اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی:

آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی جایگاه والایی دارد

خبرگزاری فارس: مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی جایگاه والایی دارد و ایشان برای حق رأی مردم اهمیت قائل است.

آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی جایگاه والایی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام منصور میراحمدی بعد از ظهر امروز در نشست علمی آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی(ره) در سالن آمفی تئاتر دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: دیدگاه سیاسی امام راحل مبنی بر دیدگاه آزادی سیاسی اسلام است.

وی افزود: هر مفهومی دارای تاریخ است و بدون توجه به این موضوع درکی راجع به آن مقدور نیست؛ بنابراین ضرورت داریم به تاریخ مفاهیم حوزه دانش توجه داشته باشیم و آزادی سیاسی نیز از این مقوله خارج نیست.

میراحمدی ادامه داد:عده‌ای به طرح امتناع آزادی سیاسی در مورد اسلام و امام خمینی توجه دارند زیرا معتقدند که این مفهوم را نمی‌توان در کتاب‌های اسلامی یافت و آن را قابل طرح نمی‌دانند.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: عده‌ای به دیدگاه امکان باور دارند و معتقدند گر چه آزادی سیاسی یک واژه مدرن است اما تاریخ این مفهوم مانع اندیشه سیاسی مسلمانان و امام راحل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: دیدگاه دوم، مفروض من است؛ زیرا امکان ایجاد آزادی سیاسی را در اندیشه اسلامی و امام خمینی مطرح می‌کند.

میراحمدی خاطر نشان کرد: آزادی سیاسی هنگامی صدق می‌کند که سه رکن فاعل آزادی سیاسی چه کسی است؟مانع آزادی سیاسی چیست؟هدف آزادی سیاسی چیست؟ مورد توجه قرار گیرد.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران تصریح کرد:مفهوم مدرن آزادی سیاسی متعلق به تحلیلگران غرب فاقد این سه مؤلفه است؛ آنان به آزادی سیاسی به عنوان آزادی سیاسی مثبت و منفی اعتقاد دارند.

وی یادآور شد:مبحث آزادی سیاسی در اسلام باید در نخستین گام از منظر قرآن بررسی شود و تا هنگامی که آزادی سیاسی محقق نشود عدالت در جامعه پدیدار نمی‌شود.

میراحمدی اظهار کرد: قرآن کریم سه حق اساسی حق انتخاب، حق بیان و حق تشکیل اجتماعات را برای انسان قائل است؛ بنابراین آزادی رأی، آزادی بیان و آزادی تشکل‌های جمعی به رسمیت شناخته شده است.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران تاکید کرد: فقیه عادل برای تشکیل حکومت نیاز به رأی اکثریت مردم دارد که از این موضوع در صدر اسلام با عنوان بیعت با ولی امر مسلمین از آن یاد می‌شود.

وی ادامه داد: مردم حق دارند در تصمیمات دولت نقش ایفا کنند و امام خمینی (ره) نیز این موضوع را به رسمیت شناخته است.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: یکی از مسائلی که همیشه مورد تاکید است این بود که مردم باید بر اساس بینش صحیح رأی دهند و حق تعیین تصمیم‌گیری‌ها توسط امام به رسمیت شناخته شده است.

انتهای پیام/70001/غ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول