اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی روسیه:

نگاه ایران به‌ مسأله سوریه خیرخواهانه است

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی روسیه با اشاره به تفاوت اصولی نشست طرف‌های سوری در تهران با ملاقات‌هایی که در گذشته با محوریت غرب، ترکیه و سلاطین عرب صورت گرفته بود، این نشست را دوستانه و خیرخواهانه ارزیابی کرد.

نگاه ایران به‌ مسأله سوریه خیرخواهانه است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، «ولادمیر ایوسی‌اف» مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی روسیه در رابطه با اولین نشست ملی سوریه که در تهران صورت گرفت در گفت‌وگو با فارس ضمن مثبت دانستن نقش جمهوری اسلامی، اظهار داشت: در ملاقات‌های صورت‌گرفته با محوریت نقش غرب و برخی از همسایگان دمشق به‌جای آشتی دادن سوری‌ها، بلافاصله بحث کنار رفتن «بشار اسد» از قدرت مطرح می‌شد که امکان و فرصت گفت‌و‌گوی ملی این کشور را از بین می‌برد.

در 28-29 آبان (18-19 نوامبر) در تهران رویدادی مهم در جهت حل بحران سوریه به‌وقوع پیوست که در محل هتل «استقلال» حدود 200 نفر از نمایندگان دولت سوریه به‌رهبری «علی حیدر» وزیر آشتی ملی و گروه‌های سیاسی مخالف و نیز رهبران مذهبی و مهمانان خارجی از لبنان، ترکیه، سودان، الجزایر، مصر، عراق، برزیل و نیکاراگوئه با هم ملاقات کردند.

«علی‌اکبر صالحی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن سخنرانی و آمادگی تهران برای ارائه کمک‌های لازم و همه‌جانبه به‌فرآیندهای دموکراتیک به‌منظور «بازگرداندن صلح و ثبات به‌سوریه» را اعلام کرد.

به‌باور ایران، تحولات فاجعه‌بار فعلی سوریه به‌دلیل مداخله کشورهای غربی و برخی از بازیگران خارجی در امور داخلی این کشور صورت گرفته و تداوم آن منجر به‌گسترش هرچه بیشتر خشونت خواهد شد.

بنابراین، ادامه روند گفت‌وگو‌های جامع و فراگیر ملی با مشارکت گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه از جمله شخصیت‌های مذهبی، رهبران نهضت‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین نمایندگان اقلیت‌های مختلف ملی و مذهبی مختلف به‌سود منافع ملی سوریه خواهد بود.

فقط با چنین نگاهی، همه جانب‌های دخیل در درگیری‌های مسلحانه شرایط مصالحه را رعایت خواهند کرد.

موارد زیر حاکی از ‌نقش مثبت ایران در حل بحران سوریه می‌باشد:

- تابستان امسال نمایندگان 30 کشور در رابطه باموضوع سوریه در تهران تبادل نظر کردند.

- تهران از مأموریت «لهدار براهمی» نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب حمایت گسترده‌ای انجام می‌دهد.

- جمهوری اسلامی ایران از ابتکار «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مصر حمایت کرد که در نتیجه در قاهره و نیویورک نشست کارشناسان در سطح وزرای (معاونین) امور خارجه ایران، ترکیه و مصر برگزار شد.

- تهران طرح خود برای حل بحران سوریه تدوین کرد که پایان دادن به خشونت، گفت‌وگوی جامع و فراگیر ملی و آماده‌سازی زمینه برگزاری آزاد و بدون هر نوع فشار انتخابات جدید پارلمانی و ریاست جمهوری را در نظر گرفته که این طرح به‌ سازمان ملل متحد و رهبران سیاسی روسیه، سوریه، ترکیه، مصر و عربستان سعودی معرفی شده است.

شکی نیست که ایران به‌ مردم سوریه کمک‌های گسترده‌ای می‌کند از جمله سوری‌‌هایی که بر اثر درگیری‌های مسلحانه طولانی جراحت برداشته‌اند و در خاک ایران درمان می‌شوند.

این درحالی است که ایران نیاز سوریه به دارو و تجهیزات پزشکی را تأمین می‌کند و متخصصان آن در امر تعمیر و تأمین مردم این کشور سهیم هستند.

یکی از ویژگی‌های متمایز نشست اخیر تهران در آن بود که ایران از مداخله در گفت‌وگوی گروه‌های داخلی سوریه پرهیز و خود را در نقش ناظری قرار داد که نسبت به‌تصمیم‌گیری‌های آنان تلاش تأثیرگذاری را نداشت.

شرکت‌کنندگان این ملاقات اشکال مختلف تروریسم، جدایی‌طلبی قومی و خشونت را محکوم و مداخله برخی از کشورها در امور داخلی سوریه را نگران‌کننده عنوان کردند.

مداخله اینگونه کشورها محدود به‌فشارهای سیاسی و اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی و مالی علیه سوریه نبوده بلکه هدف سرنگونی دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور را دنبال می‌کند.

بنابراین تقاضای لغو فوری تحریم‌های یک‌جانبه علیه سوریه و ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه قابل توجهی در زمینه مواد غذایی، انرژی و بهداشت و درمان برای مردم این کشور مطرح شد.

در این ملاقات، «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه اعلام کرد که روند گفت‌وگوی ملی که در تهران شروع شد در دمشق ادامه خواهد یافت.

به‌این منظور یک کمیته ویژه 16 نفری تشکیل شد که در آینده از حساب نمایندگان سایر احزاب سیاسی، سازمان‌ها و گروه‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت.

موارد فوق نشان می‌دهد که نشست طرف‌های سوری در تهران از ملاقات‌های که قبلا با محوریت نقش غرب، ترکیه و سلاطین عرب صورت گرفته بود با هدف دوستانه و خیرخواهانه بودن تفاوت اصولی داشت زیرا در آن ملاقات‌ها به‌جای آشتی دادن سوری‌ها، بلافاصله بحث کنار رفتن «بشار اسد» از قدرت را مطرح می‌کردند که امکان و فرصت گفت‌و‌گوی ملی این کشور را از بین می‌برد.

دیگر اینکه در چنین ملاقات‌هایی تنها نمایندگان حدود 20 درصد جمعیت سوریه حضور می‌یافتند. چیزی بیش از این هم امکان نداشت زیرا مخالفین خارجی که شرکت‌کنندگان این‌گونه ملاقات‌ها بودند، تأثیر قابل توجهی در داخل سوریه ندارند.

این نکته نیز قابل توجه است که علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری‌اسلامی ایران اعلام کرد که تهران قصد دارد تلاش‌های خود برای جذب دیگر گروه‌ها و سازمان‌های مخالف سوری به‌روند گفت‌وگوی ملی را ادامه دهد.

با این حال، برخلاف ادعای بسیاری از کشورهای غربی و برخی همسایه‌ها، جمهوری اسلامی ایران در جهت کمک به‌حل بحران سوریه گام برمی‌دارد.

امید است که روند گفت‌وگوی ملی تداوم خواهد یافت و منجر به‌ثبات سیاسی در سوریه خواهد شد در غیر این صورت، دامن هرج و مرج گسترده و با فرا گرفتن در کشورهای همسایه، امنیت کل خاور نزدیک و میانه را به‌چالش خواهد کشید.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول