اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار زاهدان اعلام کرد

آمادگی شهرداری برای واگذاری طرح‌های مطالعاتی به دانشگاه‌ها

خبرگزاری فارس: شهردار زاهدان ‌از آمادگی شهرداری برای واگذاری طرح‌های مطالعاتی در سال 92 به ‌دانشگاه‌ها و شرکت‌های واجد شرایط و دخالت شهروندان و بخش خصوصی خبر داد.

آمادگی شهرداری برای واگذاری طرح‌های مطالعاتی به دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، عصر چهارشنبه اصحاب رسانه و مطبوعات در بازدید درون شهری به همراه شهردار، هفت معاون شهرداری و مسئولان حوزه‌های مختلف شهرداری با پروژه‌های شاخص شهر زاهدان از نزدیک آشنا شدند.

شهردار زاهدان در این بازدید اظهار داشت: پس از کسب درجه 11 شهری زاهدان و قرار گرفتن در زمره کلانشهرها، شتاب مضاعفی در روند اجرای پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و پژوهشی صورت گرفت و رتبه شهر زاهدان از سه به هفت ارتقا یافت.

اسماعیل حسین‌زهی افزود: 300 پروژه با اعتبار 75 میلیارد تومان برای سال 91 پیش‌بینی شده است که 60 درصد عمرانی و 40 درصد از اعتبارات جاری است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده که این 300 پروژه در صورت توانمندی یعنی کسب مطالبات شهرداری از ادارات و مردم  به 330 پروژه ارتقا یابد.

شهردار زاهدان به پروژه‌های شاخص مورد بازدید پرداخت و بیان داشت: یکی از پروژه‌های شاخص، روند اجرایی پیشرفت فیزیکی «پارک 7 هکتاری سرداران شهید» است که روبه‌روی ترمینال انقلاب زاهدان واقع شده و شامل محوطه‌های 7 هکتاری پارک، رستوران، سرویس‌های بهداشتی، پیست دوچرخه‌سواری و... است.

حسین‌زهی گفت: این پارک با هدف گسترش فضاهای سبز تفریحی و گردشگری به منظور رفاه حال شهروندان زاهدانی احداث می‌شود.

وی افزود: تاکنون بالغ بر 900 میلیون تومان برای اجرای این طرح هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود برای اجرای تمام آن حدود بیش از یک میلیارد تومان اعتبار صرف شود.

شهردار زاهدان به پروژه سالن چند منظوره شهرداری منطقه دو در بلوار خرمشهر اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه به منظور گسترش فضاهای فرهنگی و ایجاد محیط مناسب برای برگزاری مراسم‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، همایش‌ها و بزرگداشت‌ها در طول سال برای رفاه حال کارکنان شهرداری و شهروندان زاهدانی احداث می‌شود.

حسین‌زهی تصریح کرد: این پروژه از پیشرفت فیزیکی 90 درصد برخوردار است و بالای این سالن چند منظوره، ساختمان اداری و ستادی واقع است که هزینه اجرای این سالن 5 میلیارد و 634 میلیون و 201 هزار و 458 ریال می‌باشد.

وی گفت: در چهار قسمت شهر، طرح مسیل اجرا می‌شود که عبارتند از پروژه مسیل فرودگاه زاهدان، منطقه زیباشهر، منطقه کریم‌آباد و میدان کشاورز که به منظور هدایت و دفع آب‌های سطحی که در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی می‌شوند اجرا می‌شود.

شهردار زاهدان ادامه داد: پروژه مسیل فرودگاه از کمربندی مجاور دیوار فرودگاه آغاز می‌شود و آب‌های سطحی مسیر جام جم و فرودگاه هدایت و دفع می‌شوند.

حسین‌زهی گفت: در فاز نخست این کانال به طول 2 هزار و 300 متر از ابتدای محله کریم‌آباد تا خیابان ضلع شمالی خیابان فرودگاه به عرض چهار متر و عمق سه متر در نظر گرفته شده و در فاز بعدی در امتداد جنوبی کانال با عبور از عرض بلوار شهید مطهری و جاده میرجاوه به سمت اراضی منطقه زیباشهر اجرا خواهد شد.

وی افزود: از کانال فرودگاه در تقاطع خیابان امام خمینی و مصطفی خمینی که دارای ابنیه هستند در این مسیر سه پل هوایی احداث می‌شود.

شهردار زاهدان بیان کرد: پروژه شاخص بهدی زاهدان، پارکینگ ماشین‌های سنگین است که روبه‌روی پارک 7 هکتاری سرداران شهید احداث شده و برای آن 60 میلیون تومان هزینه شده است این پارکینگ باعث می‌شود که از تردد ماشین‌های سنگین در شهر جلوگیری به عمل آید این طرح با همکاری سازمان میادین انجام شده است.

حسین‌زهی یادآور شد: همچنین مقرر شده است طرح حکمت به نام «بازارچه‌های محلی» در چهار طرف شهر ایجاد شود که مطالعات آن انجام شده و در هر مرحله 18 غرفه احداث که هزینه آنها 230 میلیون تومان بوده و با همکاری سازمان میادین ایجاد می‌شود که 100 میلیون آن از محل تملک دارایی‌ها و مابقی از محل اعتبارات شهرداری تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی شده این تعداد طرح‌ها در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره‌برداری برسند.

شهردار زاهدان به دیگر طرح‌هایی که در حال اجرا هستند اشاره کرد و گفت: احداث بلوار بزرگمهر تقاطع بلوار جمهوری تا بلوار پرستار است که هدف از اجرای آن کاهش تصادفات، بالابردن ضریب ایمنی، کاهش بار ترافیکی، تعریض خیابان‌های موجود برای رفاه حال رانندگان می‌باشد و درصد پیشرفت فیزیکی آن 100 درصد است و 4 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

حسین‌زهی ادامه داد: احداث بلوار خلیج فارس طرح دیگری است که به منظور کوتاه کردن مسیر دسترسی از ابتدای بلوار انقلاب تا بلوار خلیج فارس، کاهش بار ترافیکی خیابان‌های اطراف و افزایش ضریب ایمنی راه‌های ارتباط بین شهری برای رفاه حال شهروندان و کسانی که از این مسیر عبور می‌کنند اجرا می‌شود، 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 50 میلیارد ریال هزینه دربر دارد.

وی اضافه کرد: احداث پارک البرز که برای اجرای آن 4 میلیارد و 620 میلیون ریال هزینه شده و تأمین اعتبار آن از محل معاونت برنامه‌ریزی استانداری و منابع استانی است.

شهردار زاهدان بیان کرد: عملیات عمرانی این طرح، سطح آن 3 هزار متر، آبنما 40 مترمربع، سرویس بهداشتی، مبلمان پارکی، لوازم روشنایی، المان‌ها، وسایل بازی کودکان، وسایل ورزشی، کیوسک نگهبانی، فضای چمن کاری و درختکاری است.

حسین‌زهی افزود: احداث پارک یاس که هدف از آن زیباسازی حاشیه بلوار شهید مطهری، فضای سبز و تفریح برای شهروندان، و فاز دو این طرح در سطح 7 هزار متر است و از سرویس بهداشتی، آبنما، وسایل بازی کودکان، فضای ورزشی برخوردار خواهد شد هزینه آن 4 میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: از طرح‌های دیگر افزایش اعتبار بودجه پژوهشی شهرداری طی سه سال اخیر از 1.5 درصد به 6 درصد است که مبلغی بالغ بر 6 میلیارد تومان در حوزه پژوهش و مطالعات صرف شده است.

شهردار زاهدان اضافه کرد: راه‌اندازی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی، آغاز برنامه پنج ساله توسعه عمرانی، فرهنگی و اقتصادی شهر زاهدان با رویکرد استراتژی به عنوان سومین کلانشهر از ابتدای سال 92 در بودجه شهرداری برنامه‌ریزی شده و طرح‌های مطالعاتی آن در دست اقدام است، کمیته مطالعات پژوهشی به عنوان اتاق فکر برای نخستین بار در سال 90 در شهرداری تشکیل شده است که از کارشناسان نخبه، اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه آزاد استفاده می‌شود، راه‌اندازی مرکز جامع علمی کاربردی در شهرداری زاهدان برای اولین بار با هدف افزایش سطح علمی کارکنان از دیگر طرح‌هاست.

حسین‌زهی افزود: از طرح‌های دیگر می‌توان به طرح بزرگ بررسی مشکلات محلات، راه‌اندازی 11 محله محوری با هدف مشارکت دادن شهروندان در آبادانی شهر و رفع مشکلات محله‌ای، اجرای عقدنامه‌ها و تفاهمنامه‌های همکاری با مراکز آموزش عالی و علمی استان با هدف دگرگونی ساختار پژوهشی و نوآوری در شهر و شهرداری، واگذاری طرح‌های مطالعاتی با دانشگاه آزاد و سیستان و بلوچستان با عنوان بررسی میزان رضایت و مشارکت شهروندان در خدمات عمومی، راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های برنامه‌ریزی شهری شورا و شهرداری زاهدان با عنوان رفع هرم مطالعات و پژوهش‌ها در شهر زاهدان اشاره کرد.

وی طرح‌های دیگر را حمایت شهرداری از حمایت مالی و علمی پژوهشی شهرداری از پایان‌‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در سال 91 که با استقبال دانشگاهیان و دانشجویان مواجه شده که این روند در سال 92 هم ادامه می‌یابد، شرکت فعال شهرداری زاهدان در همایش‌ها و نمایشگاه‌های استانی و بین‌المللی که منجر به کسب عناوین و رتبه‌های برتر شده از قبیل اولین نمایشگاه جامع مدیریت شهری در آبان‌ماه و سومین نمایشگاه جامع مدیریت شهری و دستاوردهای شهرداری‌های کشور در 20 تا 23 آبان‌ماه در مصلای امام نام برد.

شهردار زاهدان ادامه داد: اعلام آمادگی شهرداری برای واگذاری طرح‌های مطالعاتی در سال 92 به مراکز آموزش عالی دانشگاه‌ها و شرکت‌های واجد شرایط و دخالت شهروندان و بخش خصوصی در بیش از 60 درصد پروژه‌های عمرانی شهری، فرهنگسراها، سرای محله‌ها، سالن‌های چند منظوره، پارک بانوان، خانه دوچرخه، کتابخانه سیار، توسعه کتابخانه‌ها، زمین‌های ورزشی و چمن‌های مصنوعی، آموزش شهروندان، احداث مرکز نجوم، طرح اوقات فراغت مردم، ایجاد دفاتر پیشخوان از اقدامات و پروژه‌های در حال احداث شهرداری‌ها است.

حسین‌زهی گفت: بودجه‌ای که هشت ماهه وصول شده است 398 میلیارد و 617 میلیون و 78 هزار و 738 ریال بوده که از محل درآمدهای شهرداری‌ها است ولی متأسفانه از وزارت کشور تاکنون هیچ کمکی نشده است.

انتهای پیام/75003/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول