اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

توسعه الگوی کشت راهکار مطمئن دستیابی به امنیت غذایی پایدار است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه الگوی کشت راهکاری مطمئن برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار در استان است.

توسعه الگوی کشت راهکار مطمئن دستیابی به امنیت غذایی پایدار است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جلسه شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، با اشاره به افزایش جمعیت و همچنین رونق اقتصادی کشورهای در حال توسعه در دهه‏های آتی که به رشد تقاضای غذا منجر خواهد شد، اظهار کرد: غذای سالم با رعایت استانداردهای لازم با اجرایی شدن الگوی بهینه کشت تولید می‌شود و الگوی بهینه کشت را باید در افزایش بهره‌وری عوامل تولید تاثیرگذار دانست و کارشناسان در ایجاد روحیه پذیرش کشت محصولات از پیش تعیین شده، نقشی اساسی دارند.

وی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی الگوی کشت باید به گونه‌ای تعیین شوند تا با انتخاب نوع محصول همراه با افزایش بهره‌وری از منابع موجود مانند آب و خاک، حداکثر درآمدزایی را برای کشاورزان به همراه داشته باشند، افزود: استفاده علمی از نهاده‌های تولید در الگوی کشت، بهره‌برداری بهینه از منابع تولید را موجب می‌شود.

ایرانی‌فام با بیان اینکه عرضه غذا تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد، اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان خواربار جهانی فائو، برای تامین غذای مورد نیاز جمعیت 9 میلیارد نفری جهان در سال 2050 باید تولید کنونی محصولات کشاورزی به دو برابر میزان فعلی افزایش یابد و تحقق این هدف مستلزم رفع موانعی از قبیل محدودیت زمین‌های کشاورزی، کمبود آب، قیمت بالای انرژی، افت سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی است.

وی افزایش گرسنگی در سطح جهان را به علت عدم وجود تعادل در رژیم غذایی روزانه افراد در جامعه دانست و افزود: تولید غذا به قیمت نابودی محیط زیست و طبیعت، در امر نیل به امنیت غذایی بیش از هر چیز دیگری توجه ما را به اصلاح الگوی مصرف جلب می‌کند، اتلاف زیاد منابع آبی نیز به دلیل استفاده از روش‌های نادرست آبیاری کشاورزی و عدم توجه به نگهداری مناسب محصولات زراعی و باغی از مصادیق نگران کننده در این زمینه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه باید پذیرفت که گذر از بحران غذا و نیل به توسعه منابع طبیعی و انسانی تنها از مسیر توجه شایسته به کشاورزی، به عنوان موتور توسعه پایدار امکانپذیر است، گفت: برای این منظور باید توانمندی‌ها و قابلیت‌های بخش کشاورزی را شناخت و برای برطرف کردن موانع و عوامل بازدارنده توسعه تلاش کرد.

ایرانی‌فام با بیان اینکه اجرای الگوی کشت در سطح استان، با توجه به عزم ملی مبنی بر تحقق توسعه پایدار در بخش کشاورزی، اجرای دقیق، صحیح و هوشمند خواهد توانست زمان دسترسی به اهداف تعریفی در بخش کشاورزی را کاهش دهد، اضافه کرد: تعیین نظام کشت مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره‌برداری بهینه از منابع و عوامل تولید متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای و مزیت اقتصادی با رعایت اصول تولید محصولات کشاورزی و ملاحظات زیست محیطی در راستای سیاست‌های کلان کشور و تامین امنیت غذایی، دقیق‌ترین تعریفی بوده که توسط وزارت متبوع مورد قبول قرار گرفته و به استان‌های کشور ابلاغ شده است.

وی با اشاره به تعیین سیاست‌های مورد نیاز مدیریتی برای اجرایی کردن این طرح گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع تولید، قوانین و مقررات موجود و در کنار آن ریسک اجرا، تعیین الگوی کشت مناسب به منظور ساماندهی تولید، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، پایش تغییرات و مدیریت منابع، تدوین برنامه و سیاست تولید محصولات زراعی و باغی در شرایط عادی و بحرانی و تعیین قیمت تمام شده از مهم‌ترین اهداف کاربردی این طرح است.

طرح الگوی کشت به صورت پایلوت با نظارت کارشناسان ستادی و شهرستانی مورد اقبال بهره‌برداران قرار گرفته و براساس برنامه‌های تدوین شده، تعمیم و گسترش آن در تمام ارکان تولید محصولات باغی و زراعی استان درحال اجراست.

انتهای پیام/60002‌/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول