اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتبار 500 میلیون ریال

حسینیه تاریخی نقشین یزد در حال مرمت است

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: حسینیه تاریخی نقشین با اعتبار 500 میلیون ریال هم‌اکنون در حال مرمت و بازسازی است.

حسینیه تاریخی نقشین یزد در حال مرمت است

سامان کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: حسینیه نقشین از بناهای تاریخی ارزشمند شهر یزد است که در مرکز محله خلف باغ واقع شده و وجود تزئینات کاشی‌کاری با نقوشی متفاوت این حسینیه را از سایر حسینیه‌ها و مساجد یزد متمایز و متفاوت کرده است.

وی در پاسخ به سئوال فارس در مورد مشکلاتی که برای این بنا ایجاد شده است، افزود: متأسفانه با گذر زمان، بخش عظیمی از این کاشی‌ها در زمان پهلوی از بدنه جدا شده که بخشی مفقود و تعداد زیادی از آن در انبار حسینیه نگهداری می‌شود و تنها بخش اندکی هنوز بر بدنه بنا خودنمایی می‌کند.

سامان کارگر با اشاره به اینکه ماده تاریخی موجود بر روی برخی از قطعات کاشی منصوب در بنا، نشان از قدمت قاجاری این بنا دارد، بیان داشت: بر اساس شواهد و مدارک موجود، در دوره پهلوی دخل و تصرفات زیادی در این تکیه صورت گرفته که بیشتر در جبهه جنوبی و غربی و به صورت تخریب و ساخت جداره‌ای ناهمخوان و از بین بردن طاق‌نماها و غرفه‌ها دیده می‌شد.

وی تصریح کرد: به منظور ساماندهی و باز گرداندن شخصیت اصلی و هویت اصیل این بنای ارزشمند، مرمت و ساماندهی حسینیه تاریخی نقشین از سه ماه پیش و با اعتبار مصوب 500 میلیون ریال آغاز شده و پس از تهیه طرح توسط مشاوران و کارشناسان مرمت و تصویب آن در کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی، مراحل اجرای آن نیز توسط مجری و پیمانکاری با تخصص مرمت بنا و تزئینات و تحت نظر کارشناسان مرمت این اداره کل آغاز شد.

کارگر اظهار داشت: مرحله نخست اجرای این طرح که رو به اتمام است، شامل مستندنگاری وضع موجود کاشی‌های بدنه، ساماندهی و مستندنگاری کاشی‌های موجود در انبار، حذف و تخریب بخشی از الحاقات دوره پهلوی که اصالت بنا را مخدوش کرده و گمانه‌زنی در قسمت‌هایی از بنا به منظور بررسی رطوبت صعودی است.

وی افزود: اخیرا اخبار کذبی از سوی بعضی افراد کم‌آگاه که سابقه نشر این گونه اخبار را داشته و اغلب از سر ناآگاهی و یا کم‌آگاهی و با نیتی به جز حفظ ارزش‌های تاریخی ابنیه اقدام به خبررسانی می‌کنند دال بر تخریب این اثر ارزشمند منتشر شده که این اداره کل آن را صریحا و قویا رد کرده و مصرانه، اقدامات مرمتی مصوب را ادامه خواهد داد.

کارگر عنوان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی به ویژه هیئت امنای ابنیه مذهبی، یکی از سیاست‌های اداره کل میراث فرهنگی یزد برای حفظ ارزش‌های تاریخی است که در این پروژه نیز مشارکت و همراهی هیئت امنای حسینیه نقشین باعث تسریع در امور مربوطه شد.

انتهای پیام/2464/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول