به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مشهد نه رشت است و نه گرگان که هر روز آسمانش بارانی باشد و بارشهای مداوم آن بهانهای برای آبگرفتگیها شود.
با این وجود که این کلانشهر همچون شهرهای شمالی روزهای بارانی ندارد و از شهرهای خشک ایران محسوب میشود، اما گاهی اوقات که بارانی اندک به بهانه پاییز و زمستان بر این شهر میبارد، معابر زیر آب میشود؛ معضلی باور نکردنی برای ساکنان این شهر که در بیشتر مواقع موجب مختل شدن ترددها نیز میشود.
بسیاری از مردم مشهد در زمان بارندگی شاهد آبگرفتگی معابر در چند لحظه کوتاه در بسیاری از محدودههای شهر بودهاند که در چنین مواقعی با یک مشاهده سطحی به جدول و سطح خیابانها میتوان به نظر کارشناسانی پی برد که اعتقاد دارند آبگرفتگی مشهد بیشتر ناشی از نامناسب بودن طراحی کانالها، نبود شیب مناسب در آسفالت خیابانها و اشتباهات فنی و اصلاحات مهندسی معابر است؛ کانالهایی که به هیچوجه گنجایش حجم آب فراوان را ندارند و از این رو این آبهای جاری به راحتی انباشته شده و مازاد آن روانه خیابانها و معابر میشود.
حال به دنبال طراحی نامناسب کانالها باید گفت وجود معابر خاکی بدون هیچگونه کانال جمعآوری آبهای سطحی و تجمع نخاله و لجنها در جویها و کانالها مشکل آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی را دوچندان کردهاند.
به عنوان نمونه آبگرفتگی چندی قبل زیرگذر تازه تاسیس شده تقاطع غیرهمسطح امام حسین(ع) که به بیش از نیم متر میرسید، هنوز از یاد نرفته است که تا چند ساعت سبب مختل شدن ترددها شده بود و یا بارندگی زمستان سال گذشته سبب تخلیه منازل پر آب برخی از شهروندان بهویژه در حاشیه شهر شد.
همه این موارد در حالی است که شهرداری برای حل مشکلات آبگرفتگی در این شهر از سال 1368 بهسازی کانالها، احداث کانالهای جمعآوری آبهای سطحی جدید، لایروبیهای جویها و کانالها به طور منظم و ... را بهویژه در مناطق نابرخوردار شهر که بیشتر از این معضل در رنج بودند، آغاز کرده است، اما متاسفانه هنوز این مشکل بزرگ در پایتخت معنوی ایران برطرف نشده است.
بعد از خبری که مدیریت بحران شهرداری مشهد مبنی بر رفع معضل آبگرفتگی 350 نقطه بحرانی در مشهد داده بود، حالا معاون فنی و عمران شهرداری مشهد در بازدید خبرنگاران از کانال و مسیلهای ساخته شده و در حال احداث در مشهد از بیمه شدن این کلانشهر در برابر آبگرفتگیها تا پایان سال 92 خبر میدهد و عنوان میکند: اگر هم در نقطهای آبگرفتگی صورت بگیرد به دلیل شیب آسفالت است.
حمید گشایشی یکی از ماموریتهای شهرداری مشهد را جمعآوری آبهای سطحی خوانده و میافزاید: بر اساس اولویتهای مشخص شده از 23 سال گذشته پروژه جمعآوری آبهای سطحی در مشهد آغاز شد که تا سال 1386 بالغ بر 100 کیلومتر بازسازی و احداث در این خصوص صورت گرفت و از این سال تاکنون 31 کیلومتر بازسازی مسیل و 18 کیلومتر احداث کال به انجام رسیده که کل عملیاتهای عمرانی آن هزینهای بالغ بر 110 میلیارد تومان در برداشته است.
وی میافزاید: طی پنج سال اخیر 67 مسیل و کال بازسازی و احداث شده که طبق برنامهریزی صورت گرفته قرار است با انجام 12 کیلومتر احداث و بهسازی کال و مسیل( شهرک شهید رجایی، آزادی، سیمان، سیم الکتریک، بزرگراه خاتم و ....) در سال آینده، این اقدامات در داخل محدوده شهری در پایان سال 92 به اتمام برسد.
انتهای پیام/70002/ش/د1000