اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه راه‌های مواصلاتی نبض تپنده هلال طلایی ایران

خبرگزاری فارس: توسعه راه‌های مواصلاتی منتهی به هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس که در سال‌های اخیر با نام هلال طلایی ایران شناخته می‌شود، از اهمیت ویژه و حیاتی برخوردار است.

توسعه راه‌های مواصلاتی نبض تپنده هلال طلایی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، هرمزگان از دیرباز همواره مورد توجه بخش‌های اقتصادی کشور بوده است.

دسترسی این استان به دریا و آب‌های آزاد و موقعیت ویژه شهرهایی همانند قشم، بندرعباس، کیش، بندرلنگه و جاسک از این استان، منطقه‌ای ویژه ساخته است.در این بین توسعه خطوط حمل و نقلی در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار داشته است.

اهمیت راه‌های ارتباطی و خطوط مواصلاتی به اندازه‌ای است که امروزه بخش اعظمی از اقتصاد برخی از کشورها از عوارض ترانزیت و عبور و مرور تامین می‌شود.در سال های اخیر نیز محورهای ارتباطی و حمل و نقلی هرمزگان توسعه مناسبی داشته است.

سید عطاالله صدر معاون وزیر و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در همین راستا با بیان اینکه در پی اقدامات انجام شده توسط دولت در حوزه بنادر تمدن ساحلی جدیدی در سواحل جنوب کشور در حال شکل گیری است، افزود: در حالی که بسیاری از ساکنان این مناطق به شهرهای مرکزی کشور مهاجرت کرده بودند، الان در حال بازگشت به زادگاه خود هستند.

وی اضافه کرد: طی سال‌های فعالیت دولت نهم و دهم، ظرفیت بنادر به دو برابر افزایش یافته، به طوریکه در بندر شهید رجایی تا پایان امسال ظرفیت کانتینری به شش میلیونTEU افزایش می‌یابد.

این مسئول اضافه کرد: همچنین 16 بندر کوچک چند منظوره تا پایان امسال در حالی آماده بهره‌برداری می‌شود که ساخت برخی از این پروژه ها حتی هشت ماهه به اتمام رسیده است.

به گفته صدر، پیش از این برای سرمایه‌گذاری و توسعه بنادر کشور به شرکت‌های خارجی محتاج بودیم، اما در حال حاضر همه کارهای ساخت بنادر توسط شرکت‌های داخلی و با توان بومی انجام می‌شود.

وی در عین حال ادامه داد: مطمئنا هر چه سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه بنادر و سواحل افزایش می‌یابد باید به توسعه راه‌‌ها و دیگر خطوط  مواصلاتی منتهی به بنادر توجهی ویژه‌تر از سایر نقاط کشور داشت.

احمد صادقی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در حاشیه بازدید از پروژه‌های راه در هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس در این راستا با بیان اینکه هرمزگان استانی ویژه و منحصر به ‌فرد در حمل و نقل به شمار می‌رود، اظهار داشت: این استان از تمام شقوق حمل و نقل برخوردار است و این یک امتیاز ویژه است که یک استان، هم در بعد دریایی، هوایی، زمینی و ریلی امکانات داشته باشد.

وی گفت: این استان پشتیبان کننده کل کشور است چرا که هرمزگان در ابتدای کریدور شمال جنوب قرار دارد.

صادقی در این راستا به توسعه بندر شهید رجایی اشاره و افزود: اضافه شدن دو پالایشگاه جدید با ظرفیت بالا در این استان و دیگر صنایع سنگین در هرمزگان این امر را ضروری می‌کند که باید یک حمل و نقل جاده‌ای و ریلی قوی و فعال در این استان شکل گیرد.

صادقی گفت: شاخص ساخت بزرگراه در این استان 65 کیلومتر در سال است که این امر در کشور بی‌نظیر است. بخشی از محور بندرعباس میناب چهار خطه شده و بزرگراه بندرعباس بندر خمیر بندرلنگه نیز به سرعت در دست ساخت است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ابراز امیدواری کرد با کمک اعتباری کمیسیون عمرانی مجلس بتوان شاخص راهسازی در هرمزگان بیش از این افزایش یابد.

در حال حاضر و در نگاهی نو پس از طرح ایجاد پایانه‌های نفتی در جاسک که در شرق هرمزگان واقع است و همچنین توسعه صنایع در انرژی‌بر در غرب هرمزگان، همواره تاکید بر توسعه و تعریض راه‌های مواصلاتی به سمت فلات مرکزی ایران، از مبدا شرق و غرب هرمزگان نیز مطرح است.

این در حالی است که در حال حاضر طبق آمار موجود روزانه شش هزار کامیون و تریلر وارد شهرستان بندرعباس می‌شود.

انتهای پیام/88001/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول