اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نمایشگاه کامپیوتر بدون کامپیوتری‌ها

خبرگزاری فارس: دوازدهمین دوره نمایشگاه کامپیوتر برگزار شد، اما هیچ گاه به این اندازه سرد و خلوت نبود. دلیل کمرنگ بودن استقبال چیست؟ آیا این تعداد غرفه‌ها شایسته خوزستان است؟

نمایشگاه کامپیوتر بدون کامپیوتری‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سه روز گذشته دوازدهمین نمایشگاه الکامپ و دومین نمایشگاه حفاظتی، امنیتی و ایمنی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی خوزستان در اهواز برگزار شد. این نمایشگاه‌ها در دو سالن خرمشهر محل استقرار غرفه‌های کامپیوتر و سالن امام رضا(ع) محل غرفه‌های تجهیزات حفاظتی، امنیتی بود آغاز به کار کرد.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که اتحادیه کامپیوتر این نمایشگاه را تحریم کرده، نبود تعداد چشم‌گیر غرفه‌های کامپیوتری در قیاس با سالیان پیش تایید کننده آن زمزمه‌ها بود. آیا دلایل دیگری نیز وجود دارد؟

تعامل نرم و سخت

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه الکامپ در حاشیه مراسم گشایش این نمایشگاه گفته بود که ایجاد فضای تعامل و همکاری بین فعالان حوزه نرم افزاری و سخت افزاری ارتباطات، تحرک بخشیدن به فعالیت‌های رسانه‌ای الکترونیکی و ارتقای سطح آگاهی بخشی به جامعه از جمله محور‌های برپایی این نمایشگاه است.

فرشید نوروزخانی می‌افزاید: 31 واحد شرکت‌کننده از بزرگ‌ترین صاحبان صنایع شرکت‌های الکترونیکی، کامپیوتری و اینترنتی در فضایی بالغ بر 2 هزار متر مربع در این نمایشگاه به رقابت می‌پردازند.

دبیر ستاد برگزاری این نمایشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله آشنایی با سیستم‌های I.T، آشنایی با فضای سایبری، اینترنت و اینترانت را از جمله فعالیت‌های جنبی این نمایشگاه عنوان کرد.

همچنین مجری برگزاری دومین نمایشگاه امنیتی و ایمنی در خوزستان نیز در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه هدف از برگزاری این نمایشگاه را بالا بردن سطح امنیتی و تجهیزاتی استان و انتقال دانش فنی و بومی‌سازی این صنعت و آشنایی با جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا عنوان می‌کند.

سعید دولتشاهی می‌افزاید: از مخترعان و مبتکران این مرز و بوم دعوت شده تا جدی‌ترین ابداعات خود را در حوضه حفاظتی و ایمنی به نمایش در آورند.

نمایندگی‌های شرکت‌های امنیتی و ایمنی در ایران از کشورهایی مانند آلمان، کره، ایتالیا، انگلستان، تایوان، چین و دیگر کشور‌ها در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. بیش از 30 واحد شرکت کننده نیز از صاحبان صنایع شرکت‌های امنیتی و ایمنی در فضایی بالغ بر 2 هزار متر مربع ثبت نام شد.

رقابت نه، رفاقت

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه الکامپ اظهار کرده که هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد فضای رقابتی سالم علمی در عرصه ارتباطات و تعامل بین متخصصان کشور در حوزه‌های الکترونیکی است.

این در حالی است که غرفه‌داران سخن دیگری می‌گویند. حمید رضا دانایی، مدیر غرفه شاتل در سالن خرمشهر یک معتقد است: هیچ رقابتی بین ما ایجاد نشده و بیشتر رفاقت ایجاد شد. آنقدر حضور مردم کمرنگ بود که نسبت به سال گذشته شاید 10 درصد بازخورد را دیدیم. تبلیغات خیلی کم بود. آنچه انتظار داشتیم و باید انجام می‌شد را ندیدیم. 

یکی از غرفه‌داران شرکت پارس آنلاین نیز در تایید گفته‌های همکارش، اظهار می‌دارد: وقت برگزاری نمایشگاه اصلا خوب نبود. زمانی که در تبلیغات ذکر شده بود از 10 صبح تا 19 عصر بود که در روز اول نمایشگاه این زمان را تا ساعت 21 تمدید کردند. در واقع بسیاری از مردم فکر می‌کنند نمایشگاه تا ساعت 19 است.

بهروز راضی‌ست

اما بهروز زارع که برای نخستین بار در نمایشگاه شرکت کرده است از کیفیت نمایشگاه راضی است. او  خود را طراح سایت معرفی کرده و می‌‌گوید: تا کنون چند درخواست طراحی گرفتم. می‌شد وضعیت نمایشگاه از این بهتر باشد اما تا اینجا من راضی هستم.

کمی آن‌سوتر، شاهین سراجی فروشنده (ups) برق اضطراری و توربین‌های بادی که در سالن خرمشهر یک مستقر است با نارضایتی توضیح می‌دهد: مراجعه کننده پارسال تکنیکال‌تر، فنی‌تر و تخصصی‌تر بود. شرکت‌هایی که شرکت کرده بودند نیز اینترنتی نبودند، بلکه الکترونیکی بودند. من به عنوان فروشنده‌ای که از تهران آمدم هیچ مخاطب الکترونیکی ندیدم.

سراجی با اشاره به غرفه‌های شرکت کننده می‌افزاید: شما در اینجا هیچ غرفه تخصصی الکترونیکی نمی‌بینید. اگر سال آینده این چنین بود، نه تنها من بلکه بسیاری از شرکت‌های الکترونیکی شرکت نخواهند کرد.

آنان که نیستند...

فضای سالن‌ها آنقدر خلوت است که می‌توانی با آسودگی خاطر قدم بزنی. کاملا متفاوت با سال‌های گذشته که حتی قدم زدن نیز مشکل بود. هرچه به دنبال غرفه‌های کامپیوتری می‌گردی، جز اندکی را نمی‌یابی اما در مقابل، غرفه‌های عکاسی، سامانه پیام کوتاه و فروش سی‌دی های زبان انگلیسی چشم گیر است. در طرفی دیگر غرفه سایت‌های جذب آگهی و حتی غرفه‌های تکراری از یک شرکت!! شرکت‌های عرضه اینترنت همگی بودند اما آنان که نبودند کامیپوتری‌ها بودند.

علی افراشت، مدیر شرکت نخستین تولید کننده موبایل و تبلت در ایران نیز ضمن اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه اظهار می‌دارد: مخاطب ما بیشتر قشر نوجوان و جوانان است که در این بازه زمانی، همه در مدرسه و دانشگاه هستند.

از یک خانم که شغل دولتی هم داشت علت حضورشان در نمایشگاه را جویا می‌شوم. می‌گوید: آمدن ما به این نمایشگاه برای آشنایی بیشتر دخترانم به عنوان نسل جدید با فضای کامپیوتر و اینترنت است، فضا خوب بود اما در بیرون از نمایشگاه کنار سرویس‌های بهداشتی زباله‌هایی را دیدم که اصلا شایسته این نمایشگاه نبود.

غرفه‌های پر از خالی

فریدون جباری، مدیر عامل آلفانت نیز هم‌عقیده با دیگر همکارانش می‌گوید: از نظر من حضور یک شرکت کامپیوتری نیاز به توجیه افتصادی دارد. بازار بزرگ به خودی خودش یک نمایشگاه است. اما در اینکه این نمایشگاه خیلی بد برگزارشده استقبال نیز کم بود هیچ شکی نیست.

جباری همچنین اظهار می‌دارد: 6 شرکت را می‌شناسم که غرفه گرفتند اما شرکت نکردند. تبلیغ خیلی بد بود و هیچ صرفه اقتصادی برای کسی ندارد. برای غرفه خودمان حدود 50 میلیون هزینه کردم. سال گذشته با اینکه راضی کننده نبود حدود 400 کاربر جذب کردیم اما امسال که یک روز به پایان نمایشگاه رسیده هنوز 20 کاربر جذب نشده. با این اوضاع سال آینده احتمال برگزاری این نمایشگاه 2 درصد هم نخواهد بود.

همچنین پارسال همزمان با این نمایشگاه نخستین نمایشگاه انسان، حیوان و طبیعت نیز در سالن امام رضا (ع) دائر ‌شده بود که انتقاداتی را به دنبال داشت.

پارسال کجا، امسال کجا

پارسال زمان برگزاری از ساعت 16 تا 22 بود. استقبال نیز بهتر بود. امسال با اینکه ابتدا  از 10 صبح تا 19 اعلام شده بود و بعدا به 10 صبح تا 21 تغییر کرد، اما استقبال کم. این در حالی است که رحیم جلیلی، مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان بر این باور است که بازدید امسال از سال گذشته بهتر و استقبال رضایت بخش‌تر بود. باید منتظر ماند و دید که آیا سال آینده نمایشگاهی درخور و شایسته خوزستان بر گزار می‌شود؟ آیا غرفه دارانی که ناراضی بودند سال آینده مجددا شرکت خواهند کرد؟

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

انتهای پیام/2247/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول