اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهزیستی آبیک:

بیش از هزار مددجوی معلول زیر پوشش بهزیستی آبیک قرار دارند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک گفت: هزار و 175 مددجوی معلول زیر پوشش بهزیستی آبیک قرار دارند.

بیش از هزار مددجوی معلول زیر پوشش بهزیستی آبیک قرار دارند

بهلول کشاورزهدایتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک، وجود تشکل غیر دولتی برای ساماندهی مشارکت‌های خیرین را ضروری دانست و اظهار داشت: جزیره‌ای عمل کردن خیرین سبب پراکندگی کمک‌های مالی می‌شود بنابراین اگر خیرین ساماندهی شوند علاوه بر افزایش سرمایه اجتماعی، توزیع مناسب تری بین اقشار نیازمند صورت می‌گیرد.

وی افزود: برای تحقق افزایش سرمایه اجتماعی می‌طلبد که مسئولان میزان تعاملات خود را با آحاد جامعه افزایش دهند که با تحقق این امر، پوشش مشارکتی مردم افزایش و از میزان نیاز نیازمندان به خدمات دولتی کاسته می‌شود.

این مسئول ادامه داد: البته برای تحقق افزایش مشارکت مردم و سرمایه اجتماعی نباید منافع شخصی بر منافع جمعی ترجیح داده شود لذا تمام مسئولان باید برای آگاه‌سازی و مقوله پیشگیرانه در حوزه مسائل اجتماعی گام برداشته و حساسیت‌های لازم را در بین مردم برای فرهنگ‌سازی در زمینه مهارت‌های زندگی ایجاد کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک با بیان اینکه هزار و 175 مددجوی معلول زیر پوشش این اداره قرار دارند، افزود: از این تعداد 768 نفر مددجوی معلول مرد و 407 مددجوی معلول زن هستند که در 9 ماهه امسال 123 میلیون ریال مستمری، 180 میلیون ریال کمک نقدی و 150 میلیون ریال کمک غیر نقدی به معلولان پرداخت شده است.

کشاورزهدایتی خاطرنشان کرد: 81 معلول در نوبت خدمات بهزیستی قرار دارند، ولی در 9 ماهه امسال به افرادی که نیاز شدید داشته‌اند از سوی اداره بهزیستی شهرستان آبیک مساعدت اورژانسی شده است.

وی با ذکر اینکه معلولیت، ناتوانی نیست بلکه محدودیت است تصریح کرد: معلولیت در سه نوع جسمی و حرکتی، ذهنی و روانی تقسیم‌بندی می‌شود که البته در جامعه بیشتر به معلول حرکتی و جسمی پرداخته می‌شود و کمتر با دو نوع معلول روانی و اجتماعی سر و کار داریم.

این مسئول اضافه کرد: برنامه‌ریزان اجتماعی باید با فراهم آوردن امکانات معلولان را به حرکت وا دارند تا عزت نفس و توانمندی در آنان افزایش یافته و آمادگی بیشتری برای حل مسائل بزرگ‌تر و سخت‌تر داشته باشند چرا که با بسترسازی مناسب از هزینه‌هایی که یک معلول و خدمات‌رسانی به آن بر دولت تحمیل می‌شود به مراتب کاسته می‌شود.

عدم شناخت درست از معلولیت بزرگ‌ترین مشکل معلولان است

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک عدم شناخت درست از معلولیت را بزرگ‌ترین مشکل معلولان شهرستان آبیک ذکر کرد و گفت: افراد معلول توانمند زیادی در شهرستان آبیک داریم که باید بدانند افراد معلول ناتوانی داریم که از عهده مخارج خود بر نمی‌آیند و نیاز به خدمات ویژه‌ای دارند و باید از خدمات بهزیستی بهره‌مند شوند چراکه در نظر داریم افراد معلول توانمند را از گردونه خدمات بهزیستی خارج کرده تا خدمات بهینه و بهتری به معلولان ناتوان ارائه شود.

کشاورزهدایتی اضافه کرد: در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها در سه سطح پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری ثانویه در قالب آزمایشات ژنتیکی و پیشگیری در حوزه توان بخشی به معلولان برنامه‌هایی است که در دستور کار اداره بهزیستی قرار دارد.

وی بیان داشت: در سطح پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی می‌توانیم به برنامه پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) اشاره کرد که با هدف پیشگیری اولیه از نابینایی هر سال در کشور اجرا می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک اذعان داشت: گرچه معلولان با محدودیت‌هایی مواجه هستند، ولی از توان تفکر، تصمیم‌گیری، حل مسئله فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند که با ایجاد شرایط یکسان با توجه به تفاوت‌های جسمی می‌توان امکان مشارکت معلولان را در جامعه ارتقا بخشید.

کشاورزهدایتی اذعان داشت: نگاه افراد جامعه و مسئولان به معلولیت باید این باشد که معلولان توانمند شوند نه وابسته، چرا که وابستگی نوعی معلولیت است که گاهی ممکن است افراد سالم جامعه نیز به این وابستگی دچار شوند.

انتهای پیام/77006/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول