اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مؤلف کتاب‌های ریاضی:

ریاضی ایران مدل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غرب را نابود می‌کند

خبرگزاری فارس: مولف کتاب‌های ریاضی دبستان گفت: رعایت فرهنگ ایرانی و اسلامی در تدوین کتاب‌های ریاضی، می‌تواند مدل‌های غرب را نابود ‌کند.

ریاضی ایران مدل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غرب را نابود می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، وحید عالمیان پیش از ظهر امروز در همایش ریاضی معلمان پایه‌های دوم و ششم ابتدایی در مورد تالیف کتاب‌های ریاضی اظهار داشت: سندی را طی پنج سال تحقیق و پژوهش با نام راهنمای تدریس آغاز کردیم و اکنون در اختیار معلمان قرار گرفته است.

وی افزود: کتاب ریاضی ششم ابتدایی در ادامه مبحث کتاب‌های قبلی آمده و از نظر آموزش و محتوا منطبق با استانداردهای علمی جهان است.

عالمیان تصریح کرد: بر اساس اهداف تدوین شده، محتوای کتاب‌‌های ریاضی دوم و ششم ابتدایی تحلیل و برای حل اشکال در تهران و چند استان کشور نقد و بررسی شده است.

وی مشکل اساسی در آموزش ریاضی را حل مسئله عنوان کرد و گفت: رویکرد یک مسئله و راهبردهای آن در خواندن و نوشتن دقت بالایی را می‌طلبد و برای حل هر مسئله باید از ساده‌ترین روش استفاده کنیم.

این مولف مهمترین اهداف در برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌ها را فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست و ابراز داشت: تلفیق ریاضی با هنر و فرهنگ‌سازی در معماری مساجد، طراحی فرش و مدل‌سازی ما را از وابستگی به فرهنگ غرب نجات می‌دهد.

* چند راه حل برای یک مسئله موجب خلاقیت دانش‌آموزان می‌شود

عالمیان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف تالیف کتاب‌‌‌های ریاضی، پرورش مهارت‌‌های تفکر و بصری است و معلمان باید توجه داشته باشند که یک مسئله چند راه ‌حل دارد و به این پرورش تفکر «نقاد» می‌گوییم.

وی با بیان اینکه ساختار کتاب‌‌های ریاضی خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد، گفت: در پایه‌های اول و دوم، دانش‌آموزان با استفاده از شابلون به رسم حرکت‌های دورانی می‌پردازند و در مقاطع بالاتر با مسئله‌های دورانی و مخروطی آشنا می‌شوند.

این مولف بیان داشت: هندسه و اندازه‌گیری، جبر و اعداد، آمار و احتمال سه حوزه مهم در ریاضی هستند و به دلیل اینکه تا سال گذشته به مبحث آمار و احتمال توجه جدی نشده بود، باید این موضوع با دقت بیشتری تدریس شود.

* درصد فهم دانش‌آموزان ایرانی در مبحث آمار و احتمال صفر است

وی تصریح کرد: با بررسی‌ و آزمون‌هایی که هر سال برای سنجش علم ریاضی دانش‌آموزان در جهان انجام می‌شود، درصد فهم دانش‌آموزان ایرانی در مبحث آمار و احتمال صفر بیان شده که این موضوع موجب طبقه‌بندی ایران در رتبه‌های پایین شده است.

عالمیان عدم همخوانی آموخته‌های معلمان با دانش‌‌آموزان را دلیل ضعف ریاضی در ایران دانست و تاکید کرد: در تالیف کتاب‌‌های ریاضی تلاش کردیم تا ساختار منطقی و خوش فهمی را برای مدرسان رقم بزنیم تا دانش‌آموزان در فراگیری مشکل نداشته باشند.

این مولف با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی باید بر مبنای تعداد درس‌ها باشد، گفت: کتاب ریاضی پایه ششم، هشت فصل دارد که هر فصل شامل چهار درس، یک حل مسئله و یک مرور فصل است و برای ساختار هر درس فعالیت، کار در کلاس و تمرین در نظر گرفتیم.

وی افزود: در کتاب ریاضی پایه دوم ابتدایی، 32 درس ارائه شده که تعداد مسئله‌ها زیاد است و در مرور درس به فرهنگ خواندن و نوشتن و تمرین‌های متصل می‌پردازیم.

عالمیان با تاکید بر اینکه تمرین‌ها باید در خانه انجام و در کلاس بررسی شوند، اظهار داشت: در روش تدریس با توجه به خوش‌فهم بودن ساختار کتاب، باید میزان درس‌ورزی افزایش یابد و پس از تدریس، انجام فعالیت‌های کار در کلاس برای معنادار شدن درس کفایت می‌کند.

* والدین اصرار به القای آموخته‌های خود دارند

این مولف یکی از چالش‌ها در برنامه‌ریزی جدید را والدین دانست و اظهار داشت: بیشتر مفاهیم ریاضی در دوره ابتدایی ساده هستند و والدین اصرار دارند طبق دانسته‌های ذهنی خود فرزندانشان را آموزش دهند.

وی افزود: وقتی یک معلم دانش‌آموزی را درس می‌دهد، براساس کتابی است که تدوین شده و دوره آموزشی که گذرانده است، بنابراین باید به آموخته‌های معلم اکتفا کنیم تا دانش‌آموزان در فراگیری سردرگم نشوند.

عالمیان تصریح کرد: به دلیل اینکه والدین در چرخه آموزش قرار نگرفتند و تصور دارند که همه درس‌ها را به ‌خوبی می‌دانند در انجام تکلیف‌های درسی، موجب دردسر فرزندان خود می‌شوند.

* سایت آموزش ریاضی برای خدمت به معلمان طراحی شده است

عالمیان با اشاره به راه‌اندازی سایت آموزش ریاضی ابراز داشت: این سایت با هدف تسهیل در امر تدریس برای معلمان طراحی شده و جدیدترین روش‌های حل مسئله را به صورت جزوه قرار دارد که ضروری است معلمان از آن استفاده کنند.

وی افزود: یکی از چالش‌هایی که در تالیف جدید موجب نگرانی شده، داشته‌های معلمان است که با توجه به اینکه هر مسئله چند راه‌ حل دارد، ممکن است انجام خودسرانه مسئله‌ای موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان شود.

این مولف خاطرنشان کرد: در پایه ششم، همکاری دانش‌آموزان با معلمان به ‌خوبی ملموس نیست، زیرا دانش‌آموز احساس بزرگی می‌کند و تصور داشته بعد از پشت سر گذاشتن پایه پنجم وارد مقطع راهنمایی می‌شود، اما ما او را به اجبار در کنار دانش‌آموزان ابتدایی نگه داشتیم.

* اعتراض معلمان نسبت به حجم کتاب ریاضی ششم بیهوده است

این مولف بیان داشت: در سال 1389 تعداد هفته‌های آموزشی از سوی شورای عالی آموزش و پرورش، 35 هفته اعلام شد و ما بر همین اساس به تالیف کتاب‌ها و برنامه‌ریزی حجم پرداختیم.

عالمیان با اعتراض معلمان حاضر در مراسم روبه‌رو شد و گفت: اینکه می‌گویید حجم هفته‌ها در هر استان متفاوت است، قابل قبول نیست و هیچ اقدام خودسرانه‌‌ای انجام نگرفته، لذا شکایت‌های خود را باید به شورای آموزش و پرورش ابلاغ کنید.

وی افزود: در پایه دوم، ارزشیابی به‌ صورت توصیفی است و در پایه ششم از دانش‌آموزان امتحان گرفته می‌شود، بنابراین معلمان پایه دوم، 35 هفته و معلمان پایه ششم 32 هفته را برای آموزش در اختیار دارند.

عالمیان خاطرنشان کرد: ماهیت درس‌های کتاب ریاضی از سایر کتاب‌های درسی جدا است و در تدوین فصل اول و دوم کتاب ریاضی پایه ششم برای تدریس زمان بیشتری را می‌برد.

این مولف با حل یک مسئله از کتاب ریاضی ششم ابتدایی بیان داشت: فعالیت صفحه 148 تنها مسئله‌ای در کتاب است که انتظار می‌رود فهم آن برای دانش‌آموز سخت باشد، زیرا باید با استفاده از جمع‌بندی آموخته‌های خود به حل آن بپردازد.

انتهای پیام/80028/ذ/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول