اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سوگواره‌های سوادکوه با قدمتی فراموش ‌نشدنی

خبرگزاری فارس: سوگواره‌ها بخشی از هویت جامعه را تشکیل می‌دهد که توجه به کارکردهای آن باید مورد توجه قرار گیرد.

سوگواره‌های سوادکوه با قدمتی فراموش ‌نشدنی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس از سوادکوه، آداب و رسوم قالب زندگی را تشکیل می‌دهد که هویت‌دهی به افراد و گروه‌ها و ملت از مهم‌ترین کارکردهای آن است.

باورها و اعتقادات عمومی در آداب و رسوم جامعه نمود پیدا می‌کند و زنده ماندن رویدادهای تاریخی و تداوم شیوه‌های اجرای آن که با گذشت زمان تغییراتی در آن ایجاد می‌شود در جوامع دارای فرهنگ و تمدن وجود دارد که در برخی از موارد شیوه‌های خلاقانه مورد تشویق و شیوه‌های صدمه زننده به محتوای آن مورد آسیب‌شناسی قرار می‌گیرد.

عزاداری‌ها نیز در فرهنگ مختلف به شیوه‌های گوناگون نگریسته می‌شود.

بیان غم و اندوه با توجه به فرهنگ جامعه شکل می‌گیرد و ابزار و رسوم ابراز آن نیز از دریچه رفتار متعارف و شکل یافته جامعه است.

سوگواری با شیوه‌های متفاوت

 

یکی از کارشناسان فرهنگی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه گفت: عزاداری حسینی منجر به ایجاد حس مشترک در سوادکوه شده است.

رحمت‌الله حسن‌پور با اشاره به آثار اجتماعی و مذهبی برگزاری مراسم سوگواری و عزا افزود: سوگواری در فرهنگ و تمدن با تفاوت معنایی که دارند، در بین‌ ملل مختلف دارای ریشه یکسان ولی شیوه‌های متفاوت است.

رئیس دو دوره اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه به پیشرفت جوامع و تکنولوژی‌های جدید اشاره و خاطر نشان کرد: فرهنگ، شاکله زندگی مردم است و هویت جامعه را باید در رفتار اجتماعی و فرهنگی جامعه جستجو کرد.

کارشناس فرهنگی مازندران به انتقال رفتارها و مفاهیم از نسلی به نسل دیگر اشاره و یادآور شد: عزاداری‌های حسینی در سوادکوه با آداب و رسومی همراه است که به هم‌آوایی و حس مشترک در بین مردم انجامیده است.

حسن‌پور برگزاری مراسم نوحه و سینه‌زنی و دسته‌روی و مراسم تعزیه در سوادکوه را از باورهای کهن این شهرستان نام برد و گفت: پراکندگی جمعیتی و گستردگی جغرافیایی در سوادکوه و شکاف بین فرهنگ‌ها با برگزاری مراسم‌های عزاداری و تسلی بازماندگان ترمیم می‌شود.

امام‌زاده عبدالحق میعادگاه عاشقان اهل بیت

 

شاعر مازندرانی و مؤلف کتاب "با تو بودن" به مضامین اشعار سوگواری‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: اشعار مختلف و سوگواره‌های سوادکوه دارای مفاهیم عمیق است.

ماه محرم سرآغاز سلسله عزاداری‌هایی است که همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

دسته‌روی متمرکز به اماکن مذهبی مشخص در سوادکوه قدمت کهن دارد.

امامزاده عبدالحق فرزند امام موسی کاظم (ع)، امامزاده ابوطالب فرزند امام موسی کاظم (ع)، مسجد اعظم چالی، مسجد جامع شیرگاه و مزار شهدای پل سفید از اماکنی است که شاهد حضور دسته‌های مختلف عزاداری امام حسین (ع) عموما در روزهای محرم و صفر است.

تعزیه سوادکوه با سابقه 150 ساله

 

تعزیه هم در سوادکوه دارای سابقه بیش از 150 ساله است که به همراه سایر شیوه‌های عزاداری تاثیر خود را نمایان ساخته است که حضور گسترده مردم در تعزیه روستای اتو و روستاهای اطراف آن بیانگر این تاثیرگذاری است.

آیین سنتی 26 عید ماه طبری دیگر سوگواره‌ سوادکوه است، 26 عید ماه طبری هر ساله در 28 تیر ماه و یا روزهای متصل به آن در روستاهای مختلف برگزار می‌شود که به جشن مردگان معروف است و سابقه تاریخی آن به پیروزی فریدون از فرمانروایان سلسله پیشدادی می‌رسد که مردم پیروزی وی بر حاکم ظالم را جشن می‌گیرند.

برگزاری کشتی سنتی لوچو در امامزاده حسن آلاشت در این روز معروفیت بیشتری دارد که با ایجاد جو رقابت ناسالم در آن شاهد بروز درگیری‌ها و ناتمام ماندن این مسابقات در سال‌های مختلف بودیم که برگزاری همایش‌های فرهنگی، هنری، دینی و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از این فرصت انتظار می‌رود.

روستاهای مختلف سوادکوه در بخش ولوپی، راستوپی و سرخ‌کلا نیز در سال‌های اخیر به مناسبت جشن مردگان اقدام به برگزاری این جشن در کنار قبور آشنایان می‌کنند.

عزاداری رسول خدا و اهل بیت و ائمه معصوم هم در سوادکوه مورد توجه همگانی است که شاید روستای "پیر نعیم" در دهستان کسلیان بخش مرکزی سوادکوه در این باره بی‌نظیر باشد، چرا که در طول سال نزدیک به 80 مراسم سوگواری و جشن میلاد یا حوادث تاریخی برگزار می‌کنند که در نوع خود جالب توجه است.

نامگذاری هیئت مختلف و اسامی فرزندان به نام یک امام یا شخصیت مورد احترام دینی و مذهبی و تمرکز آن گروه بر برگزاری مراسم آن شخصیت نیز در سوادکوه وجود دارد.

سوگواره‌ها انعکاس شخصیت غمگین مردم

 

سوگواره‌ها انعکاس شخصیت غمگین مردم است که اگر همراه با معرفت دینی و توجه به عالم پس از مرگ و لزوم توجه به آموزه‌های دینی باشد مورد مدح و ستایش است.

توجه به آسیب‌های برگزاری سوگواره‌ها باید توسط علاقمندان به فعالیت‌های دینی و مذهبی مورد تاکید قرار گیرد.

عدم توجه به مفاهیم و عمق عزاداری‌ها هم از آسیب‌های دیگر آن است که خطر سطح‌نگری به سوگواره‌های دینی و مذهبی را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/86015/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول