و در این نوع توسعه ملاحظات محیطی، اقتصادی و اجتماعی در کنار هم لحاظ می‌شوند.

شهر پایدار حاصل فرایند توسعه‌ای است که امکان ارتقای همیشگی سلامت اجتماعی - اقتصادی بوم شناسانه شهر و منطقه را فراهم کرده و این ذهنیت و امکان را به عینیت و اقدام مبدل ساخته است.

با مروری بر نظریه توسعه پایدار شهری متوجه خواهیم شد که یکی از شاخصه‌های رسیدن به توسعه پایدار شهری گسترش حمل و نقل عمومی کارآمد در شهرها است.

از جمله مسایل مهمی که کلانشهر قم در سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کند معضل حمل و نقل شهری است که بر شرایط کمی و کیفی زندگی در شهر تأثیرات بسیار زیادی داشته است.

هدفمندی یارانه‌ها و بالا رفتن هزینه‌های استفاده از وسیله نقلیه شخصی اگر چه موجب استفاده هرچه بیشتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی شد اما به دلیل مناسب نبودن زیرساخت‌ها این اقبال گسترده عمومی مقطعی بود و شهروندان بسیاری ترجیح دادند که هزینه‌ها را متقبل شوند اما با وسیله نقلیه شخصی خود و با خیال آسوده درون شهر سفر کنند.

تاکسی‌هایی که فقط در ساعات مشخصی در شهر دیده می‌شوند، پایانه‌هایشان مدام در حال تغییر است، فقط دربست می‌روند و یا کرایه‌های خارج از قیمت مصوب مطالبه می‌کنند و همچنین اتوبوس‌هایی که بیش از ظرفیت استاندارد مسافر سوار می‌کنند، در بسیاری از موارد تأخیرهای طولانی دارند و پایانه استاندارد و منسجم شهری ندارند تنها بخشی از همان دلایلی است که دلزدگی مردم در استفاده از حمل و نقل عمومی را موجب شده است.

بسیاری از مشکلات یاد شده به دلیل عدم برنامه‌ریزی و نظارت صحیح بر حمل و نقل عمومی شهری دارد و به نظر می‌رسد چنانچه نظارت و بازرسی‌ها تشدید شده و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری توسط مسئولان شهرداری اتخاذ شود نه تنها اقبال عمومی از وسایل حمل و نقل شخصی در استان بیشتر خواهد شد، بلکه از حجم ترافیک معابر که امروزه در بسیاری از خیابان‌های قم با آن روبه‌رو هستیم کاسته شده و به توسعه پایدار شهری نزدیک‌تر می‌شویم.

==================

یادداشت: محمدرضا قربان‌زاده

==================

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول