اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی فهرج:

‌بیماری تب برفکی در ‌فهرج مشاهده نشده است‌

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: هیچ مورد بیماری تب برفکی در شهرستان فهرج مشاهده نشده است.

‌بیماری تب برفکی در ‌فهرج مشاهده نشده است‌

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: بیماری تب برفکی با عامل ویروسی در حیوانات زوج سم اهلی و وحشی بروز می‌کند و از این میان گاو از همه حیوانات حساس‌تر بوده و بیماری را با علائمی مانند ظهور تاول در دهان، تاول روی پستان و لنگش در اثر تاول بین سم‌ها نمایان می‌کند.

وی گفت: میزان شیوع بیماری در گاو گاهی به 100 درصد می‌رسد و مرگ و میر معمولا در دام‌های بالغ حدود پنج درصد و در دام‌های جوان گاهی تا 90 درصد افزایش می‌یابد.

بمان‌دشتی با بیان اینکه انتقال بیماری از راه بزاق، ترشحات بینی، ادرار، شیر و ترشحات واژن دام آلوده، مایعات تاول‌ها و سلول‌های پوست است، گفت: این بیماری به آسانی از دامی به دام دیگر منتقل می‌شود و حمل و نقل دام آلوده، ورود آن به گله حساس یا تماس دام آلوده با سایر دام‌ها از راه‌های گسترش بیماری به شمار می‌روند.

وی با اشاره به خسارت بالای بیماری تب برفکی ابراز داشت‌: این بیماری از مهم‌ترین بیماری‌های تهدیدکننده صنعت دامپروری به شمار می‌رود که سبب کاهش شیر، گوشت و تلفات دام می‌شود.

بمان‌دشتی گفت: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در راستای مبارزه با بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان اقدام به واکسیناسیون گاوهای موجود در گاوداری‌ها و روستاها به صورت هر چهار ماه یکبار کرده که از ابتدای آبان ماه سال جاری تاکنون بالغ بر 6 هزار راس گاو با استفاده از توان بخش خصوصی علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

وی اذعان داشت: عملیات واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین همچنان در حال اجرا است، همچنین بیماری‌یابی در سطح روستاها و دامداری‌ها در قالب مراقبت فعال تب برفکی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامداران در دو بخش مرکزی و نگین کویر نیز به منظور پیشگیری از شیوع بیماری در دام‌های شهرستان در حال انجام است.

انتهای پیام/80013/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول