اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

فرهنگ تغذیه نوزادان و سزارین در کشور باید تغییر کند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به مشکلات فرهنگی موجود در جامعه در مورد سزارین و تغذیه نوزادان با شیر مادر گفت: این فرهنگ باید با کمک ارگان‌های فرهنگی تغییر کند.

فرهنگ تغذیه نوزادان و سزارین در کشور باید تغییر کند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رحیم سروری ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان که در دفتر امام جمعه زنجان برگزار شد، با اشاره به روند برنامه اجرا شده در سطح کشور با عنوان تنظیم خانواده اظهار داشت: راهبردهای ارائه شده در دهه 60 بیانگر انفجار جمعیت در سال‌های پیش‌رو بود از این رو برنامه‌هایی برای تنظیم خانواده ارائه شد، ولی متاسفانه از این برنامه به نام کنترل موالید یاد می‌شود.

وی بر لزوم دقت در برنامه‌های مربوط به تنظیم خانواده تاکید کرد و افزود: برنامه‌های این حوزه نباید سایر حوزه‌ها از جمله سلامت مادران را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از لزوم دقت در ملزومات تنظیم خانواده خبر داد و تصریح کرد: تنظیم خانواده نتایج خوبی مانند کاهش مرگ و میر مادران به زیر نُرم کشوری را هم در بر داشته است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد لزوم تغییر در سیاست کنترل جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس گفته ایشان سیاست تنظیم خانواده در ایران باید بعد از سال 71 تغییر می‌کرد.

سروری با مقایسه شاخص‌های تولد، مرگ و میر و امید به زندگی بعد از سال‌های 50 به بعد اضافه کرد: طی این سال‌ها به نسبت افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر میزان موالید کاهش یافته است.

وی به پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد پیر شدن جمعیت کشور تا سال 1440 تا 1450 اشاره و تصریح کرد:‌ بر اساس این پیش‌بینی‌ها از هر چهار نفر جمعیت کشور یک نفر پیر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان آماده‌سازی زمینه برای ازدواج زود برای جوانان، تامین خدمات آماده‌سازی برای باروری، افزایش خدمات دوران باروری را از جمله رویکردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این حوزه اعلام کرد.

وی آمار بالای سزارین را از جمله مشکلات فرهنگی موجود در جامعه ایران عنوان و اضافه کرد: ایران جزو دو کشور اول جهان در مورد سزارین محسوب می‌شود.

سروری زنجانی کم شدن تغذیه با شیر مادر برای نوزادان را از دیگر مشکلات فرهنگی کشور دانست و گفت: اصلاح دو فرهنگ سزارین و تغذیه با شیر مادر نیاز به همکاری ارگان‌های ذیربط از جمله تریبون‌های مذهبی دارد.

وی رویه سالمندی را از دیگر مشکلات پیش روی کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به کاهش روند باروری در کشور تا سال 1425 بیش از 20 درصد از جمعیت کشور بالای 65 سال و در واقع سالمند خواهند بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از به هم خوردن تعادل جمعیتی کشور در سن ازدواج خبر داد و افزود: گرایش به تجرد قطعی، اختلاف سنی دختران و پسران، گرایش به نداشتن فرزند یا تک فرزندی و اشتغال بانوان و عدم حمایت از آنها از جمله مشکلات موجود در جامعه امروزی است.

وی با اشاره به تاثیر مهاجرت بر نسبت جمعیت جوان در برخی مناطق تصریح کرد: برنامه‌ریزی در حوزه تنظیم خانواده و تولد باید به صورت منطقه‌ای انجام شود.

سروری به تدوین برنامه چشم‌‌انداز 20 ساله کشور تا سال 1404 اشاره و ادامه داد: استان زنجان باید تکلیف خود را در حوزه‌های مختلف در این برنامه مشخص کند.

وی بر لزوم مشخص شدن روند برنامه‌های استان برای 1404 اضافه کرد: ارتقای آموزش‌های ارائه شده در آموزش و پرورش، کار فرهنگی برای پذیرش برخی امور در جامعه، کاهش سن ازدواج و ارائه راهکارهایی برای کاهش آمار طلاق و استحکام خانواده‌ها از جمله این راهکارها است.

انتهای پیام/73004/ع/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول