اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بایدها و نبایدهای خصوصی‌ شدن ورزش

خبرگزاری فارس: خصوصی ‌شدن ورزش، بایدها و نبایدهایی دارد که بررسی کارشناسی آن برای استفاده از ظرفیت بالای ورزش ضروری است.

بایدها و نبایدهای خصوصی‌ شدن ورزش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از سوادکوه، خصوصی ‌شدن دارای تعاریف و چارچوب‌هایی است که از دیدگاه کارشناسان لازمه ادامه حیات جامعه در عصر مدرن و فرامدرن است.

اگر کشورمان را در مرحله گذار از جامعه سنتی به مدرن بدانیم، خصوصی‌ شدن هم مانند بسیاری از مقوله‌های مرحله‌گذار، فراز و نشیب‌های فراوانی دارد که آسیب‌شناسی آن برای کاهش خطرات ضروری است.

ورزش علاوه بر جنبه‌های فردی دارای آثار مختلف اجتماعی و فرهنگی است و خصوصی ‌شدن آن به صورت ملموسی با قشر عظیم جوانان مرتبط است.

ایجاد رقابت، افزایش کیفیت فعالیت‌ها و قدرت انتخاب و گزینش علاقمندان از فواید خصوصی ‌شدن است که در صورت ایجاد و گسترش زیرساخت‌ها و نظارت همه‌جانبه و کامل می‌تواند به پویایی ورزش کمک شایسته‌ای کند.

ورزش و اختصاصی‌سازی

سیدهادی حسینی عضو فراکسیون ورزش مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس در سوادکوه با تاکید بر اینکه امیدوارم ورزش به معنی واقعی خصوصی شود، گفت: ورزش در حال حاضر اختصاصی‌سازی می‌شود و به ورزش باید مانند صنعت و اقتصاد نگریسته شود.

نماینده سوادکوه، قائمشهر و جویبار در مجلس شورای اسلامی دخالت دولت در ورزش را باعث ایجاد محدودیت در آن توصیف کرد و افزود: دولت باعث ایجاد محدودیت در ورزش می‌شود و ورزش باید مردمی و آزاد باشد.

وی به فواید خصوصی ‌شدن واقعی ورزش اشاره و خاطر نشان کرد: اگر ورزش به معنی واقعی خصوصی شود، فرصت به سرمایه‌گذار داده می‌شود تا وارد ورزش شود و فرصت پخش تلویزیونی و سرمایه‌گذاری اقتصادی که با کمک دولت در بسترسازی و نظارت، موجبات پویایی ورزش را فراهم می‌آورد.

عضو فراکسیون ورزش مجلس نهم به وضعیت ورزش کشور پرداخت و یادآور شد: ورزش توسط دولت‌ها نگهداشته می‌شود و این وضعیت مانند فنری است که کسی روی آن بنشیند و آن را از تحرک و حرکت و جهش و نفس ‌کشیدن باز دارد.

وی افزود: دولت حصارهایی دارد که ورزش نباید آن محدودیت‌ها را داشته باشد و آزاد شدن ورزش به گسترش آن کمک خواهد کرد و دولت با تامین و تجهیز زیرساخت‌ها و نظارت نه دخالت، به گسترش ورزش کمک کند.

وی به نقش دولت در پویایی بخش خصوصی در ورزش اشاره کرد و گفت: ما نمی‌گوییم که دولت سالن و ورزشگاه بسازد که وظیفه دارد بسازد بلکه معتقدیم به بخش خصوصی مانند کشورهای دیگر وام بدهیم و سود نگیریم و زمین در اختیار آنان بگذاریم و کسانی که برای کشور درآمد ایجاد می‌کنند، تشویق شوند.

لازمه خصوصی‌ شدن نظارت بیشتر است

کمال علیپور نماینده سوادکوه، قائم شهر و جویبار در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه با اشاره به وجود استعداد جوانان در جامعه به گسترش امکانات و تجهیزات ورزشی تاکید کرد و گفت: مجلس نهم برنامه‌های آینده‌نگرانه‌ای برای ورزش و جوانان دارد.

نماینده سوادکوه، قائمشهر و جویبار در مجلس شورای اسلامی به ویژگی‌های استاندارد برای خصوصی ‌شدن در ورزش پرداخت و افزود: لازمه خصوصی‌شدن، پیگیری مناسب و نظارت بیشتر است.

وی به اقدام مجلس نهم درباره مالکیت سالن‌های ورزشی اشاره و خاطر نشان کرد: در مجلس نهم مقرر شد مالکان سالن‌های ورزشی تا 10 سال نمی‌توانند آن را به تملک خود دربیاورند تا برای سرمایه‌گذاری و بسترسازی فعالیت‌های آینده‌نگرانه در آن مشکلی نداشته باشیم.

درآمدها هم مانند هزینه‌ها باید خصوصی شود

محبوب قبادیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ورزشی صدرا زیراب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه با تاکید بر فواید فراوان خصوصی شدن واقعی گفت: خصوصی‌ شدن فواید فراوانی برای ورزش دارد ولی تنها هزینه‌ها نباید خصوصی باشد بلکه درآمدها هم باید خصوصی شود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ورزشی صدرا زیراب به وضعیت حضور باشگاه‌های خصوصی در ورزش کشور اشاره کرد و افزود: از درآمدهای پخش تلویزیونی به تیم‌ها داده شود و صدا و سیما برای تبلیغات روی پیراهن و نمایش آگهی شرکت‌ها برای تشویق اسپانسرها برای حضور در ورزش کمک کند.

وی خواستار رایگان بودن ورزش در مناطق محروم شد و گفت: در مناطق محروم مردم برای معیشت خود با مشکل روبرو هستند و دولت از درآمدهای مختلف خود، گسترش ورزش را پوشش دهد.

قبادیان با انتقاد از مدیریت سالن‌های ورزشی گفت: دولت برای مدیریت سالن‌ها همه چیز را رها کرده است و سالن‌ها را بدون نظارت مستمر و همه‌جانبه به بخش خصوصی داده است.

برترین مدیر باشگاه‌های رزمی آسیا در سال 2010 از سوی سازمان "IAMAN" که در سال‌های پایانی دهه 80 تا 21 تیم را هم حمایت مالی و مدیریتی کرده بود، گفت: مدیریت و توانمندسازی حرفه‌ای ورزش به بخش خصوصی و مدیریت زیرساخت‌ها و ورزش آماتور توسط دولت ساماندهی شود.

انتهای پیام/86015/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول