اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور انجام شد

ساخت جایگزین مصنوعی استخوان در پژوهشگاه مواد و انرژی

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در کشور جایگزین مصنوعی استخوان در پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد.

ساخت جایگزین مصنوعی استخوان در پژوهشگاه مواد و انرژی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی، علی‌اصغر توفیق با بیان این خبر گفت: ترکیب این مواد مشابه استخوان بدن است و قابلیت جذب و جایگزینی بالایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه این بیومواد مشابه ترکیب استخوان‌های بدن است، خاطرنشان کرد: زمانی که از پلاتین برای ترمیم استخوان استفاده می‌شود، پس از بهبودی باید جراحی مجددی برای خارج کردن پلاتین صورت گیرد این در حالی است که استفاده جایگزین‌های مصنوعی دیگر نیازی به جراحی مجدد ندارد.

این مسئول قدرت جذب بالا را از دیگر مزایای این بیومواد نام برد و یادآور شد: از آنجایی که ساختار آنها همانند بافت استخوان است، به راحتی جذب و موجب رشد استخوان جدید و در نهایت ترمیم استخوان آسیب دیده می‌شود.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه این طرح در فاز آزمایشگاهی اجرایی شده است، ابراز امیدواری کرد که پژوهشگران این پژوهشگاه بتوانند با همکاری وزارت بهداشت آن را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

سعید حصارکی مجری این طرح ادامه داد: این جایگزین‌های مصنوعی به شکل‌های مختلف نظیر گرانول، قطعات متخلخل، قرص، خمیرهای قابل تزریق ساخته شده است و جهت ترمیم آسیب‌های استخوانی ناشی از بیماری‌هایی نظیر تومور، کیست و یا هر نوع بیماری دیگر که عامل از دست رفتن بخشی از استخوان شود به کار برده می‌شود.

وی در ادامه افزود: مواد به کار رفته در این جایگزین استخوان مصنوعی معمولاً از جنس کلسیم فسفات‌ها و یا شیشه‌های زیست فعال بر پایه سیلیکا و اکسید فسفر می‌باشد و توانایی بارگذاری با داروهای مختلف مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، فاکتورهای رشد، ویتامین‌ها و یا کایتون‌های افزایش‌دهنده چگالی استخوان را دارا می‌باشد.

انتهای پیام/3202/خ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول