اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

آقای رئیس جمهور زخم‌های مشهد را دریابید

خبرگزاری فارس: چندی است مشهد پایتخت معنوی ایران نام گرفته و گاه و بیگاه در روزنامه‌ها و رسانه‌ها تیتر عنوان مشهد با پایتخت معنوی ایران رقم می‌خورد اما به راستی حال و هوای پایتخت معنوی ایران پس از گذشت چند سال از این نامگذاری چگونه است.

آقای رئیس جمهور زخم‌های مشهد را دریابید

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، 8/8/88 بود که کرسی‌نشینان بهارستان در اقدامی مشهد را پایتخت معنوی ایران نام نهادند تا مشهد همان پایتخت معنوی شود که 20 میلیون زائر بارگاه منور رضوی از آن انتظار دارند.

از آن روز تاکنون که پای در پایتخت معنوی ایران نهاده‌اید چند سالی گذشته است و در این میان نیز چند سالی است که می‌گویم و می‌نویسم پایتخت معنوی ایران، اما هنوز و در گام نهادن برای پایتخت معنوی ایران و رسیدن به آنچه که در شأن زائران بارگاه منور علی ابن موسی الرضا(ع) است راه بسیار داریم و شاید هنوز اندر خم یک پیچ مانده‌ایم!

زخم کهنه بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم 20 ساله شده است.

بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی یکی از زخمهایی است که چند سالی است بر چهره مشهد الرضا( ع) نشسته است و هنوز خبری از نوشداروی بهسازی و نوسازی بافت فرسوده حرم مطهر رضوی نیست.

آقای رئیس جمهور این را خودمانی و برای شما می‌گوئیم، نزدیک به 20 سال از آغاز طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی می‌گذرد اما از اعتبارات خبری نیست.

سالها پشت سر هم می‌گذرد و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهری رضوی با گذشت این سالها فرسوده‌تر از گذشته شده است و این چند سال هم اجرای این طرح از محل اوراق مشارکت روند لاک پشتی داشته است تا از چرخه طرح‌ها در دست اجرا عقب نماند.

اگر بخواهیم از روند اجرای طرح بگوئیم به نکته بسنده می‌کنیم که در حال حاضر نوسازی بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر رضوی با گذشت 20 سال تنها، 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

آنچه وجود این میزان بافت‌های فرسوده را نگران‌‌کننده می‌کند، زندگی بیش از 500‌ هزار نفر جمعیت مشهد در این بافت است علاوه بر آن جمعیت شناور زائران هم بیشتر در بافت پیرامونی حرم رضوی اسکان دارند که این خود سبب افزایش مشکلات ناشی از فرسودگی این بافت شده است.

مشهد چشم به تعیین حریم خود دوخته است.

مشکل حریم مشهد و تعیین وضعیت محدوده غربی مشهد هم تا به امروز که از مرز سه سال گذشته است در بلاتکلیفی قرار دارد و وعده‌ها و اظهار نظرهای مسئولان استانی و شهری و کشوری هنوز راه به جایی نبرده است.

البته محمود صلاحی استاندار سابق خراسان رضوی بارها بر حل این مسئله تاکید و وعده داد، فروزان‌مهر استاندار خراسان رضوی نیز همان از روز نخست قبول سکان هدایت استانداری خراسان رضوی وعده داد حریم مشهد را در سرفصل‌های کاری خویش می گذارد و اکنون مشهد چشم به تعیین محدوده حریم تا پایان دولت دهم خویش دوخته است.

مشکلات ترافیکی دست کمی از تهران ندارد.

اما آخرین زخم مشهد، مشکلات ترافیکی و حمل و نقل این کلان‌شهر است که اگر در این ارتباط بگوئیم این مشکلات دست کمی از مشکلات ترافیک تهران ندارد شاید گزاف نگفته باشیم.

توسعه ناوگان ریلی حمل و نقل عمومی مشهد با اجرای دیگر خطوط قطار شهری مشهد، توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد از جمله مشکلات ترافیکی مشهد است که جدا از ترافیک چند ساعته و سرسام‌آور خیابان‌های مشهد به ویژه در محدوده حرم مطهر رضوی مزیدی بر مشکلات این بخش شده است.

البته این نکته را بگوئیم که چند سالی است وعده‌هایی برای تامین گازوئیل کم گوگرد به مشهد داده می‌شود و هنوز دلخوش این وعده‌ها هستم چرا که هر بار خبری از رسیدن گازوئیل کم گوگرد به مشهد تیتر شد چند روز بعد خبر دیگری از نرسیدن این سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد به گوش رسید.

آقای رئیس جمهور مشهد را دریابید....

--------------------------------------

یادداشت/الهام مهدیزاده

---------------------------------

انتهای پیام/70001/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول