اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از رویدادهای پس از سیل در مازندران

حکایت سیل و والرهای بی‌نفت

خبرگزاری فارس: با گذشت کمتر از یک ماه از سیل در نوشهر و چالوس مردم شهر و روستای این دو شهرستان نیازمند کمک مردم و مسئولان هستند.

حکایت سیل و والرهای بی‌نفت

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس بامداد 22 آبان ماه سال جاری با بارش بی‌امان باران و جمع شدن آب رودخانه‌ها و دلایل بسیار که شاید بیان آن در این گزارش نگنجد، سیلی ویرانگر نوشهر و چالوس را درنوردید و به موجب آن خسارات فراوانی بر پیکره این دو شهرستان وارد آورد.

امروز بعد از گذشت یک ماه از آن اتفاق به سراغ برخی از اهالی این دو شهرستان رفته و از روزهای پس از سیل آنها می‌پرسیم.

 کمک‌رسانی همچنان ادامه داشته باشد

یکی از شهروندان نوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر گفت: هنوز شرایط زندگی مردم بعد از سیل به حد مطلوب نرسید و نیاز به کمک‌های بیشتر است.

علی مقیمی افزود: در همان روزهای اولیه بعد از گذشت ساعت‌ها از وقوع سیل خبری از امدادرسانی نبود و مردم با کمک یکدیگر سعی در رفع مشکلات سیل در منازل داشتند.

وی اظهار داشت: بعد از سه روز هلال احمر پکیج مواد غذایی و پارچه برای مانتو دادند که شاید برای برخی از اهالی پارچه مانتو نیاز نبود.

وی خاطر نشان کرد: پکیج غذایی هم حداکثر تنها برای سه روز کفایت کند و بعد از سه روز معلوم نیست برای حادثه‌دیدگان سیل که زندگی آنها از بین رفته است چه باید کرد.

این شهروند نوشهری عنوان کرد: اگر چه روزها از سیل گذشت اما نیاز به کمک‌های اساسی است و نباید از ادامه کمک‌رسانی به مردم دست کشید.

کمیته بررسی علل تکراری سیل در نوشهر تشکیل شود

مهدی ایوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر گفت: تا اقدامات اساسی و جدی صورت جدی به خود نگیرد، شاید زمان ورود سیل دیگر به بهجت‌آباد نوشهر فرا برسد.

وی افزود: تشکیل کمیته بررسی علل تکراری سیل در نوشهر ضروری است تا تدبیر بنیادین صورت گیرد و مردم دیگر شاهد خسارات ناشی از سیل نشوند.

ایوبی بیان داشت: برداشت‌های بی‌رویه از جنگل، بستر رودخانه‌ها، سخت و سازهای بی‌حساب و کتاب در حریم رودخانه‌ها و ... از عوامل وقوع سیل و بروز خسارات بر زندگی مردم و شهروندان است.

وی تصریح کرد: صحبت‌هایی مبنی بر پرداخت 500 هزار تا یک میلیون تومان بلاعوض و نیز وام 5 ملیون تومانی با بهره 4 درصد به هر خانوار سیل‌زده، شاید تنها یک مرهم باشد ولی در اصل باید یک حرکت و کار زیربنایی انجام شود.

این شهروند افزود: خانواده‌ها با وجود مشکلاتی که سیل برای آنها به وجود آورد، اما دیوارهای منازل مسکونی خودشان را به هزار گرفتاری بازسازی می‌کنند، در حالی که باید به آنها کمک بیشتری شود.

علاج واقعه را باید قبل از وقوع انجام داد

محمد شمس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چالوس گفت: سیل شرایط بسیار بدی را برای ما رقم زد و خسارات زیادی به اموال و منازل مردم وارد آورد.

وی افزود: هنوز آثار خسارات وارده بر پیکره شهر و روستاهای منطقه آشکار است و با وجود کمک‌هایی که مسئولان انجام دادند اما ویرانه‌ها همچنان خودنمایی می‌کنند.

وی بیان داشت: با فرا رسیدن فصل سرما و تشدید سرما در روزهای آینده وضعیت سیل‌زدگانی که بخش زیادی از زندگی و وسایل آنها از بین رفته است بسیار دشوارتر و سخت‌تر خواهد شد و بنابراین نیاز به توجه امداد و کمک بیشتری است و نباید سیل‌زدگان به حال خود رها شوند.

این شهروند چالوسی خاطر نشان کرد: باید علاج واقعه را قبل از وقوع حادثه آن انجام داد تا در زمان وقوع بلایای طبیعی میزان خسارات بسیار کم و در حد صفر برسد و مردم تا این اندازه دچار دردسر و مشکلات نشوند.

وی عنوان کرد: می‌توان با تدبیر و اندیشه، جلوی خسارات ناشی از بلایای طبیعی مانند همین سیل را گرفت و آن را مدیریت کرد و از بروز هزینه‌های این چنینی جلوگیری کرد.

با هر بارندگی نگران می‌شویم

زهرا حسین‌زاده دیگر شهروند چالوسی نیز اظهار داشت: خسارتی که سیل به ما زد باعث ایجاد هزینه‌های زیادی برای ما شد.

وی افزود: تمام وسایل و زندگی منزل ما از بین رفت و دست ما خالی شد و نیاز به کمک‌های بیشتری هستیم تا بتوانیم کم کم خود را دوباره در فضای زندگی پیدا کنیم.

حسین‌زاده بیان کرد: مسئولان در این مدت شب و روز برای امدادرسانی و رفع مشکلات پیش آمده از سیل تلاش‌های زیادی کردند و حضور آنها مایه دلگرمی و امید دوباره برای ما سیل‌زدگان شد.

این شهروند خاطر نشان کرد: الان با هر بارندگی نگران می‌شویم که مبادا بار دیگر سیل بیاید و بر مشکلات و دردسرهای ما بیفزاید.

وی گفت: باید یک راه حل اساسی برای پیشگیری از بروز بلایای ناشی از سیل در منطقه اتخاذ شود تا با هر بارندگی دغدغه و نگرانی نداشته باشیم.

چراغ‌های بی‌نفت چاره‌ای از سرما دوا نمی‌کند

داریوش جفادیده ساکن خیابان شهید قمی از خیابان فرهنگ چالوس منزلش لبه رود پرآبی است که از داخل محل رد می‌شود.

عمق آب ناشی از سیلاب در منزل وی بیش از یک متر بوده که منجر به از بین رفتن صددرصد از وسایل زندگیش شده است.

به هنگام تهیه گزارش وی را در حال دیوار کردن ورودی منزلش مشاهده کردیم.

جفادیده در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: نیمه‌های شب متوجه سیل شدیم. شدت آب به حدی بود که فرصتی برای فکر کردن باقی نگذاشت. تنها کاری که توانستیم انجام دهیم فرزندان‌مان را از پنجره به سمت منزل همسایه فرستادیم.

وی با اشاره به اینکه بیمه نبوده است گفت: از سوی بنیاد مسکن برای تهیه آمار آمده و هلال احمر و شهرداری برای کشیدن آب و لجن به یاری ما آمدند. با اینکه نیروهای امدادرسان اقلامی چون پتو، موکت، تن ماهی به ما تحویل دادند و البته آترا و فانوس بدون نفت که با توجه به برودت هوا دردی از ما دوا نمی‌کند.

جفادیده با بیان اینکه تمامی لوازم مدرسه فرزندانم در این سیل از بین رفته و در حال حاضر از کتب و لوازم دوستانشان استفاده می‌کنند افزود: از مسئولان انتظار داریم ما را دریابند تا حداقل شرمنده فرزندان‌مان نباشیم و بتوانیم آنها را بدون دغدغه به مدرسه بفرستیم.

خسارت به 148 واحد مسکونی در اشکاردشت چالوس

طاهر بلده‌نژاد شورایار اشکاردشت نیز با بیان اینکه بیشتر منازل آسیب دیده زیرزمینی و یا در مجاورت رود قرار داشتند، گفت: یکی از دلایل شدت فشار آب در رودخانه شناور شدن یک دستگاه نیسان در سیل و گیر کردن در رودخانه بوده که موجب شد تا آب در یک نقطه به همراه شاخه‌های درخت گیر کرده و پس از سرریز شدن به منزل مردم رسوخ کند.

وی با بیان اینکه 148 واحد مسکونی در این سیل از 50 تا 80 درصد آسیب دیده و امکانات رفاهی آنان از بین رفته است، گفت: نیاز مردم سیل‌زده منطقه بیشتر تغذیه و وسایل گرمایشی است که متاسفانه برای آنها والرهای بدون نفت آوردند.

بلده‌نژاد با تقدیر از تلاش‌های هلال احمر و آتش‌نشانی شهرداری در امدادرسانی به سیل‌زده‌ها و همچنین سرکشی و کلرزنی از سوی بهداشت گفت: استاندار، فرماندار و تنی دیگر از مسئولان از منطقه اشکاردشت بازدید به عمل آورده و از نزدیک وضعیت اسف‌بار مردم را دیدند که امیدواریم این بازدیدها نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به سابقه سیل در اشکاردشت افزود: پل عمومی اشکاردشت معروف به پل روشن کیله در این سیل تخریب شده که یکی از دلایل آن اجرای پروژه‌های مختلف در جنگل و تخریب منابع طبیعی است که موجب شده مسیر سیل خالی از درخت بوده و با خود شاخ و برگ و کنده به سمت رودخانه و محل جاری کند.

وی تصریح کرد: در پی بروز سیل آب برخی مناطق 48 ساعت و گاز به مدت چندساعت قطع بود که با تلاش مسئولان امر وصل شد.

بلده‌نژاد همچنین از آسیب جدی به مدرسه قیام و شکوفه‌های دانش در حال ساخت از سوی نوسازی مدارس خبر داد و اظهار داشت: دیوار مدرسه در سیل از بین رفته و آب بسیاری از مصالح و آهن‌آلات و میله‌گرد مدرسه را با خود برده است.

احمد طاهایی یکی دیگر از اهالی خیابان شهید قمی فرهنگ نیز گفت: در این سیل به مستاجر طبقه پایین منزل ما آسیب صددرصدی وارد شده است.

وی افزود: به آنها نیز برخی وسایل نظیر پتو، موکت و کنسرو و قابلمه بدون وسیله گرمایشی تحویل داده شد، وقتی چراغ نفتی بدون نفت تحویل می‌دهند یعنی وسیله گرمایشی به سیل‌زده داده نشده است.

وحید فتح‌اللهی مدیر کامپیوتر مرکزی واقع در خیابان 17 شهریور نیز از جمله کسبه‌ای است که دچار خسارت شده است.

وی نیز به خبرنگار فارس گفت: با وجود پوشش کامل ورودی مغازه، بیش از 10 سانت گل و لای داخل مغازه را در بر گرفت.

فتح‌اللهی که از جمله افرادی بود که سیل شامل بیمه او نمی‌شد، گفت: چندین بار به همراه کسبه‌های همسایه درخواست لایروبی رود مقابل مغازه را کردیم که با عدم توجه مواجه شدیم، نهایتا با هزینه شخصی تا حدودی توانستیم آن را ترمیم و سطح پل‌های روی آن را بالاتر ببریم و تا حدودی از خسارت بیشتر به مغازه‌ها جلوگیری کنیم.

خسارت بیش از 10 میلیون تومانی به لوازم‌التحریری چالوس

مجید ردایی مالک مغازه پارسیان تحریر واقع در خیابان 17 شهریور جنب دانشکده مهندسی است که بیش از 10 میلیون تومان در این سیل خسارت دیده است.

وی در این رابطه گفت: حدود 6 میلیون تومان از اجناس مغازه و بیش از 3 میلیون تومان ام دی اف و پایه‌های مغازه از بین رفته است، بیمه هم بودم که البته تاکنون 30 درصد آن را پرداخت کرده‌اند.

ردایی افزود: یکی از دلایل پرداخت مبلغ کم از سوی بیمه این‌گونه عنوان شده که ما با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها تفاوت قیمت خود را به بیمه اعلام نکردیم و آنها نیز 50 درصد از خسارت را کم می‌کنند.

وی اظهار داشت: در رابطه با تمیز کردن مغازه و بیرون کشیدن آب و گل و لای نیز شخصا اقدام کردیم.

ردایی بیان داشت: امیدوارم مسئولان اگر به بالادست‌ها که منجر به سیل می‌شود توجه نمی‌کنند، رودها و جوی‌های داخل شهر را مورد توجه قرار دهند، ما خود به اتفاق همسایه‌ها اقدام به بالا کشیدن لبه پل کرده بودیم که با توجه به سیل اخیر می‌طلبد مسئولان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

خبری از پرداخت خسارت از طرف بیمه نیست

فردوس کیا مالک سوپر مارکتی واقع در ابتدای خیابان فرنگ جنب پاسای قائم نیز از جمله افرادی است که در این سیل آسیب دیده و اجناس مغازه‌اش دچار گل و لای و آبگرفتگی شدند.

وی البته از عدم کمک‌رسانی و عدم حضور مسکن در مغازه‌اش خبر داد و گفت: بیمه بودم که آمدند و گزارش نوشتند و رفتند و تاکنون خبری مبنی بر پذیرش خسارت مغازه‌ام نشده است.

خسارت بیش از 6 میلیون تومانی به یک صندوق قرض‌الحسنه در نوشهر

سپیده پورشعبان عضو هیئت مدیره صندوق قرض‌الحسنه امام رضا (ع) نوشهر نیز به خبرنگار فارس گفت: در این سیل بیش از 6 میلیون تومان خسارت به وسایل صندوق نظیر دو دستگاه کامپیوتر، پرینتر و فرش وارد شده است.

علی خطایی از اهالی خیابان امام رضا (ع) نوشهر نیز با بیان اینکه منزل پسرم در این سیل خسارات زیادی را متحمل شده است، گفت: خسارت ناشی از سیل این واحد مسکونی بیش از 70 درصد تخمین زده شده است.

وی تصریح کرد: مشکل سیل‌زده‌ها توزیع چراغ‌های بدون نفت است که به واقع عدم توزیع آن بهتر بود.

حمیدرضا کارآموز مالک مغازه نوشهر مارکت که در این سیل صددرصد موجودی مواد غذایی خود را از دست داده است، گفت: بیمه هم نبودم تا بلکه بتوانم خسارت وارده را جبران کنم.

مجاهد خزایی مالک مغازه کاسپین صددرصد موجودی انبار ابزار یراق خود را در سیل از دست داده است.

وی بیان داشت: آن‌گونه که باید به دادمان نرسیدند، رئیس اتحادیه ما پس از چهار روز به ما سرکشی کرد، بیمه ایران بودم اما در بیمه‌نامه حوادث سیل را لحاظ نمی‌کنند و این ما را دچار مشکل کرده است.

وی در این سیل بیش از 300 میلیون تومان خسارت دیده است.

عیسی شرافت مالک مغازه لوازم بهداشتی ساختمان واقع در خیابان اباذر غفاری نوشهر نیز در این سیل بیش از 69 درصد سرمایه خود را از دست داده است.

وی در این رابطه گفت: بیمه‌ام تمام شده بود و آن را تمدید نکرده بودم.

وی عمق نفوذ آب به داخل مغازه را یک متر عنوان و تصریح کرد: بیش از 7 میلیون تومان در این سیل آسیب دیده‌ام.

علی‌اصغر بائی‌لاشکی مسئول تکیه قمربنی هاشم جوانان کرکرودسر که در این حادثه خسارت زیادی دیده است، گفت: نیمی از پارچه‌ها و امکانات و تجهیزات این تکیه در سیل از بین رفته است.

وی افزود: از مسئولان می‌خواهیم به داد مردم درمانده از سیل برسند و اگر سراغی از ما نمی‌گیرند لااقل مردم را فراموش نکنند تا در سرمای این روزها و شبها حداقل جا و غذای گرم داشته باشند.

به منزل اقوام پناه برده‌ایم

علی شمس ساکن روستای مهدی‌آباد کوچه کیااحمدی یکی دیگر از سیل‌زدگانی است که در جریان سیل به منزل و وسایل زندگی‌اش آسیب صددرصدی وارد شد.

وی به خبرنگار فارس گفت: در پی بروز سیل و حوادث ناگوار پس از آن هیچ کمکی برای بیرون کشیدن آب و لجن از منزلمان از سوی دستگاه‌های مربوطه نشد و ما به کمک همسایه‌ها و فامیل نسبت به پاک‌سازی منزل اقدام کردیم.

شمس ادامه داد: برای ما یک پکیج شامل نان، خرما و لوبیا آوردند و البته فانوس و والر بدون نفت هم به ما تحویل دادند که به کارمان نیامد و ما به اتفاق خانواده شش نفره‌مان به منزل یکی از اقوام پناه بردیم تا در سوز و سرمای این شب‌ها و روزها در امان باشیم.

شمس همچنین از بازدید مسئولان از این منطقه خبر داد و گفت: بازدیدها باید توأم با نتایج مثبت باشد که امیدواریم هر چه زودتر به داد مردم برسند و آنهایی که چون ما خسارت صددرصدی دیدند را مورد حمایت خود قرار دهند تا بتوانیم به زندگی عادی خود بازگردیم.

کاهش شدید دما و مردم سیل‌زده

بدون شک با کاهش شدید دمای هوا در چند روز اخیر مشکلات مردم سیل‌زده نوشهر و چالوس بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

بهتر است اگر مسئولان می‌خواهند اقدامی در این راستا انجام دهند آن را تسریع ببخشند تا آلام مردم سیل‌زده دو شهرستان کمتر شود.

لوازم‌التحریر، کیف و کتاب دانش‌اموزان سیل‌زده فراموش نشود، این کودکان و نوجوانان نیازمند نگاهی از سر مهر هستند تا بار دیگر با حضور در جمع هم‌کلاسی‌هایشان خاطرات تلخ شب و روز سیل را به فراموشی بسپارند.

سلسله گزارش‌های فارس در روزهای آینده تا پایان مشکلات مردم نوشهر و چالوس ادامه خواهد داشت.

امیدواریم در گزارش بعدی مشکلات کمتری را انعکاس دهیم.

انتهای پیام/86006/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول