اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجلس شورای اسلامی:

عاشورا قلب تاریخ است/هنر دینی به دنبال ایجاد سرگرمی و یا غم و شادی نیست

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی قیام عاشورا را به دلیل اثر بیدارگری که در ملت‌ها دارد، قلب تاریخ توصیف کرد.

عاشورا قلب تاریخ است/هنر دینی به دنبال ایجاد سرگرمی و یا غم و شادی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در همایش شبیه‌پژوهی در سالن همایش‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم اظهار داشت: قیام عاشورا چنان تاثیری بر اعصار گذاشته است که آن را به حق قلب تاریخ می‌خوانند.

وی عاشورا را بیدارگر دل‌ها دانست و گفت: محبت امام حسین(ع) حرارتی در قلب بشر ایجاد می‌کند که ایمان آنها را استوار کرده و فطرت الهی را زنده می‌سازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مولفه‌های گوناگونی مانند جوانمردی، پایمردی، صبر و شکر در حادثه عاشورا وجود دارد که هر یک از آنان می‌تواند بیدارکننده بخشی از فضائل انسانی باشد و به همین دلیل عاشورا ظرفیت بزرگی برای بیدارسازی بشر به وجود آورده است.

وی ابراز کرد: حادثه عاشورا ابعاد گوناگونی دارد که هنوز هم پس از هزار و 400 سال برای کشف کردن رموز آن باید تلاش مستمر صورت گیرد.

لاریجانی با اشاره به استفاده از ابزار هنر برای ترویج فرهنگ عاشورا افزود: تمام هنرهایی که ما با آن سر و کار داریم، دو بعد مختلف دارد که یکی مبدا و بعد دیگر هدف است به عنوان مثال تراژدی و یا کمدی بر اساس حس زیبایی‌طلبی انسان به برانگیختن شفقت و یا ایجاد شادی در او می‌پردازد.

*هدف هنر دینی تعالی‌بخشی به روح است

وی با بیان اینکه هنر دینی به دنبال ایجاد سرگرمی و یا غم و شادی نیست، عنوان داشت: مبدا هنر دینی حقیقت بوده و هدف آن نیز بزرگی بخشیدن به روح انسان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استواری هنر دینی به این علت است که از تخیل و احساس صرف منشأ نمی‌گیرد هر چند از این عناصر هم برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: در هنر دینی نیز انسان به آرامش و یا شادی می‌رسد اما این آرامش موقتی نیست بلکه ریشه در تعالی روح انسان دارد و لذت از زیبایی در این هنر در مسیر تعالی دادن به بعد معنوی بشر است.

لاریجانی با اشاره به اینکه هنر دینی ظرفیت نفس انسان را می‌پروراند، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) نیز در شب عاشورا بهشت را از میان دو انگشت خود به یارانش نشان داد تا روح آنان را به اطمینان و آرامش برساند و آنان را در مسیر خود استوار کند.

*برای ارتقای هنر تعزیه از فنون روز استفاده شود

وی با اشاره به اینکه تعزیه یکی از قالب‌های هنر دینی است که می‌تواند موجب تعالی‌بخشی به روح شود، ادامه داد: این هنر ارزشمند در عین حال که باید صیانت شود، لازم است به وسیله علوم و فنون روز مانند فنون نور و صدا ارتقا پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته در به کار‌گیری علوم و فنون باید دقت نظر داشته باشیم که از مسیر اصلی منحرف نشده و هنری را که برای تعالی بشر باید به کار گرفته شود را تنها برای سرگرم کردن مردم در جامعه مطرح نکنیم.

انتهای پیام/78006/ش/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول