اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی:

اقدامات حفاظتی و مطالعاتی خانه دکتر قاسم‌ خان اهری پایان یافته است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: اقدامات حفاظتی و مطالعات مرمتی خانه دکتر قاسم‌خان اهری در شهرستان اهر به اتمام رسیده است.

اقدامات حفاظتی و مطالعاتی خانه دکتر قاسم‌ خان اهری پایان یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: مرمت اصلی بخش‌های آسیب دیده از زلزله در این خانه پس از تامین اعتبارات مورد نظر به زودی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان وقوع زلزله عملیات مرمتی این خانه به اتمام رسیده بود، افزود: زمین لرزه 21 مرداد ساختار و انسجام این بنا را بهم ریخت و منجر به وقوع آسیب‌هایی در آن شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه در امر مقاوم‌سازی تاخیر در ریزش مهم است، گفت: باید رفتار و مصالحی به کار برد که مدت زمان تخریب را طولانی‌تر و فرصت گریز از مجموعه را برای ساکنان فراهم کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: مصالح سنتی، رفتار معماری و مرمتی خانه دکتر قاسم خان اهری از ساخت تا آخرین مرمت‌ها به گونه‌ای بود که هیچ‌گونه ریزشی در بنا نداشتیم و از منظر بررسی نوع رفتار مصالح سنتی در بناهای تاریخی، خانه دکتر قاسم خان نمونه‌ای قابل تحسین و الگو است.

محمدی با اشاره به نوع و علت آسیب‌های وارده به بنا، ساختار مصالح مجموعه را خشتی عنوان کرد و افزود: در گذشته برای تزئین بیشتر بنا روی آن روکش آجری اضافه می‌کرده‌اند که همین امر سبب شده آجر بر اثر تنش‌های زلزله با خشت همخوانی نداشته و جدا شود.

وی تصریح کرد: شدت زمین لرزه و پس لرزه‌ها زیاد بوده و تاثیرات ساختاری بر روی کالبد اثر داشته که منجر به جدا شدن دیواره‌ها شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان، خانه دکتر قاسم خان اهری را به دلیل زیبایی، وسعت و ریزه کاری‌های به کار رفته در معماری در منطقه بی‌نظیر خواند و گفت: دیوارهای اتاق‌های گوشواره‌ای نقاشی شده و روی شومینه طنبی نقش و نگارهای اسلیمی زیبایی از ترکیب رنگ‌های گیاهی و طلایی دیده می‌شود.

محمدی با اشاره به قرینه بودن این خانه، آن را بنایی کوشکی و مشتمل بر حیاط‌های اندرونی و بیرونی دانست و خاطرنشان کرد: خانه دارای یک طنبی در میان، دو راهرو و دو اتاق گوشواره‌ای در اطرافش در دو طبقه ساخته شده و اندرونی خانه از بین رفته است.

قاسم‌خان اهری نخستین چشم پزشک ایرانی و از خیران مدرسه‌ساز و مسجدساز بنام آذربایجان‌شرقی و شهرستان اهر بوده که با چهار دوره نمایندگی اهر در مجلس شورای اسلامی، از محبوبیت ویژه و خاصی در بین مردم منطقه برخوردار است.

انتهای پیام/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول