اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی در فارس

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس از ایجاد و راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی در این استان خبر داد.

راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد، اظهار داشت: به منظور اصلاح ساختار بازار محصولات کشاورزی و افزایش سهم تولیدکننده از قیمت محصول، پرداختن به موضوع بورس کالای کشاورزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی اطلاع‌رسانی شفاف به فعالان بازار و تولیدکنندگان و استاندارد کردن بازار و کالا را از اهداف راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: این بورس همچنین می‌تواند ضمن جلوگیری از نوسانات شدید قیمت به کاهش ریسک قیمت و معاملات، به وجود آمدن بازار رقابتی و اصلاح الگوی کشت از طریق انتقال اطلاعات و تأمین نیاز مالی کشاورزان کمک شایانی کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخشی دیگر از سخنان خود در تشریح مزایای بورس کالای کشاورزی گفت: با راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی، سامان‌دهی بازار کالاها از طریق تضمین منافع خریدار و فروشنده و امکان مدیریت ریسک در بازار محقق می‌شود.

وی فراهم شدن امکان تحلیل شاخص‌ها و پیش‌بینی روند بازار را از دیگر مزایای راه‌اندازی این نوع بورس برشمرد و افزود: با بورس کالای کشاورزی انجام معاملات الکترونیکی نیز محقق شده و مسئله زمان و مکان حذف می‌شود.

خرد اضافه کرد: با توجه به تنوع معاملات در بازار بورس اعم از معاملات نقدی، نسیه، سلف، آتی و اختیار معامله و قوانین و مقررات حاکم بر آن و نظارت‌های انجام شده، می‌توان این بازار را شفاف‌ترین و کامل‌ترین نوع بازار دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: بورس کالای کشاورزی با استفاده از ابزارها و روش‌های داد و ستد در پی ایجاد یک بازار رقابتی، شفاف و کارآمد است و می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای نارسایی‌های بازارهای سنتی و ناکارآمدی آن و مشکلاتی مانند نوسان شدید قیمت‌ها را بر طرف کند.

خرد تصریح کرد: هر چند بورس کالاهای کشاورزی ایران بر اساس قانون از سال 1383 در کشور تاسیس شد، اما به دلیل عدم توسعه و حمایت کافی هم‌اکنون در بورس فلزات ادغام شده و اثربخشی لازم را ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: حضور تولیدکنندگان، تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی در کنار حمایت‌های مؤثر دولت می‌تواند زمینه ایجاد بورس کالای کشاورزی مقتدر، یکپارچه و پویا را فراهم سازد.

انتهای پیام/2448/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول