اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد برتر عکاسی کشور در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

نگاه نامهربان هنرمندان را به انزوا کشاند / 2 هزار عکاس و فیلمساز عاشورایی شدند

خبرگزاری فارس: استاد برجسته علمی و کاربردی در زمینه عکاسی کشور گفت: نگاه نامهربان دولت، هنرمندان را به انزوا کشاند.

نگاه نامهربان هنرمندان را به انزوا کشاند / 2 هزار عکاس و فیلمساز عاشورایی شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سید احمد طاهرپور مردی از استان هنرپرور مازندران است که در سال 1330 در شهرستان بهشهر چشم به جهان گشود.

وی تا سن 12 سالگی در زادگاهش زندگی و پس از آن به همراه خانواده‌اش به ساری عزیمت کرده و تاکنون نیز در مرکز استان به زندگی خود ادامه می‌دهد.

در روزهای اخیر شاهد کسب دو افتخار توسط این هنرمند ارزنده در سطح کشور بودیم که بهانه‌ای شد تا با وی گفت‌وگویی ترتیب دهیم و نتیجه گفت‌وگو را می‌خوانید:

سید احمد طاهرپور مدرس دانشگاه و پدر عکس مازندران گفت: از اوان کودکی علاقه و کشش خاصی به انجام کارهای هنری داشتم و هدیه دادن یک دوربین از سوی یکی از بستگان به من فتح بابی شد تا به هنر عکاسی روی بیاورم و به لطف خدا در این راه با انسان‌هایی آشنا شدم که مشوق اینجانب برای یادگیری هنر عکاسی بوده و به‌نوعی باعث ایجاد انگیزه‌ای قوی در درونم به منظور یادگیری درست در رشته عکاسی و فیلمبرداری شدند که جا دارد از استادم حسین ملک‌پور که باعث آشنایی من با سینما شد قدردانی کنم.

وی ادامه داد: نخستین فیلمی که ساختم رهایی نام داشت و در جشنواره ABU که بین سه قاره آسیا، استرالیا و آفریقا برگزار شده بود از جمله شش فیلمی بود که از کشور ایران انتخاب شده بود.

طاهرپور اضافه کرد: پس از انتخاب فیلم رهایی در این جشنواره توسط استادم حسین ملک‌پور برای تدریس در رشته فیلم‌سازی و عکاسی در کانون پرورش فکری تهران و در استان مازندران نیز در شهرهای ساری، بابل، آمل و قائمشهر معرفی شدم و کارم را آغاز کردم و در همان سال‌ها نیز به سمت سرپرست کمیته فیلم هلال احمر نیز منصوب شده و در آنجا نیز سعی کردم تا اقدامات خوبی انجام دهم.

وی گفت: از سال 1354 تا سال 1362 در کانون پرورش فکری به‌عنوان مدرس و از سال 1355 تا سال 1364 به‌عنوان سرپرست کمیته فیلم جمعیت هلال احمر فعالیت داشتم تا اینکه در سال 64 به عنوان سرپرست سینما جوان استان مازندران انتخاب شده و انجمن سینما جوان گرگان، ساری و گنبد را راه‌اندازی کردم و تا سال 74 به مدت 10 سال در این عرصه مشغول به کار بودم و در تمامی این سال‌ها کار عکاسی را رها نکرده و همواره به کار عکس و فیلم مشغول بودم و توانستم مقام‌هایی را در سطح کشور کسب کنم.

این هنرمند مازندرانی در ادامه سخنان خود اذعان داشت: اولین نقشه مازندران توسط اینجانب طراحی شده و در گیتاشناسی تهران به چاپ رسید و پس از آن تصمیم به چاپ کتابی مصور درباره مازندران گرفتم که البته باید گفت درباره مازندران کتاب‌های زیادی منتشر شده است اما به صورت مصور کار نشده بود که این امر توسط اینجانب صورت گرفت.

کتابی مصور به چهار زبان و در چهار زمینه ایرانگردی

 

وی اضافه کرد: نخستین کتابم را با عنوان برنامه‌ریزی سفر به مازندران منتشر کرده که به چاپ دوم نیز رسید و در همین زمینه کتاب دیگری به زبان لاتین به منظور معرفی رامسر برای گردشگران خارجی و کتاب‌هایی نیز درباره آثار باستانی مازندران، آشنایی با مازندران و کتاب‌های کوچک جیبی برای جمعیت هلال احمر به منظور آگاهی مردم از بیماری ایدز طراحی کرده و به چاپ رساندم و اکنون نیز کتابی مصور به چهار زبان و در چهار زمینه ایرانگردی، فرهنگ عامه، صنایع دستی و جاذبه‌های تاریخی به صورت مصور با نام مازندران به چاپ رسیده که در بازار و در دسترس عموم است.

به گزارش فارس، طاهرپور نخستین فردی است که هنر عکاسی و فیلمسازی را به‌صورت آکادمیک وارد مازندران کرده و هنرمندان زیادی را از سال 64 در کانون پرورش فکری و سینما جوان تربیت کرده است که در حال حاضر کارکنان موفق عرصه رسانه ملی و سینماها هستند.

از 2 هزار عکاس و فیلمساز جنگ یک نفر زنده است / بقیه به شهادت رسیدند

 

وی درباره فعالیت خود در سال‌های دفاع مقدس بیان داشت: در آن سال‌ها با توجه به تعطیلی مدارس، در مساجد عکاسی و فیلمسازی را برای گروه‌های شاهد تدریس می‌کردم و حدود 2 هزار نفر شاهد تربیت کردم که به جبهه‌های جنگ برای تهیه فیلم‌های مستند از روایت جنگ اعزام می‌شدند که در حال حاضر فقط یک نفر از آنان زنده است و بقیه آنان به مقام رفیع شهادت نایل آمدند.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: داوری جشنواره‌های متعددی را بر عهده داشتم و دو دوره به عنوان مدیر اجرایی جشنواره وارش و یک دوره هم دبیری جشنواره فیلم شبره که موضوع آن فیلم و عکس دانشجویان علمی و کابردی سراسر استان مازندران بود را بر عهده داشتم.

هنرمندان زینت‌بخش مجالس اما رفتار مسئولان برخلاف

طاهرپور درباره کسب افتخارش به‌عنوان هنرمند برجسته در هفته فرهنگ و ادب مازندران گفت: در این هفته از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران تقدیر شدم و همچنین در نخستین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویان مرکز علمی و کاربردی و فرهنگ و هنر کشور در بندر عباس با حضور معاون وزیر و قائم مقام مؤسسه آموزش عالی به‌عنوان استاد برتر علمی و کاربردی کشور برگزیده شدم که همه این افتخارات را ناشی از لطف خدا می‌دانم.

استاد برجسته علمی و کاربردی کشور افزود: آنچه باید در عرصه هنر بدان توجه شود، عدم حمایت از هنرمندان توسط متولیان این امر است زیرا اگر کمی دقت کنیم، خواهیم دید که همواره از هنرمندان و هنر آنان در تمامی مجامع و مجالس استفاده می‌شود و در واقع این هنرمندان هستند که با هنر خود زینت‌بخش مجالس هستند، اما رفتار مسئولان درست برخلاف هنرمندان است و اینگونه رفتارها از سوی مدیران، انگیزه کار را از جامعه هنرمند می‌گیرد.

هدیه وزارت ارشاد به هنرمندان مانند بقچه حمام بود

 

وی یادآور شد: به‌طور مثال وقتی در کشورمان ورزشکاری مقامی را کسب می‌کند، شاهد انواع حمایت‌های مادی و معنوی و گاهی اوقات زیاده‌روی در حمایت از آنان از سوی مسئولان و مردم هستیم که البته این بسیار هم خوب است، اما مشکل آنجاست که برای یک هنرمند اینطور نیست و با وجودی‌که اثر هنرمندان در هر رشته‌ای ماندگار است و به نسل‌های آینده منتقل شده و همیشه هنرش در خدمت جامعه است و مانند ورزشکار نیست که تاریخ مصرف داشته باشد، اما اینگونه حمایت‌ها یا دیده نمی‌شود و اگر هم ببینیم بسیار کمرنگ است.

وی از نحوه تقدیر از هنرمندان برجسته در هفته فرهنگ و هنر و ادب مازندران در پایتخت انتقاد کرد و افزود: اگر بگویم که هدیه وزارت فرهنگ و ارشاد به هنرمندان برجسته به مثابه بقچه حمام بود به گزاف نگفتم و سؤالم این است که به‌راستی جایگاه هنر و هنرمند در کشور ما کجاست؟ و آیا همیشه باید از حجب و حیای هنرمندان استفاده شود؟

بیشتر وسایل هنری وارداتی و گران است

طاهرپور از گرانی قیمت‌های وسایل هنری به دلیل اینکه بیشتر آن وارداتی هستند گلایه کرد و گفت: یک هنرمند نمی‌تواند وسایل هنری مورد نیاز خود را با این قیمت‌های سرسام‌آور تامین کند و در نتیجه نمی‌تواند هنر خود را نیز عرضه کرده و در نهایت با مشکل معیشتی مواجه می‌شود که این امر می‌طلبد تا دولتمردان و متولیان فرهنگ و هنر نگرش خود را به این قشر تغییر داده و از آنان حمایت کنند.

وی گفت: چرا که وضعیت هنرمندان مانند فوتبالیست‌ها نیست که قراردادهای میلیاردی منعقد کنند و اگر این نگاه نامهربان دولتمردان به هنر ادامه یابد، هنر بیش از پیش در لاک انزوا فرو خواهد رفت.

طاهرپور در پایان سخنان خود تاکید کرد: منظور از بیان این دلگویه‌ها صرفا بحث مادی نبوده و هدف حفظ حرمت یک هنرمند و هنرش است، زیرا هنر در کشور ما بسیار مظلوم واقع شده و این در حالی است که نیاز جامعه امروز توجه به فرهنگ، ادب و هنر برای ساختن نسلی سالم است.

انتهای پیام/2296/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول