به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کتاب «بررسی روشهای تربیت در قرآن کریم» از سه فصل اصلی تشکیل شده و کلیات، آیات تربیتی در قالب روشهای تربیتی و کاربردیسازی روشهای تربیتی در رسانه از جمله فصلهای این کتاب است.
در فصل اول این پژوهش به بررسی تعاریف لغوی و اصطلاحی تربیت پرداخته میشود. در فصل دوم پس از معرفی الگوی طبقهبندی روشهای تربیتی، آیاتی از قرآن ذیل هر روش آورده شده که بر روشهای تربیتی معرفی شده انطباقپذیر است. در فصل آخر این پژوهش نیز به بررسی برخی شیوههای استفاده از روشهای تربیتی قرآن برای ترویج در جامعه به استفاده از رسانه پرداخته خواهد شد.
مسئله پژوهش، فرضیات پژوهش، پیشینه پژوهش، مفهومشناسی تربیت، نگاهی به مکتبهای تربیتی در غرب و مقایسه آن با مکتب اسلام، تلقین به نفس، اعطای بینش، دعوت به ایمان و فریضهسازی از جمله مطالبی بوده که در این کتاب اشاره شده است.
مواجهه با نتایج اعمال، ابتلا، تزکیه، تحریک ایمان، تعلیم حکمت، تغییر موقعیت، تکلیف به قدر وسع، تجدید نظر در تکالیف، بیان مهر و قهر، ضعفها و نارساییها، تغافل، تزکیه، عطا و حرمان، تکلیف در غایت وسع، موعظه حسنه، راهکارهای برطرف کردن ضعفها، ضعفها و نارساییها و تعلیم حکمت از دیگر مطالب تبیین شده در این کتاب است.
این کتاب حاصل تلاشی از فتحیه فتاحیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) و نعیمه سادات رضوی بوده که برای آشنایی دقیقتر با موضوع تربیت در قرآن کریم تدوین شده است.
نویسنده این اثر معتقد است که شیوههای تربیت در زمینه تأثیر بر مخاطب، اهمیت خاصی دارد شیوهای که قرآن برای القای این مفاهیم برگزیده، برترین و اثربخشترین آنهاست.
نتایج این پژوهش به گونهای ارائه شده که برای فرهنگسازی رسانهای بتوان از آن استفاده کرد.
کتاب «بررسی روشهای تربیت در قرآن کریم» به همت مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما به صورت الکترونیکی در پایگاه اطلاعرسانی این مرکز قابل دسترسی است.
انتهای پیام/78003/ز/چ3000