اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه مرکز بهداشت استان اصفهان:

مصرف ظروف پلاستیکی بر هورمون‌های جنسی زنان تأثیر منفی دارد

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: نگهداری غذا به مدت بلند ظروف یک بار مصرف پلاستیکی سبب اختلال در اعصاب،کلیه،مغز، کبد و نیز تأثیر منفی بر هورمون جنسی زنانه دارد.

مصرف ظروف پلاستیکی بر هورمون‌های جنسی زنان تأثیر منفی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسین صفاری در حاشیه برگزاری شورای سلامت استان اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از دو سال گذشته بحث استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی به جای پلاستیکی مطرح شده است، اظهار کرد: حدود 30 سال پیش ظروف یک بار مصرف در کشور رایج و در مراسم‌های مذهبی و دادن نذورات جای ظروف آلومینیوم و مسی متداول شد.

وی افزود: ظروف یک بار مصرف در صرف هزینه و زمان بسیار تأثیر دارد، چنان که در حال حاضر سر سفره‌های نذری و  سفره‌های خانگی نیز جا باز کرده است.

مدیر گروه مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: اگر بخواهیم سرانه‌ای برای هر نفر تعریف کنیم به طور متوسط هر نفر روزانه سه ظرف پلاستیکی در چرخه زندگی خود مصرف می‌کند.

* ظروف یک‌بار مصرف به دلیل استحکام چند بار مصرف شده است

وی با اشاره به اینکه ظروف مصرف تجدید ناپذیر هستند، ادامه داد: به دلیل استحکام ظروف یک‌بار مصرف این ظروف در زندگی ما از حالت یک بار مصرف خارج و چندین بار مصرف شده است.

صفاری گفت: همین ظروف موجب آلودگی زمین‌های کشاورزی شده است، چرا که 30 تا 50 سال طول می‌کشد که در خاک تجزیه شود.

وی با بیان اینکه در رستوران‌ها نیز از ظروف فوم استفاده می‌شود اما این ظروف بدتر از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی است، افزود: در اصفهان فقط حدود 40 کارخانه مجوز ساخت ظروف یک‌بار مصرف دارند.

* مصرف ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی اثر منفی بر هورمون‌های جنسی زنانه دارد

مدیر گروه مرکز بهداشت اصفهان به ظروف رنگی اما بی کیفیت پلاستیکی اشاره و تصریح کرد: مردم به غلط بطری‌های یک بار مصرف را پس از مصرف آب  و می‌گذارند یخ بزند که این کار بسیار اشتباهی است و موجب تولید سم دیوکسین در آب می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین نگهداری غذا به مدت بلند در این ظروف سبب اختلال در اعصاب، کلیه، مغز، کبد و نیز تأثیر منفی بر هورمون جنسی زنانه می‌شود.

* ایران پنجمین تولیدکننده ظروف گیاهی در جهان است

صفاری گفت: نگهداری آبغوره، آب لیمو در ظروف یک بار مصرف بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به بی خطر بودن ظروف یک بار مصرف گیاهی اظهار کرد: کشور ایران پس از کشورهای آمریکا، ایتالیا، آلمان، انگلیس تولید کننده ظروف گیاهی در جهان است و توانسته با دست‌یابی به این فن در خاورمیانه نیز بی‌نظیر باشد.

مدیر گروه مرکز بهداشت اصفهان افزود: این ظروف از گرانول نشاسته ذرت تهیه می‌شود که پس از شش ماه تجزیه و می‌تواند خوراک دام هم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تا کنون اقدامات زیادی در این زمینه شده است که استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی به سمت استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی برود که برای این منظور در کار گروه پسماند و برخی صنوف و کمیسیون نظارت مطرح شده است.

صفاری گفت: 35 جلسه تا کنون با دستگاه‌های اجرایی برای این منظور برگزار و برخی صنوف همچون صنف لبنیات موظف به استفاده شدند.

* عدم استقبال هیئت مذهبی از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی با وجود 15 درصد تخفیف

وی همچنین به استفاده از ظروف یک بار مصرف در هیئات عزاداری امسال اشاره کرد و افزود: امسال با وجود 15 درصد تخفیف و حمل رایگان این ظروف اما به دلیل گرانی این نوع محصول 30 درصد از هیئات اصفهان از ظروف گیاهی استفاده کردند.

مدیر گروه مرکز بهداشت اصفهان گفت: امسال اصفهان بیشترین ظروف گیاهی را در دهه محرم نسبت به سایر استان‌های کشور استفاده کرده است.

*دستگاه‌های اجرایی موظف به استفاده ظروف یک بار مصرف گیاهی می‌شوند

وی همچنین از تصویب کمیسیون فرهنگی هیئت دولت برای استفاده دستگاه‌های اجرایی از ظروف یک بار مصرف گیاهی خبر داد و تصریح کرد: بانک‌ها به منظور توسعه تولید ظروف گیاهی نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره به متقاضیان موظف به همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی شدند.

انتهای پیام/2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول