اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متکی:

تحریم‌ 20 درصد بر قیمت‌ها اثر دارد / نقش تدبیر مسئولان 80 درصد است

خبرگزاری فارس: وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: نقش تاثیرگذاری تحریم‌ها بر قیمت‌های بازار تنها بین 15 تا20 درصد است و 80 درصد به تدبیر مسئولان ارتباط دارد.

تحریم‌ 20 درصد بر قیمت‌ها اثر دارد / نقش تدبیر مسئولان 80 درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، منوچهر متکی عصر امروز در جمع دانشجویان بسیجی این شهرستان در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: تحریم‌ها بین 15 تا 20 درصد بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است و بیش از این نمی‌تواند موثر باشد ولی 80 درصد دیگر به تدبیر مسئولان در مواجهه با این تحریم‌ها بستگی دارد که مشکل آفرین شده است.

وی افزود: آنچه در شرایط کنونی شاهد آن هستیم هیچ منطق اقتصادی ندارد و به زعم همه کارشناسان اقتصادی تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیری به این گستردگی بر اقتصاد کشور بگذارد.

دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بی ثباتی تصمیمات اقتصادی و چالش‌های این حوزه، افزود: تصمیمات در حوزه اقتصاد ثبات ندارد به این دلیل هر روز شاهد صدور بخشنامه‌ای جدید و طرحی تازه هستیم.

متکی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب به این دلیل طرح اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند، خاطر نشان کرد: طرح اقتصاد مقاومتی راه‌کار دارد و تنها راهکار آن ثبات در تصمیم‌گیری و کارشناسی شدن طرح‌های آماده اجراست و هیچ طرحی بدون گذران همه شرایط کارشناسی نباید اجرا شود.

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در سال 1384 نقدینگی ایران اسلامی 60 هزار میلیارد تومان بود ولی در شرایط کنونی نقدینگی به بیش از 400 هزار میلیارد تومان رسیده است و باید نقدینگی به سمت بازارهای تولید هدایت شود.

*دفاع از سیاست خارجی دولت

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه، دیپلماسی کشور را در دوران دولت نهم بسیار فعال ارزیابی کرد و گفت: وزیر امور خارجه در این مدت بیش از 254 سفر انجام داد و اگر همه این سفرها تنها یک بار پاسخ داده شده باشند، به طور متوسط هر هفته وزیر امور خارجه یا مسافر بوده یا مهمان داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های نخست دولت نهم دیپلماسی ایران اسلامی در جهان حرف اول را می‌زد، خاطر نشان کرد: رایزنی‌ها در منطقه و به ویژه در اروپا بسیار زیاد بود به نحوی که کشورهای اروپایی در برخی موارد مواضع مستقلی اتخاذ می‌کردند و این خود افتخاری برای ایران اسلامی در آن زمان به شمار می‌آید.

متکی تاکید کرد: همه ملاقات‌های انجام شده در سازمان ملل متحد با ایران اسلامی به درخواست کشورهای اروپایی بوده است و این خود دلیلی بسیار قوی بر دیپلماسی برتر ایران اسلامی در منطقه است.

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره حضور خود در این وزارتخانه گفت: بر اساس احساس تکلیفی که برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتم در این سمت باقی ماندم و در حال حاضر نیز از همه اقدامات در آن سال‌ها دفاع می‌کنم. 

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار داشت: تصرف سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در ایران اسلامی تنها به ایران هزینه تحمیل می‌کند و به نحوی خسارت وارد کردن به بیت‌المال است.

وی افزود: تنها زمانی که تصرف سفارت‌های اروپایی را می‌توان تائید کرد روز 13 آبان است که سفارت آمریکا تصرف شد و آن هم به دلیل تحلیل‌های صحیحی که برای این اقدام بود.

متکی با اشاره به اینکه نباید به سفارتخانه‌ها در کشور خسارتی وارد کرد، خاطر نشان کرد: حمله به سفارت‌های خارجی هیچ توجیه سیاسی ندارد و در ادبیات سیاسی جایگاهی ندارد.

* دولت خاتمی به دنبال انرژی هسته‌ای بود

وزیر سابق امور خارجه کشورمان درباره موضوع انرژی هسته‌ای گفت: کشورهای اروپایی هیچ دلیلی برای مقابله با داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ندارند و به این دلیل ایران تنها باید بر مواضع حقه خود پافشاری کند.

متکی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی اگر مشکل انرژی هسته‌ای در کشور حل شود همه مسائل مرتبط با این معضل حل می‌شوند و تاثیرات مثبتی بر کشور خواهد گذاشت ولی باید دید که طرف مقابل به دنبال چیست و برای مذاکره باید تاکتیک‌های مقابل را نیز شناخت.

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات دولت‌های قبل برای به دست آوردن این امتیاز  اظهار داشت: دولت خاتمی تلاش کرد برای به دست آوردن انرژی هسته‌ای از راه مسالمت‌آمیز اقدام کند ولی در این راه ناکام ماند ولی این ناکامی دلیل بر آن نیست که به دنبال انرژی هسته‌ای نبوده است.

متکی با اشاره به اینکه سیاست لبخند و حرکت جمهوری اسلامی ایران که دو سال به طول انجامید، تاکید کرد: دو سال همه فعالیت‌های خود را متوقف کردیم ولی در روزهای پایانی دولت هشتم بسته‌ای از غرب به دست ایران رسید که درباره همه چیز سخن گفته شده بود به جز غنی سازی، به این دلیل در دولت هشتم و به دستور خاتمی بار دیگر این فعالیت‌ها از سرگرفته شد.

وی همچنین درباره روابط ایران با آمریکا و مذاکره با این کشور گفت: آمریکا بارها درخواست کرد و بارها به دوستان ایران نامه نوشت تا با او برسر مسئله عراق وارد مذاکره شدیم و به این دلیل پس از مذاکرات، نیروهای خود را از خیابان‌های عراق جمع کرد و به پادگان‌ها برد.

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: آمریکا به تعهدات خود در بیانیه تهران عمل نکرد زیرا در نامه‌ای که به برزیل نوشته شد اوباما تعهد کرد که اورانیوم را با خلوص 3.5 درصد تحویل بگیرد و با غنای 20 درصد به ایران تحویل دهد ولی پس از پذیرش این درخواست سه روز بعد در شورای امنیت علیه ایران اسلامی قطعنامه صادر شد که کاملا خلاف تعهدات بود.

*ایران؛ قدرت برتر خاورمیانه

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: استکبار جهانی و همه کشورهای اروپایی معترف‌اند به اینکه قدرت برتر منطقه و خاورمیانه، ایران اسلامی است و در این باره هیچ قدرتی در جهان شک ندارد.

متکی با اشاره به اینکه در سیاست خارجی کشور نباید ذوق‌زدگی و یا تنفر ملاک تصمیم‌گیری باشد، خاطر نشان کرد: نباید بر اساس ذوق‌زدگی و یا تنفرآمیز بودن رفتار تصمیم‌گیری شود بلکه باید در این مسئله بسیار منطقی و عقلانی اقدام شود.

انتهای پیام/72006/آ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول