اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قصه پرغصه‌ سیل مازندران هنوز باقی است

خبرگزاری فارس: دوباره قصه پرغصه سیل در مازندران تکرار شد و مردم نوشهر و چالوس تنها موفق شدند جان خودشان را نجات دهند.

قصه پرغصه‌ سیل مازندران هنوز باقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، سیل و سیلاب ابتدا قطره پاک باران بود. آب زلال و مقدس در کوه و نهر جاری می‌شود تا ما موجودات زنده از این نعمت الهی بهره‌مند شویم و ادامه حیات دهیم.

حال چرا این نعمت خداوند تبدیل به سیل و مصیبت و گرفتاری برای انسان می‌شود، جای درنگ، تعمق و مطالعه دارد که خطاهای انسانی را علت بدانیم یا آن را آزمایشی از طرف پروردگار بخوانیم.

تاکنون شاهد سه سیل در نوشهر بوده‌ایم

نخستین سیل نوشهر در سال 73 و دومی در سال 82 و سومی هم در بامداد 22 آبان 91 یعنی هر کدام با فاصله 9 سال از هم رخ دادند.

اگر باز بی‌خیال از این قضیه بگذریم و برای جلوگیری از سیل اقدام اساسی نشود، شاید فردا و سال 1400 با سیل دیگری غافلگیر شویم.

شهروندان نوشهری از طریق رسانه‌ها در مورد وقوع آب گرفتگی در معابر و احتمال وقوع سیل از طریق رسانه‌ها آگاه شده بودند حداقل قدیمی‌تر در نوشهر و چالوس می‌دانند که قبلا سیل، زندگی‌شان را نابود کرده بود.

دوباره قصه پرغصه سیل در نوشهر و چالوس تکرار شد و مردم نوشهر و چالوس تنها موفق شدند جان خودشان را نجات دهند، اصلا اعلام وقوع سیل و آبگرفتگی معابر کار تازه‌ای نیست در مازندران مشخص است که هر بار با ریزش باران این نعمت الهی معابر مازندران دچار آبگرفتگی شدید معابر می‌شود.

بر اثر وقوع سیل تمامی لوازم زندگی مردم نوشهر و چالوس ناپدید شد. یکی برای پرداخت چک خود مجبور شده بود خودروی خود را بفروشد که آن شب سیل پولش را همراه اسباب منزلش بلعید.

نوعروسان و دخترانی که جهیزیه خود را از دست دادند و آن پیرمرد و پیرزنی که دیگر نمی‌توانند زندگی‌شان را مثل جوانترها از نو بسازند.

جای شکر دارد که مردم شب زنده دل، مردم خفته را بیدار کردند و تلفات جانی نداشتیم.

برای شنیدن قصه پر غصه سیل در نوشهر به سراغ اهالی روستای خیرسر رفتیم.

پل روستای خیرسر به طور کامل تخریب شد و اثری از آن نبود و کارکنان اداره راه و مسکن و شهرسازی مشغول نصب گذر راهی به بالا دست روستا بودند.

علی سرداری دهیار روستای خیرسر نوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: روستای خیرسر دارای یک هزار و 700 نفر جمعیت است که 90 خانوار آن در بالادست و 300 خانوار نیز در پایین دست ساکن هستند که به وسیله پل ارتباطی به هم متصل می‌شدند.

وی ادامه داد: در سیل اخیر پل ارتباطی این روستا و یک پل عابر پیاده کوچک داخل محل تخریب شد همچنین سیل‌بند بالادست نیز در اثر سیل از بین رفت.

دهیار روستای خیرسر نوشهر گفت: عدم وجود دیوار حفاظتی در دو طرف رودخانه در روستاهای خیرسر و سنگ تجن باعث رانش زمین در حریم رودخانه شد و خسارت سیل را تشدید کرد.

این مسئول روستا بیان کرد: درختان در حریم رودخانه که در اثر سیل از ریشه درآمدند، سدی جلوی پل ایجاد کردند که پل روستا به خاطر این جمع شدن آب تخریب شد.

دهیار روستای خیرسر خواستار ساماندهی درختان در مسیر رودخانه شد و گفت: برای جلوگیری از خسارت سیل نیاز است حریم رودخانه به خوبی ساماندهی شود.

وی که به نمایندگی از طرف اهالی روستای خیرسر با خبرنگار فارس صحبت کرد خواستار احداث پل استاندارد برای مردم این روستا شد و تاکید کرد: برای جلوگیری از خسارت سیل نیاز است به موازات رودخانه دیوار حفاظتی در دو طرف رودخانه روستاهای خیرسر و سنگ تجن احداث شود.

سرداری یادآور شد: قبل از وقوع سیل جدید و بعد از سیل سال‌های گذشته پیگیری‌های مستمری برای تامین بودجه دیوار حفاظتی داشتیم.

وی اضافه کرد: کارشناس ستاد حوادث غیرمترقبه پس از بازدید از محل مبلغ 70 میلیون تومان برای ساخت آن پیش‌بینی کرد ولی این مبلغ تخصیص نیافت.

این مسئول روستایی در غرب استان مازندران با ابراز نگرانی از آبگرفتگی و نامناسب بودن فضای آموزشی دانش‌آموزان در این منطقه بیان داشت: مدرسه روستای خیرسر تنها مدرسه مشترک خیرسر و سنگ ممکن است بر اثر سیل و آبگرفتگی‌های آینده دچار خسارت جدی شود.

در ادامه گزارش میدانی خبرنگار فارس از مناطق سیل‌زده نوشهر و چالوس با سد رسوب‌گیر نیرنگ مواجه شدیم که این سد در سال 85 محکم و استوار بود و مهدی میرغیاثی ناظر طرح به همراه عده دیگری مشغول بازگشایی مسیر سد بودند.

بنا به گفته ناظر طرح سیل در ارتفاع 5 الی 6 متر بالاتر از سد جاری شد که نشان‌دهنده شدت سیل در بالادست است.

در بین چوب‌هایی که هنوز از پاک‌سازی کامل از پشت سد برداشته نشده بود، درختانی با ریشه و سرشاخه‌ها و الوار به چشم می‌خورد.

همچنین در مسیر جاده جنگلی رانش زمین و مسدود شدن جاده توسط درختان را شاهد بودیم، از اهالی شنیدیم به جاده جنگلی ماشلک نیز خسارت وارد آمده است.

از آنچه مشاهده کردیم در بالادست انسان به حریم رودخانه تجاوز نکرده بود، اما شاید عدم مدیریت صحیح، احداث پل غیراصولی در مقابل سیل، از بین رفتن لاشه برگ‌ها، قطع غیراصولی درختان و یا لایروبی نکردن و تمیز نکردن بستر رود و حاشیه رود از درختان و اشیا و زباله و عدم دیوار حفاظتی از مبدأ یعنی سرچشمه تا ورودی شهر و به سمت دریا و همچنین تجاوز به حریم رودخانه توسط افراد از قشر ضعیف جامعه عامل ایجاد سیل شده باشد.

انتخاب مکان احداث پروژه‌ها باید از افراد کارشناس بومی و باسابقه و آشنا به شرایط اقلیم منطقه انتخاب و کارشناسی شود همچنان‌که در چند سال‌ اخیر شاهد سیلاب در پالوجده و گندابرود هستیم.

به گزارش فارس، بر اثر وقوع سیل به بیش از 2 هزار و 519 واحد مسکونی نوشهر و چالوس خسارت وارد شد که از آن تعداد 490 واحد روستایی نوشهر، 842 واحد شهری نوشهر، 516 واحد روستایی چالوس و 771 واحد شهری چالوس هستند.

تاکنون پیش‌بینی می‌شود که مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان به چالوس و مبلغ دو میلیارد تومان نیز به ابنیه فنی و جسمی راه نوشهر خسارت وارد شده است.

انتهای پیام/86004/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول