اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بدون تغییر نسبت به پارسال

محصول برنج 54 هزار هکتار شالیزار خوزستان برداشت شد

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کار برداشت برنج از 54 هزار هکتار از شالیزارهای استان پایان یافت.

محصول برنج 54 هزار هکتار شالیزار خوزستان برداشت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، محمد قاسمی نژاد اظهار داشت: امسال 22 هزار هکتار از سطح زیر کشت این محصول به کشت ارقام پر محصول شفق، کادوس، پویا و دانیال و بقیه به کشت ارقام محلی همچون عنبر بو زرد و قرمز، عنبر نجفی و چمپا اختصاص داشت.

وی افزود: امسال 280 هزار تن شالی از شالیزارهای خوزستان برداشت شد که با خشک کردن آنها 185 هزار تن برنج سفید تولید و روانه بازار مصرف شد.

قاسمی نژاد با بیان اینکه نبود تجهیزات پیشرفته در کارگاه‌های شالیکوبی تا حدودی بر روی کیفیت برنج در استان تاثیر گذاشته، تصریح کرد:  برنج‌های تولیدی خوزستان با توجه به در نظر گرفتن مسائل فرهنگی و تغذیه مشترک، توسط بخش‌ خصوصی به استان‌های شمالی، ایلام، فارس، اصفهان و چهار محال و بختیاری ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه تولید برنج استان امسال در مقایسه با پارسال تغییری نداشته است، گفت: امسال سطح زیر کشت برنج به دلیل کمبود آب و خشکسالی توسط جهاد کشاورزی کاهش یافت و به 4 هزار هکتار رسید ولی با اجرای طرح‌های مختلف از جمله مدیریت تغذیه استفاده از ارقام پرمحصول، مدیریت عوامل زیان رسان و افزایش عملکرد در واحد سطح، میزان تولید در استان ثابت باقی ماند.

به گفته قاسمی نژاد، خوزستان پس از استان‌های گیلان و مازنداران با تامین 9 درصد برنج کشور سومین استان کشور از نظر تولید برنج با کیفیت است.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهرهای رامهرمز، شوشتر، باغملک، ایذه و شادگان از جمله شهرهای برنج خیز استان بشمار می‌روند. بیش از 2 هزار شالیکار در استان خوزستان به کشت و تولید برنج مشغول هستند. سابقه کشت برنج در کشور و استان خوزستان به 2 هزار سال پیش برمی‌گردد و هم اکنون 21 استان کشور در کشت برنج فعالیت می‌کنند. سطح زیر کشت برنج در کشور 630 هزار هکتار و میانگین تولید 2 میلیون و 200 هزار تن است.

انتهای پیام/2247/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول