اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سمینار معرفی فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی مطرح شد

افزایش مصرف انرژی در ایران هم‌زمان با توسعه صنعتی

خبرگزاری فارس: در ایران هم‌زمان با توسعه صنعتی، مصرف انرژی افزایش یافته و این در حالی است که در بیشتر کشورهای توسعه یافته هم‌زمان با افزایش تولید ناخالص داخلی مصرف انرژی کاهش پیدا کرده است.

افزایش مصرف انرژی در ایران هم‌زمان با توسعه صنعتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مصطفی صفری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی خدمات انرژی در سمینار معرفی فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی که ظهر امروز در سالن اجتماعات شرکت توزیع برق استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته بحث ضرورت حفظ منابع انرژی و حفظ محیط‌زیست به عنوان یک موضوع حیاتی شناخته شده و فعالیت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: در کشورهای مختلف جهان با وجود همه تفاوت‌های موجود از دید کلان، اصول مشترک زیادی در سیاست‌های کارایی انرژی دیده می‌شود. هر کشوری با توجه به شناخت کامل از ویژگی‌های مختلف الگوهای جامعه و سایر پارامترهای مؤثر بر این موضوع بر بعضی از این سیاست‌ها تأکید بیشتری داشته است.

این مسئول اضافه کرد: یکی از این اصول مشترک تعیین نهادی به عنوان مسئول مدیریت انرژی به نام آژانس کارایی انرژی است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی خدمات انرژی ادامه داد: دومین مورد تدوین مقررات برای رعایت حداقل استانداردهای کارایی انرژی می‌باشد که در کشور ما پیشرفت خوبی داشته است.

صفری با اشاره به دیگر اصول مشترک بین کشورهای مختلف جهان در خصوص سیاست‌های کارایی انرژی گفت: اتخاذ سیاست‌های انگیزشی و تعیین مشوق‌های مالی، ممیزی انرژی اجباری و یا تشویقی، گسترش فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی و توجه به قیمت انرژی در راستای افزایش بهره‌وری از دیگر اصول مشترک بین کشورهای مختلف جهان در خصوص سیاست‌های کارایی انرژی است.

وی با اشاره به تعریف شرکت خدمات انرژی گفت: در قانون اصلاح الگوی مصرف آمده است شرکت خدمات انرژی شرکتی از نوع خدماتی و مهندسی است که در تمام بخش‌های مصرف‌کننده انرژی، پروژه‌های مرتبط با بهبود کارایی انرژی را طراحی، اجرا و تأمین مالی می‌کند.

این مسئول ادامه داد: این شرکت با تضمین حصول سطح مشخصی از کارایی انرژی تمام مخاطرات پروژه را بر عهده می‌گیرد و هزینه و سود خود را از محل صرفه‌جویی انرژی تأمین می‌کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی خدمات انرژی به قراردادهای متنوعی که در این زمینه منعقد می‌شود، اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیا روش‌های مختلفی برای عقد قرارداد شرکت‌های خدمات انرژی (ESCO) وجود دارد که یک نوع از متداول‌ترین آن‌ها مشارکت در صرفه‌جویی می‌باشد و به این صورت است که تأمین مالی بر عهده شرکت خدمات انرژی است.

صفری افزود: در این نوع از قرارداد پس از انجام پروژه، مشتری و شرکت خدمات انرژی سود حاصل از سرمایه‌گذاری را بر اساس شرایط مشخص شده در قرارداد تقسیم می‌کنند.

وی به نوع دیگری از متدوال‌ترین روش‌های عقد قرارداد با شرکت‌های خدمات انرژی اشاره کرد و گفت: قراردادهای تضمین صرفه‌جویی از انواع دیگر قراردادهای خدمات انرژی به شمار می‌روند که در آن‌ها تأمین منابع مالی توسط مشتری انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در این نوع از قرارداد در پایان پروژه در صورت تأمین صرفه‌جویی انرژی ضمانت شده هزینه تعیین شده در قرارداد به شرکت خدمات انرژی پرداخت می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی خدمات انرژی با اشاره به مفاد قراردادهای مبتنی بر کارایی انرژی عنوان کرد: مفاد قراردادهای مبتنی بر کارایی انرژی شامل تعیین شرایط پایه‌ای واحد مورد نظر از نظر میزان مصرف انرژی و هزینه آن، روش‌های اندازه‌گیری و تایید میزان صرفه‌جویی انرژی، تخمین پتانسیل صرفه‌جویی انرژی، تعیین روش‌های بازگشت مالی و تضمین صرفه‌جویی انرژی می‌باشد.

انتهای پیام/2667/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول