اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بزرگداشت شهیدمصطفی چمران در قزوین

مهدی چمران:ماهیت جنبش دانشجویی ضداستکباری است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ماهیت جنبش دانشجویان در هر عصری ضداستکباری بوده است.

مهدی چمران:ماهیت جنبش دانشجویی ضداستکباری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مهدی چمران ظهر امروز در همایش بزرگداشت شهید مصطفی چمران که به همت بسیج دانشجویی استان قزوین در سالن آمفی‌تئاتر علامه رفیعی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، با اشاره به تأثیرات عاشورای حسینی بر بسیاری از وقایع تاریخ اظهار داشت: تاسوعا و عاشورای حسینی مبنای بسیاری از حرکت‌ها و جنبش‌ها در طول تاریخ شده است.

وی افزود: به عنوان مثال در جنبش تنباکو مشاهده می‌شود که این جنبش به دست یک مجتهد اسلامی به وجود آمد و یا در نهضت مشروطیت که بر گرفته از حرکت‌ها و تفکرات اسلامی است، تأثیر مثبت واقعه عاشورا مشهود می‌باشد.

این مسئول با اشاره به نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران عنوان کرد: نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران از سال های 24 و 25 هجری خورشیدی در ایران شکل گرفت و نهایتا در 29 اسفند سال 1329 به نتیجه رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: مبارزه برای ملی شدن صنعت نفت از دانشگاه‌ها و بازار شروع شد و کسانی که طرفدار ملی شدن صنعت نفت بودند نیز مردمی با تفکرات و اعتقادات مذهبی هستند که رهبری آنها را آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق بر عهده داشتند.

چمران افزود: جنبش ملی شدن صنعت نفت که جنبش دانشجویان در آن سهم بسزایی داشت، باز هم با شکست مواجه شد، چراکه بر اساس تفکرات مذهبی حرکت نکرد.

وی اضافه کرد: در خاورمیانه، در دانشگاه‌ها و .... این تفکر رواج پیدا کرد که نمی‌توانیم در برابر انگلیس و آمریکا بایستیم مگر اینکه یک حکومت قدرتمند حامی ما باشد.

این مسئول اضافه کرد: به همین دلیل بعدها نیز هر فردی که می‌خواست اظهار روشنفکری کند، خود را عضوی از حزب توده و یا طرفدار آن معرفی می‌کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کودتای 28 مرداد که آمریکایی‌ها در ایران به راه انداختند و ابعاد و عوامل آن، اظهار داشت: اختلافاتی که در رأس حکومت وجود داشت، ملت را مأیوس می‌کرد و در بسیاری از موارد موجب شکست ملت می‌شد.

چمران افزود: دانشجویان در دانشگاه تهران تظاهرات کردند و علیه نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا شعار می‌دادند.

وی ادامه داد: این تظاهرات چند روز در دانشگاه تهران ادامه داشت و نیروهای پلیس و گارد شاهنشاهی برای سرکوب کردن تظاهرات وارد دانشگاه تهران شدند که در این جریان نیز بسیاری از دانشجویان را مجروح و شهید کردند.

وی عنوان کرد: 16 آذرماه آن سال وقتی دانشجویان با افزایش تعداد نیروهای پلیس و گارد شاهنشاهی در محوطه دانشگاه روبه‌رو شدند تصمیم گرفتند چند ساعتی سکوت کرده و در کلاس‌های درس حاضر شوند تا در زمانی مناسب مجددا تظاهرات را شروع کنند.

این مسئول ادامه داد: ساعاتی بعد دانشجویان از داخل کلاس‌ها شعارها را شروع کردند و کم کم جمعیت دانشجویان معترض با سردادن شعارهایی علیه آمریکا وارد محوطه دانشگاه شدند که تعداد زیادی از آنان مجروح شده و یا به شهادت رسیدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: فردای آن روز نیکسون وارد دانشگاه تهران شد و با حضور در دانشکده حقوق تهران در حالی که دانشگاه هنوز مملو از خون دانشجویان شهید بود، دکترای افتخاری حقوق دانشگاه تهران را گرفت که البته این مراسم در حالی برگزار شد که دانشجویان در ادامه اعتراضات خود دانشگاه را ترک کرده بودند.

چمران بیان داشت: دولت شاهنشاهی در آن حادثه 3 نفر از بهترین دانشجویان دانشگاه تهران را در مقابل پای نیکسون قربانی کرد اما جنبش دانشجویی هیچ گاه خاموش نشد و هر سال در روز 16 آذرماه تظاهرات گسترده‌ای توسط دانشجویان برگزار می‌شد.

وی در ادامه با اشاره به تأثیرات جنبش دانشجویی بر پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی کشورمان، یکی از اسوه‌های مقاومت و مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی دانشجویان بودند که رهبری آنها را نیز امام خمینی (ره) و روحانیت بر عهده داشتند.

این مسئول با بیان اینکه دانشگاه تهران در دوران پیروزی انقلاب اسلامی مرکز تفکرات سیاسی بود و دانشجویان در این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، عنوان کرد: در آن دوران دانشگاه تهران مملو از اقشار مختلفی از مردم جامعه بود که برای شرکت در بحث‌های سیاسی وارد دانشگاه می‌شدند.

چمران اضافه کرد: البته در این دوران کمونیست‌ها نیز علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت زیادی می‌کردند و سعی داشتند تفکرات خود را در جامعه رواج دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در این میان دانشجویان و روحانیون ما سعی می‌کردند در جلسات سیاسی آنها شرکت کرده و با ارائه پاسخ‌های قانع کننده در پاسخ به ایراداتی که آنها به جمهوری اسلامی ایران و انقلابی که بر پا کرده بودیم، وارد می‌کردند، چهره واقعی و اسلامی انقلاب را برای مردم تبیین کنند که در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کردند.

چمران عنوان کرد: ماهیت جنبش دانشجویان در هر عصری ضد استکباری بوده است، با این تفاوت که این استکبار در برهه‌ای از زمان آمریکا و انگلیس و شوروی بودند و در برهه‌ای دیگر از تاریخ که عصر حاضر است، آمریکا و دنیای غرب می‌باشد که سعی دارد حکومت استکباری را در دنیا پیاده کنند و جنبش دانشجویی نیز امروز در برابر این مستکبران ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: این تفکر ضد استکباری که در جنبش دانشجویی وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است و باید از انحراف مسیر آن جلوگیری کنیم.

این مسئول تصریح کرد: حرکت جنبش دانشجویی با سایر حرکت‌های محافظه کارانه باید متفاوت باشد و اگر دانشجویان ایراد و انتقاد منطقی در جامعه و عملکرد مسئولان مشاهده کنند، باید مطرح کرده و در راستای برطرف کردن آن و پیشرفت جامعه حرکت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: زمینه و بستر سیاسی در دانشگاه‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که دانشجو از مسائل سیاسی عصر خود به خوبی آگاهی داشته باشد و عمق بینش و درکش از مسائل روز و اتفاقات در حد قابل قبولی باشد تا بتواند از این دانسته‌ها نیز در مسیر اهدافش بهره‌برداری کند.

وی یادآور شد: البته جنبش دانشجویی نباید در دست گروه‌ها و احزاب سیاسی خاصی باشد و نیات آنها را عملی کند بلکه باید مستقل عمل کند و به طور مستقل فکر کرده و آن مجموعه دانشجویی را اداره کند که در این صورت موفق نیز خواهد بود.

چمران افزود: جنبش دانشجویی قطع یقین غرب‌گرا نبوده و نخواهد بود و هر کس در این راستا صحبتی کند، به طور قطع راه را اشتباه رفته است.

وی ادامه داد: شهدایی که هر سال نام آنها را بازگو می‌کنیم و سعی داریم نام و یاد آنها همیشه زنده بماند، در واپسین لحظات زندگی خود و در لحظه شهادت مهم‌ترین شعاری که بر لب داشتند، شعارهای ضد آمریکایی و ضد استکباری بود و در راه تحقق همین شعارها نیز به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/2667/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول