اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فارس گزارش می‌دهد

فوت دانش‌آموز پیرانشهری؛ زنگ خطر برای ایمن‌سازی مدارس

خبرگزاری فارس: دانش‌آموز 10 ساله پیرانشهری در حالی دیده از جهان فرو بست که این امر زنگ خطری برای عزم جدی مسئولان برای ایمن‌سازی مدارس در تمام نقاط کشور است.

فوت دانش‌آموز پیرانشهری؛ زنگ خطر برای ایمن‌سازی مدارس

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، زمانی که انفجار بخاری در کلاس درس مدرسه انقلاب اسلامی پیرانشهر به عنوان خبر مهم روز چهارشنبه 15 آذر ماه خبرگزاری‌ها تبدیل شد و فردای آن روز نیز در تمام نشریات و روزنامه‌های کشوری به تیتر اول تبدیل شد، داغ جدیدی دل مردم را گرفت.

سفر دولت‌مردان از معاون رئیس جمهور گرفته تا اعضای کابینه و از ورزشکاران تا اقتصاددانان به منظور عیادت از این حادثه دیدگان می‌توانست نشانگر اوج فاجعه رخ داده باشد.

داشتن 29 دانش‌آموز برای یک کلاس درس کوچک در روستایی نسبتاً دور افتاده در شهرستانی کوهستانی چنان اهمیتی برای اهالی آن منطقه و مردم استان دارد که شاید نشود در متون ادبی و علمی و سیاسی آن را گنجاند چرا که آینده ملت از میان همین دانش‌آموزان دبستانی راه یافته به دانشگاه رقم می‌خورد و چه بسا یکی از همین دانش‌آموزان آینده کشوری را اداره کند.

به هر ترتیب اقدامات درمانی دانش‌آموزان در همان شهرستان پیرانشهر آغاز شد و در ارومیه ادامه داشت تا نتیجه بررسی نشان دهد که 12 نفر از آن‌ها باید در مرحله اول به تبریز و بیمارستان تخصصی سوختگی سینای این شهرستان منتقل شوند.

فردای روز حادثه اعلام شد پنج تن دیگر نیز اعزام شدند و به این ترتیب جمع دانش‌آموزان اعزامی به تبریز 11 نفر شد.

این وضعیت خطر برای مردم و مسئولان بود که از میان 28 دانش‌آموز بیش از تعداد انگشتان دست باید به تبریز منتقل شوند، اما نمی‌شد کاری کرد و باید منتظر اخبار می‌بود.

روز سوم حادثه جمعه که مصادف با سفر وزیر آموزش و پرورش به ارومیه برای عیادت از بیماران بود. حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی آذربایجان غربی حال تمام دانش‌آموزان را مساعد اعلام کرد و قول داد که دولت تا آخرین لحظه درمان در کنار این حادثه‌دیدگان باشد.

روز چهارم هم آغاز شد و رحیمی به عنوان معاون اول رئیس جمهور به منظور شرکت در همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه وارد این شهر شد و نخست به عیادت دانش‌آموزان حادثه دیده رفت. از همین جا معلوم می‌شد که گویا باید در انتظار اخبار ناخوشایندی در مورد این دانش‌آموزان باشیم چرا که اولین کار هر مسئول در حین ورود به آذربایجان غربی عیادت از مصدومان است و البته پاسخ یکسان به سئوال خبرنگاران در مورد حال عمومی آن‌ها که همگی خوب هستند!

اما کادر پزشکی چیز دیگری می‌گفتند و اعلام داشتند که حال عمومی تعدادی از دانش‌آموزان اعزامی به تبریز تا حدی نگران کننده است که حتی احتمال رسیدن به بیمارستان سینا نیز امری نامعلوم است. در کنار این گفته‌ها سخنان معاون وزیر آموزش و پرورش نیز جالب بود که می‌گفت کادر پزشکی قادر به تشخیص حال بیماران نیستند!

آری! همین امری بود که شاید بسیاری از اصحاب رسانه و مردم به راحتی از کنار آن می‌گذشتند و شاید تنها مسئولان آن هم در درون خود نگرانش بودند.

* فوت فرشته 10 ساله در هاله‌ای از ابهام!

داغ مردم و به ویژه آذربایجانی‌ها و مردم پیرانشهر بار دیگر تازه شد و باید شاهد از دست رفتن نوگل پرپر شده‌ای باشند که هنوز با وجود نداشتن آشنایی کافی با جامعه باید وداعی تلخ با زندگی داشته باشد.

تمام جزئیات و کلیات کلاس، مدرسه و بخاری، معلم، سرایدار و سایر امور دخیل در امر به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس و معاون وزیر آموزش و پرورش به طور کلی استاندارد بوده و هیچ امری جز «خام‌سوزی بخاری» سبب چنین اتفاقی نشده است.

اما مرگ دانش‌آموزی که پس از چهار روز تحمل رنج سوختگی آن هم در بیمارستان فوق تخصصی سینا شاید تمام این سخنان را باطل کند و توجه مردم و مسئولان و به ویژه جامعه رسانه را به امور مهم‌تری جلب کند.

روح این دختر 10 ساله با چه مشقتی باید نظاره‌گر تعلل‌های صورت گرفته باشد در حالی که خود می‌داند دلیل اصلی چنین اتفاقی چه بوده و چه کسانی در وقوع چنین حوادثی در مدارس کشور مقصر اصلی هستند؟

حال که اولین قربانی این حادثه اسفبار مشخص شد و نام وی نیز از طریق رسانه‌ها اعلام شد، آیا مسئولان و به ویژه مدیران آموزش و پرورش به فکر تسریع در امورات مربوط به بازسازی و بهسازی مدارس نیستند و آیا باز هم باید در انتظار پر پر شدن دانش‌آموزان مظلوم و معصوم باشیم؟

نکته جالب‌تر اینکه مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بلافاصله بعد از رخ دادن این حادثه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس هشدار دیگری داده و گفت: حال مجروحان اعزامی به تبریز چندان خوشایند نبوده و احتمال افزایش فوتی‌ها چندان دور از ذهن نیست!

علی شرق ادامه داد: دانش‌آموزان مانده در ارومیه تنها 13 نفر هستند و در حال حاضر 15 دانش‌آموز در تبریز بستری شده‌اند که از این تعداد حدود نیمی از دانش‌آموزان در شرایط مناسبی قرار ندارند.

حال باید دید که مسئولان و مدیران استانی و کشوری چه پاسخی دارند و آیا همانند عیادت در زمان زنده بودن این دانش‌آموز دختر باز هم تنها به صدور پیام‌های تسلیت اکتفا می‌کنند یا در این پیام‌ها سخنانی بر زبان خواهند آورد که شاید مردم ایران اسلامی چهار روز پیش منتظر آن بودند!؟

به هر حال سخنان مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی شاید زنگ خطری برای مسئولان باشد که منتظر اتفاقات تلخ‌تر و افزایش آمار از دست‌رفتگان حادثه باشند و در قبال این در انتظار هرگونه رفتار عاقلانه و شاید هم غیراخلاقی همراهان و اطرافیان این دانش‌آموزان!

امید که دیگر شاهد انعکاس اخباری از این قبیل نباشیم تا اصحاب رسانه نیز مجبور به قلم فرسایی و استفاده از اخبار تلخ و دردناک در رسانه‌های خود نشوند تا به این ترتیب مردم نیز آرامش بیشتری برای فرستادن فرزندان خود به محیط‌های درسی و آموزشی داشته باشند.

=============

گزارش از: امیرکردلر

=========

انتهای پیام/61003/ن/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول