اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک اختراع جدید دامی در نمایشگاه اصفهان رونمایی شد

خبرگزاری فارس: جدیدترین دستگاه اختراع شده در حوزه بیوگاز کودهای دامی در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان اصفهان رونمایی شد.

یک اختراع جدید دامی در نمایشگاه اصفهان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی نمایشگاه بین المللی اصفهان، محسن معتمدی مخترع این دستگاه اظهار کرد: بیوگاز یا فن آوری استفاده از گاز فضولات حیوانی و انسانی در تمامی نقاط جهان برای تولید کود، مورد استفاده قرارمی گیرد و از زمان شیخ بهایی در اصفهان کاربرد داشته و امروزه نیز در کشورهای هند، آمریکا، چین و هلند دنبال می‌شود.

وی افزود:به طور کلی در تمامی کودها سه نوع گاز متان، دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن وجود دارد که هدف از اختراع این دستگاه، جداسازی متان خالص با قابلیت تبدیل گاز دی اکسید کربن به کربنات سدیم و دی اکسید گوگرد به گوگرد از طریق اضافه کردن برخی مواد کمکی و واکنش دهنده است.

*خودکفایی در تولید غذای ماهی با استفاده از این دستگاه

این مخترع جوان تأکید کرد: از متان خالص خروجی این دستگاه می‌توان انرژی الکتریکی ژنراتورها و گرمایش سالن‌های واحدهای دامی را تأمین و از پس ماند خروجی این دستگاه نیز کود بهداشتی و غذای ماهی تهیه کرد.

معتمدی یادآورشد: در حال حاضر غذای ماهی یک کالای وارداتی است که با به کارگیری این روش در تأمین این ماده خودکفا خواهیم شد.

وی افزود: این دستگاه قادر است از هر یک کیلوگرم فضولات دامی، 15 صدم متر‌مکعب گاز متان تولید کند که طبق محاسبات برابر با تمام انرژی گرمایش و الکتریکی مورد نیاز یک خانواده سه نفره خواهد بود.

*تجاری سازی دستگاه متوقف شده است

این دانشجوی رشته صنایع گفت: این دستگاه علاوه بر دریافت مجوز ثبت اختراع از سازمان ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی کشور، توسط گروه بیوتکنولوژی دانشگاه کرج، انجمن دوستداران محیط زیست سازمان ملل و سازمان جهاد کشاورزی استان مورد تأیید قرار گرفته و در حال حاضر تیم بیوگاز کشور مالزی در حال کار بر روی آن است.

معتمدی افزود: متأسفانه برخی اداره‌های استان همکاری لازم برای تجاری‌سازی این طرح را انجام نداده‌اند و از این رو امکان تولید انبوه آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی دامداران به استفاده و ساخت این دستگاه در واحد‌های دامی خود تمایل دارند، افزود: متأسفانه در حال حاضر نمونه صنعتی این دستگاه در کشور ساخته نشده و به همین دلیل متقاعد کردن افراد به سرمایه گذاری بر روی آن مشکل است. از طرف دیگر دامداران علاقمند نیز نیازمند حمایت تسهیلاتی برای اجرای این طرح در دامداری‌های خود هستند.

این مخترع گفت: این دستگاه برای استفاده در کوره‌های آجر‌پزی نیز مناسب است.

انتهای پیام/63001/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول