اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

برگزاری همایش سیستم‌های سطوح آبگیر باران در خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: همایش سیستم‌های سطوح آبگیر باران ایران با موضوع مدیریت آب باران برای نخستین‌بار در خراسان‌رضوی برگزار شد.

برگزاری همایش سیستم‌های سطوح آبگیر باران در خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در این همایش که ظهر امروز در محل سالن اجتماعات مرکز رشد فناوری جهاد کشاورزی خراسان رضوی با محورهای استحصال و بهره‌برداری از آب باران به منظور احیای مراتع، جنگل‌ها و بیابان‌زدایی، آبیاری تکمیلی کشت دیم، آبیاری سیلابی، مدیریت روان‌آب‌های شهری، تامین آب شرب دام و حیات وحش، منظرسازی جاده‌ها و تغذیه قنوات به مدت دو روز در حال برگزاری است، روش‌های سنتی استحصال آب باران در حفاظت آب و خاک کیفیت روان‌آب‌های حاصل از بارندگی و مسائل اقتصادی و اجتماعی مرتبط دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سیدجواد طباطبایی‌یزدی؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ابتدای این همایش اظهار داشت: بخش توسعه کشاورزی به عنوان عمده‌ترین مصرف‌کننده آب با چالش‌های بزرگی با عنوان افزایش روزافزون تقاضا و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی روبرو است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی افزود: از طرف دیگر آمارها نشان می‌دهد که این بخش بیش از حد معمول به منابع تجدیدناپذیر آب‌های زیرزمینی وابسته شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین این میزان در دشت مشهد نیز به حدود 90 درصد رسیده است بیان داشت: از سال‌ها پیش نهاده‌های ملی و بین‌المللی مسئول در زمینه آب و محیط زیست در کشورهای مختلف دنیا، استفاده از فناوری استحصال آب در راستای افزایش راندمان کشت دیم و کاستن از وابستگی به کشت آبی در مناطق خشک و نیمه‌خشک را به عنوان راهکار برای افزایش تولیدات کشاورزی دنبال می‌کنند.

در ادامه حسین توکلی؛ دبیر برگزاری همایش افزود: هدف از برگزاری این همایش تبیین اهمیت موضوع استحصال باران به عنوان یک منبع قابل استفاده و فراهم‌سازی زمینه بحث و تبادل نظر متخصصان و مسئولان اجرایی و سیاست‌مداران در مورد ماهیت و ارزش آب و ایجاد باور همدلی در مورد ظرفیت بالقوه موجود منابع آبی باران برای استحصال است.

رئیس مرکز آموزش جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی ادامه داد: تاکید بر آمادگی و عزم جدی‌تر برای سرمایه‌گذاری اجرای طرح‌های بیشتر در این زمینه و توسعه تحقیقات برای پیدا کردن روش‌ها و فناوری‌های کارآمدتر استحصال و مصرف آب باران نیز از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

توکلی در ادامه بیان داشت: چندی است که انجمن علمی سیستم‌های سطوح آبگیر باران ایران با رویکرد توجه به طرح موضوع فوق‌الذکر در کشور فعالیت دارد که برگزاری کنفرانس حاضر از مهم‌ترین دستاوردهای آن به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه بیش از 300 مقاله در خصوص روش‌ها، کاربردها و سوابق بهره‌برداری از آب، نشانگر آمادگی جامعه علمی کشور برای ورود به این موضوع مهم است تصریح کرد: اکنون با پذیرش 130 مقاله از میان 300 مقاله ارسالی به این همایش امیدواریم که دستاوردهای این کنفرانس افق دید آن دسته از مسئولان را که منابع آبی موجود در کشور را تنها منحصر به سفره‌های آب زیرزمینی و یا مخازن سدها می‌دانند تغییر دهد.

انتهای پیام/70003/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول