اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تحقق سند ارتقای ارزش افزوده گردشگری؛

سهم گردشگری گلستان در ارزش‎افزوده کشور به 6 درصد می‎رسد

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: با تحقق سند ارتقای ارزش افزوده گردشگری سهم گردشگری گلستان در ارزش افزوده کشور به شش درصد در سال 1394 می‎رسد.

سهم گردشگری گلستان در ارزش‎افزوده کشور به 6 درصد می‎رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی در نشست ارزش افزوده بخش گردشگری در برنامه پنجم توسعه این استان که با حضور معاون برنامه‎ریزی استانداری گلستان و فعالان عرصه گردشگری برگزار شد اظهار داشت: با توجه به اینکه سند عملیاتی و پژوهشی افزایش درآمد سرانه در بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان در شورای برنامه‎ریزی و توسعه این استان به تصویب رسیده، در این راستا نسبت به بررسی سند ارتقای ارزش افزوده در بخش گردشگری نیز اقدام شده است.

وی یکی از معیارهای دنیای امروز را ارزش افزوده دانست و تصریح کرد: نظر به اینکه شایسته بود سهم استان گلستان از این معیار در کشور مورد توجه قرار می‎گرفت، نسبت به افزایش سهم ارزش افزوده در استان و به خصوص در صنعت گردشگری این استان اقدام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان  گفت: ارزش افزوده قابل محاسبه در بخش گردشگری برای این صنعت از طریق خرید کالا یا خدمات به منظور اقامت یا پذیرایی توسط گردشگران به دست می‎آید و محاسبه ارزش افزوده در تاسیسات گردشگری دارای مجوز بهره‎برداری در استان (هتل، مهمانپذیر، پانسیون و واحدهای پذیرایی بین‌راهی) ضروری و مهم است.

عباسی به سهم یک درصدی گردشگری گلستان در ارزش افزوده کشور اشاره داشت که با توجه به قابلیت‎ها و مزیت‎های موجود گردشگری در این استان، این رقم پایین است و اذعان داشت: راهکارهایی در این سند ارائه شده تا با یک برنامه‎ریزی منسجم این سهم را به شش درصد در سال 1394 برسانیم.

وی محاسبه ارزش افزوده در بخش گردشگری را به عنوان بخشی از سند توسعه استان، از موارد مهمی دانست که در برنامه پنجم توسعه استان تعهد شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان تاکید کرد: در این سند تمام ظرفیت‎های سه بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان شناسایی و راهکارهای افزایش درآمد مرتبط با فعالیت‎ها در این سه حوزه بررسی شده است.

وی ظرفیت بالای گلستان را در برنامه‎ریزی‎های کلان موثر دانست و به همکاری بخش دولتی و خصوصی برای ایجاد امکانات، تاسیسات و سرمایه‎گذاری در اماکن گردشگری استان و ارائه پکیج‎های پیشنهادی و راهکارهای مفید در سند توسعه استان اشاره داشت و افزود: در صورتی که گلستان را معرفی کرده و زیرساخت‎ها را آماده کنیم به توسعه دست خواهیم یافت.

عباسی با اشاره به لحاظ شدن سند ارزش افزوده بخش گردشگری استان گلستان در سند توسعه استان، به راهکارهای افزایش ارزش افزوده در بخش گردشگری اشاره داشت و افزود: افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی ورودی به استان و افزایش میزان متوسط اقامت گردشگران ورودی به استان از جمله راهکارهایی است که با برنامه‎ریزی میان‎مدت و بلندمدت در راستای وظیفه‎مندی این اداره کل در بخش گردشگری که در واقع همان عرضه و تقاضای صنعت گردشگری استان می‎باشد، امکان‎پذیر است.

وی همچنین راهکار پیشنهادی برای جذب درآمد ارزی در بخش گردشگری استان را برشمرد و یادآور شد: استفاده بهینه از ظرفیت‎های موجود از جمله افزایش ضریب اشغال گردشگران در واحد‎های اقامتی و پذیرایی از 50 درصد به 75 درصد، افزایش متوسط اقامت گردشگران در واحدهای اقامتی و پذیرایی از 5/2 شبانه‎روز به 5/3 شبانه‎روز، افزایش متوسط فروش سالیانه واحدهای پذیرایی از دو برابر ظرفیت پذیرش به 5/3 برابر، افزایش سهم صادرات محصولات صنایع‌دستی استان از یک درصد به پنج درصد، حفظ، مرمت، بازسازی بناها و محوطه‎های تاریخی موجود، ثبت ملی و جهانی میراث باستانی از جمله راهکارها است.

عباسی بر توسعه ظرفیت‎های جدید همچون حمایت از جذب سرمایه‎گذار به منظور ایجاد، توسعه و تکمیل تاسیسات گردشگری، افزایش ظرفیت اقامت در واحدهای اقامتی و پذیرایی از 4 هزار و 450 نفر به 10 هزار نفر در یک شب و افزایش ظرفیت پذیرایی در واحدهای پذیرایی از 12 هزار و 650 نفر به 38 هزار و 650 نفر تاکید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان اظهار امیدواری کرد با ارتقای سند ارزش افزوده این اداره کل، درآمد حاصله از فعالیت‎های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان افزایش یافته و ضمن توسعه صنعت گردشگری، اقتصاد استان گلستان توسعه و رونق یابد.

انتهای پیام/2307/ی/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول