اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان امور عشایر کشور:

250 هزار خانوار عشایری در ایران زندگی می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان امور عشایر کشور جمعیت عشایری ایران را 250 هزار خانوار دانست و گفت: البته این آمار بر اساس کسانی است که به آن‌ها خدمات می‌دهیم.

250 هزار خانوار عشایری در ایران زندگی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جهانشاه صدیق شامگاه چهارشنبه در پایان سفر یک روزه به خوزستان در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های استان اظهار داشت: بر اساس سر شماری سال 1387 آمار عشایر 212 هزار خانوار اعلام شده است.

وی افزود: اگرچه همواره در نشست‌های خبری و دادن آمار، جمعیت عشایر کشور را بین 212 هزار تا 220 هزار خانوار اعلام می‌کنیم ولی معتقدیم جمعیت اصلی عشایر کوچ کننده 250 هزار خانوار است.

به گفته صدیق، حدود یک میلیون و 250 هزار نفر از جمعیت کل کشور عشایر کوچ رو هستند که حدود 2 درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به بیان خدمات عشایر به جامعه پرداخت و گفت: عشایر ما هم اکنون 35 درصد از صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند که در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی استراتژی سازمان امور عشایر کشور را ساماندهی این قشر عنوان و بیان کرد: اسکان عشایر اجباری نیست ولی هر جا که بدانیم خانوارهای عشایری می‌توانند بیشتر محصولات خود را تولید کنند برای اسکان آن‌ها کمک‌های لازم را انجام می‌دهیم و به آن‌ها خدمات رسانی می‌کنیم.

صدیق ادامه داد: برای عشایری که هم چنان می‌خواهند کوچنده باشند نیز برای برطرف کردن نیاز‌هایشان کمک‌ها و خدمات لازم را به آنان ارائه می‌دهیم.

کمک به کاهش اثرات بحران

رئیس سازمان امور عشایر کشور در ادامه به بیان برنامه‌های آتی سازمان پرداخت و عنوان کرد: برای اینکه عشایر بتوانند درآمد بیشتری از تولیدات خود داشته باشند درصدد هستیم آموزش‌های لازم برای راه اندازی صنایعی چون زنبور داری، پرورش ماهی و گلخانه را به آن‌ها بدهیم تا فعالیت آن‌ها فقط دامداری محض نباشد.

صدیق رونق صنایع دستی را یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان برای بالا بردن سطح درآمد عشایر اعلام کرد و افزود: قصد ما بر این است که تولیدات عشایر را بالا ببریم تا علاوه بر درآمدزایی برای خود آن‌ها، ناچار نشویم محصولات مورد نیاز را از خارج از کشور وارد کنیم.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم بحران را کنترل کنیم اظهار داشت: آنچه که ما می‌توانیم در بحران به عشایر کمک کنیم این است که اثرات بحران‌ها را کمتر کنیم.

وزارت بهداشت پررنگ‌تر وارد شود

این مقام ارشد در وزارت جهاد کشاورزی سرعت خدمات دهی به عشایر در دولت‌های نهم و دهم را بیشتر از دوره‌های قبل دانست و خاطرنشان کرد: برای مقابله با بحران خشکسالی علوفه‌های دامی در اختیار عشایر قرار داده می‌شود.

صدیق وسعت مراتع در اختیار عشایر را جوابگوی نیاز آن‌ها ندانست و گفت: اگر مرتع را در اختیار خود عشایر بگذاریم قطعا بهره‌برداری از آن بیشتر خواهد بود.

وی افزود: نیازهای عشایر ما مانند شهری‌ها و روستاییان است و همه دستگاه‌ها باید برای خدمت رسانی به این قشر سخت کوش و تولیدکننده حضور داشته باشند.

صدیق در عین حال حضور برخی از ارگان‌ها در خدمات دهی به عشایر را کمرنگ توصیف کرد و تاکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید برای خدمت رسانی به این قشر از جامعه پررنگ‌تر وارد شود.

انتهای پیام/2247/آ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول