اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«باسل تقی الدین» از جریان ملی معارض سوریه در گفت‌وگو با فارس:

ایران خواهان رسیدن به راه حل مورد نظر تمامی طرف‌های درگیر در سوریه است

خبرگزاری فارس: یکی از اعضای جریان ملی معارض سوریه، نقش ایران را در حل چالش امنیتی سوریه تاثیرگذار دانست و گفت: ایران خواهان دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و مورد رضایت تمام طرف‌هاست.

ایران خواهان رسیدن به راه حل مورد نظر تمامی طرف‌های درگیر در سوریه است

«باسل تقی‌الدین» از جریان ملی معارض درباره نشست« نجات ملی در دمشق» و نتایج آن گفت: بحران سوریه به قضیه و بحرانی منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است و این موجب می‌شود تا درباره نحوه پایان دادن به این بحران راهکارهای بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

یکشنبه گذشته 20 تشکل و نیروی معارض سوری در هتل «امیه» دمشق اولین نشست خود را برای بررسی بحران سوریه و راه‌های برون رفت از این بحران با حضور سفرای کشورهای ایران و روسیه و چین در دمشق برگزار کردند.

این معارض سوری در ادامه افزود: به نظر من مهمترین نکاتی که در این نشست بر آن تمرکز صورت گرفت، برگزاری کنفرانسی بین المللی درباره سوریه با حضور «اخضر ابراهیمی»، فرستاده ویژه سازمان ملل بود، چون همانطور که می‌دانید بحران سوریه بحران مرکبی است و طرف‌های چندی در آن دخیل هستند.

تقی‌الدین در این‌باره که چرا برخی از جریان‌های معارض سوری در این نشست شرکت نکردند و اینکه آیا برگزارکنندگان این نشست مانع حضور آنها در آن شده‌اند یا خیر، گفت: هیچ کس مانع حضور هیچ حزب و جریانی در این نشست نشده بلکه آنها خود در این نشست حضور پیدا نکردند، به عنوان مثال جبهه مردمی که بخشی از دولت و نظام به شمار می‌آید، خود در این نشست حضور نیافت. البته این نشست اولین گام و مرحله از تجمع و گردهم آمدن طرف‌های معارض است و در مراحل بعدی امیدواریم همه طرف‌ها از جمله جبهه مردمی برای تغییر و آزادی هم حضور داشته باشد و نشست بزرگتر و گسترده‌تری را با حضور همه معارضان داخلی و خارجی برگزار کنیم که به تغییر و تحولات مسالمت‌آمیز و به دور از خشونت ایمان و باور دارند. چون تنها به این طریق است که می‌توانیم به مذاکراتی دست یابیم که بحران موجود در سوریه را پایان دهد.

این عضو جریان معارض ملی سوریه در این‌باره که در صورتی‌که معارضان سیاسی به توافقاتی دست یابند،‌ آیا خواهند توانست افراد مسلح را وادار کنند تا سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند، گفت: این ما نیستیم که باید بر افراد و گروهک‌های مسلح فشار بیاوریم، بلکه این تنها طرف‌های بین المللی هستند که می‌توانند بر این گروهک‌ها فشار بیاورند، چون این گروهک‌ها با طرف‌های خارجی در ارتباط و همکاری دارند و بالطبع طرف‌های خارجی می‌توانند با آنها تعامل داشته باشند و بر آنها فشار بیاورند، افزون بر اینکه باید کشورهایی که از این گروهک‌ها نیز حمایت مالی و نظامی به عمل می‌آورند نیز تحت فشار قرار گیرند و ما به این جهت که با این گروهک‌ها در ارتباط نیستیم و آنها را به جهت وابستگی به خارج و نابودی کشور نمی‌پذیریم، نمی‌توانیم تحت فشار قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا برخی طرف‌ها می‌گویند که این گروهک‌های مسلح عامل به بن رسیدن مذاکرات و روند سیاسی و ایجاد آشوب و هرج و مرج هستند،گفت: برخی از نیروها و افراد مسلح در نتیجه خشونت‌های پیش آمده وارد کشور شدند و برخی از آنها در خدمت طرف‌های خارجی خاصی هستند، به همین دلیل هنگامی‌که نظارت بین‌المللی وجود داشته باشد، به این موضوع پایان داده خواهد شد، به خصوص اینکه بحران سوریه هم اکنون به بحرانی منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است.

وی در خصوص حضور نمایندگان ایران،روسیه و چین در این نشست گفت: ما از هر تلاش بین‌المللی و منطقه‌ای و از هر نظارت بین المللی استقبال می‌کنیم، به ویژه اگر این طرف‌ها در صدد تسهیل امور برای برگزاری چنین نشست‌هایی و حل بحران سوریه باشند و در این راه امیدواریم همه طرف‌ها برای حل این بحران تلاش کنند.

این عضو جریان معارض سوریه درباره نقش ایران در بحران سوریه نیز گفت: بی‌تردید حضور ایران در این نشست بسیار مهم بود،‌ به ویژه آنکه ایران خواهان دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و مورد رضایت تمام طرف‌هاست. ایران تلاش می‌کند، راه‌حلی داخلی توسط خود طرف‌های سوری بیابد و این نقشی تاثیرگذار است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول