اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کشاورزان از شکاف بین خسارت و غرامت محصولات ناراضی هستند

خبرگزاری فارس: معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 40 درصد کشاورزان به دلایلی از جمله عدم پرداخت به موقع غرامت، بالا بودن حق بیمه دریافتی و برآورد پایین و پرداخت کم غرامت تمایلی به بیمه کردن محصول خود ندارند.

کشاورزان از شکاف بین خسارت و غرامت محصولات ناراضی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در جلسه شورای مدیران شهرستان‌های سازمان جهاد کشاورزی استان، با بیان اینکه کار در عرصه کشاورزی به خودی خود از جمله مشاغل پر خطر و ریسک‌پذیر است، افزود: وقوع خشکسالی‌ها، سرمای نا بهنگام، سیل و طوفان در آذربایجان شرقی ایجاب می‌کند که هر کشاورز محصول خود را بیمه کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی راضی نیستند، افزود: برخی کارشناسان صندوق در ارزیابی میزان خسارات سلیقه‌ای عمل می‌کنند و با تعلل به انجام آن اقدام می‌کنند.

ایرانی‌فام با بیان اینکه زمان پرداخت غرامت از هنگام ارزیابی تا پرداخت آن بسیار طولانی است، افزود: همین موارد نارضایتی‌هایی را برای کشاورزان به همراه داشته است و با این روند برخی کشاورزان تمایلی به بیمه کردن محصولات ندارند.

ایرانی‌فام ادامه داد: بیمه کشاورزی فرآیند اقتصادی دو سویه است که طی آن قراردادی به منظور جبران خسارت احتمالی بین کشاورز و صندوق بیمه منعقد می‌شود و انواع محصولات زراعی، باغی، دام و طیور، آبزیان و منابع طبیعی طبق ضوابط مندرج در بیمه‌نامه زیرپوشش خدمات کشاورزی قرار می‌گیرند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که کشاورزان و باغداران با آن مواجه هستند، ناآگاهی از شرایط این صندوق است زیرا در بین بیمه‌گذاران افرادی هستند که محصولات خود را بیمه کرده‌اند اما از مدت و مهلت اعلام خسارت آگاه نیستند و نمی‌دانند مهلت اعلام خسارت برای محصولات باغی و کشاورزی چند روز بوده و یا لازم است که برای اعزام کارشناس حتماً هماهنگی‌های لازم با صندوق بیمه انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به موقع و بهنگام برای این بخش از ضروریات است تا از مشکلات کشاورزان کاسته شود و آنان نسبت به عملکرد بیمه خوش‌بین‌تر شوند، افزود: باید فضای بیمه‌ای به گونه‌ای باشد که کشاورزان ترغیب به بیمه کردن محصولات خود شوند.

وی شیوه نادرست تعیین خسارت را یکی دیگر از عوامل کاهش انگیزه کشاورزان برای بیمه کردن اراضی‌شان عنوان کرد و گفت: باید تعیین خسارت‌ها به میزان واقعی آن برآورد شود به گونه‌ای که بیمه‌گذار به شرایط بهتر پیش از حادثه برگردد.

ایرانی‌فام با بیان اینکه باید علاوه بر موضوع فرهنگ‌سازی و برگشتن به اصل مقررات بیمه‌ای، در شیوه‌های پرداخت غرامت و تیم‌هایی که خسارت را کارشناسی می‌کنند، بازنگری شود، افزود: رسیدگی و حل مشکلات ریشه‌ای، عامل نرخ واحد بیمه، شیوه درست خسارت و تشخیص عوامل خسارت‌زا موجب خواهد شد بیمه کشاورزی مورد استقبال قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه لازم است تمام عواملی که باعث پدید آمدن شکاف بین خسارت تعیین شده و خسارت واقعی است مشخص و احصا شود، گفت: یکی از عوامل مورد اختلاف گزینه بیمه‌ای است که کشاورزان انتخاب می‌کنند و گاه کشاورزان حداقل بیمه را انتخاب می‌کنند ولی در هنگام بروز خسارت حداکثر غرامت را می‌خواهند در حالی که توجه نمی‌کنند این خود آنان بوده‌اند که کم‌ترین تعهد بیمه‌ای را انتخاب کرده‌اند در حالی که اگر گزینه انتخابی متناسب با عملکرد واقعی باشد این مشکل پیش نمی‌آید.

وی با بیان اینکه شایسته است غرامت‌ها به صورت الکترونیکی به حساب کشاورزان واریز شود، افزود: بی‌شک برای رسیدن به اهداف مطلوب در بیمه محصولات کشاورزی هنوز راه درازی در پیش بوده و توجه به چالش‌های این بخش از ضروریات است.

ایرانی‌فام بر اصلاح ساختار سازمانی صندوق بیمه برای امکان گسترش عملیات اجرایی آن و همچنین افزایش ارزیابان، کارگزاران و منابع مالی و نیروی انسانی لازم برای ارائه خدمات مطلوب تاکید کرد و افزود: در این بین شاید بد نباشد اگر بیمه‌های خصوصی وارد این عرصه شوند و به کشاورزان خدمات تکمیلی ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه تا 12 آذرماه بیش از 150 هزار هکتار از اراضی زراعی استان بیمه شده است، افزود: شهرستان‌های هشترود و چاراویماق به ترتیب با 41 هزار و 39 هزار هکتار بیشترین و شهرستان‌های بناب و عجب‌شیر نیز کمترین میزان بیمه محصولات زراعی را داشته‌اند و امیدواریم در دو هفته باقیمانده از مدت زمان بیمه محصولات زراعی بتوانند نسبت به تحقق برنامه پیش‌بینی شده اقدام کنند.

انتهای پیام/60002/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول