اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران:

نیازهای جامعه اسلامی نیازمند تحول بر اساس دین هستند

خبرگزاری فارس: رئیس پردیس قم دانشگاه تهران گفت: نیازهای جامعه اسلامی زمانی به درستی محقق می‌شوند که نگاه اسلامی بر تحول در علوم حاکم باشد.

نیازهای جامعه اسلامی نیازمند تحول بر اساس دین هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام رضا برنجکار در هفتمین جشنواره پژوهشی «تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی، کاربردی، بین‌المللی» که ظهر امروز در پردیس قم دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن هفته پژوهش و شعار محوری این هفته در سال جاری یعنی تحول در علوم انسانی ابراز کرد: فلسفه حقیقت رسیدن به یک حقیقت مجهول است.

وی افزود: علوم انسانی آن دسته از دانش‌هایی هستند که به بشر به عنوان یک موجود اجتماعی دارای عقل و اختیار نگریسته و هدف از آن، شناخت انسان، وضعیت مطلوب جامعه، مشخص کردن مسیر برای رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب و مدیریت تمام این فرآیندهاست.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه کاربرد در علوم انسانی از نوع کمک به شناخت وضعیت مطلوب انسان و جامعه است گفت: در این میان هر پژوهش و تحقیقی که به انسان برای رسیدن به این وضعیت و مدیریت بهتر این سیر کمک کند، از دسته دانش‌های کاربردی علوم انسانی خواهد بود.

وی ادامه داد: تحول یک نوع تغییر اساسی و بنیادی است و زمانی رخ می‌دهد که در بنیادهای اصلی علم تغییراتی اتفاق بیفتد که با توجه به ویژگی‌های علم یعنی روش، مبانی و غایت به آن نگریسته می‌شود بنابراین اگر نگرش انسان نسبت به این مبناها و خصوصیات تغییر کند، آن‌گاه شاهد تحول در علوم خواهیم بود در واقع تغییر در ارکان علم به معنای تحول در دانش خواهد بود.

برنجکار با اشاره به رویکرد اسلامی در تحول علوم انسانی بیان داشت: اگر تغییر در مسیر تغییر دیدگاه‌ها و بنیادها بر مبنای اسلام صورت گیرد، تحول اسلامی و دینی روی می‌دهد و این مسئله با رویکرد کاربردی تفاوت‌هایی دارد چون نیازهای جامعه اسلامی زمانی به درستی محقق می‌شوند که نگاه اسلامی حاکم باشد.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه نیازهای مردم در یک جامعه دینی و اسلامی رنگ و بوی مذهبی دارد گفت: رویکرد بین‌المللی از دیگر بخش‌های تحول در علوم انسانی است زیرا امروز جهان به دنبال شناخت اصول پایه‌های تمدن اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه جمهوری اسلامی ایران قصد نمایاندن علوم انسانی اسلامی به جهانیان را دارد باید راه حل‌های مشکلات کنونی بین‌المللی را با استفاده از رویکردهای اسلامی در علوم انسانی عرضه کرده و بتواند حرفی جدید برای ملت‌ها به ارمغان بیاورد.

برنجکار در ادامه با اشاره به 72 مورد مقالات چاپ شده اساتید پردیس قم دانشگاه تهران در مجلات بین‌المللی عنوان داشت: در این میان 61 مورد هم در ISI ثبت شده‌اند و در مجموع 721 مقاله طی 9 سال اخیر به رشته تحریر درآمده است.

رئیس پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه 111 عنوان کتاب نیز طی مدت یاد شده تألیف شده‌اند ابراز کرد: در 9 سال گذشته 104 مورد طرح پژوهشی که 52 مورد از آن‌ها مربوط به دو سال اخیر بوده توسط اساتید این مرکز ارائه شده است.

وی افزود: دانشجویان و اساتید پردیس قم دانشگاه تهران در عرصه پژوهش و تحقیق درخشش خوبی داشته‌اند ضمن اینکه سال گذشته یکی از اساتید این مرکز به عنوان پژوهشگر برتر کشور انتخاب شد و علاوه بر این تعداد مجلات علمی پژوهشی پردیس قم به هفت عنوان در سال جاری رسیده است.

انتهای پیام/78004/ع/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول