اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری همدانی:

امامزادگان به مردم معرفی شوند/ حضور 200 هزار حدیث‌شناس در قم

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: لازم است امام‌زادگان مدفون در قم به مردم معرفی شوند و در این میان می‌توان حتی خیابانی را به نام امام‌زاده موسی مبرقع نام‌گذاری کرد.

امامزادگان به مردم معرفی شوند/ حضور 200 هزار حدیث‌شناس در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ابراز کرد: در حال حاضر امام‌زادگان بسیاری در نقاط مختلف ایران مدفون هستند که باید دلیل مهاجرت آن‌ها به کشورمان مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: بنی‌امیه سخت‌گیری‌های شدیدی علیه شیعیان و اهل بیت(ع) اعمال کردند به همین دلیل موج نخست مهاجرت منسوبین به ائمه(ع) به ایران در همین دوران صورت گرفت.

استاد حوزه علمیه قم سوابق ایرانیان در تاریخ صدر اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: حتی یک ایرانی در واقعه عاشورا در لشکر کوفه حضور نداشت اما در قیام مختار حضور ایرانیان محسوس بود.

وی بیان داشت: ظلم بنی‌امیه موجب شد مردم گرایش بیشتری به اهل بیت(ع) پیدا کنند و بنی عباس نیز از این فرصت استفاده کرده و با حقه‌بازی به حکومت رسیدند اما زمانی که منصور بر تخت سلطنت نشست اذیت و آزار علویان را در دستور کار قرار داد به همین دلیل موج دوم مهاجرت امام‌زادگان به ایران در دوران او صورت گرفت.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: پس از منصور افرادی چون مأمون و معتصم به خلافت رسیدند و سخت‌گیری دوران او را نداشتند اما با روی کار آمدن متوکل و دشمنی شدید او با آل علی(ع) منسوبین اهل بیت(ع) بار دیگر مهاجرت به ایران را آغاز کردند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امام خمینی(ره) به مبارزه ائمه اطهار(ع) با ظالمان بنی‌امیه و بنی عباس افتخار می‌کرد گفت: تاریخ همواره تکرار می‌شود و باید به علت پدیده‌ها توجه کرد تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها حادثه عاشوراست.

وی بیان داشت: استان فارس از جمله مناطقی است که مورد توجه فرزندان اهل بیت(ع) بود به طوری که تعداد امام‌زادگان مدفون در این دیار از قم نیز بیشتر است.

آیت‌الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به حوادث تاریخی دوران متوکل عباسی اظهار کرد: امام‌زاده موسی مبرقع فرزند دوم امام جواد(ع) بود و پس از اینکه مدتی را در کوفه گذراند به قم مهاجرت کرد زیرا در آن دوران قم دارای رونقی به مراتب بیشتر از امروز بود و بیش از 200 هزار حدیث‌شناس در این شهر مشغول به تحصیل و تهذیب بودند و علاوه بر این آرامگاه حضرت معصومه(س) نیز در قم بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه قم خاستگاه انقلاب بوده و اهمیت فراوانی نیز در طول تاریخ داشته است گفت: زمانی که موسی مبرقع وارد قم شد اشعریون در این شهر زندگی می‌کردند که دانشمندان زیادی را نیز تقدیم اسلام و تشیع کرده بودند و نقش زیادی نیز در مدیریت قم داشتند اما موسی مبرقع به صورت مخفیانه وارد شد زیرا از سوی حکومت مرکزی مورد تعقیب بود و به همین دلیل اشعریون با حضور او در قم مخالفت کردند.

وی خاطرنشان کرد: موسی مبرقع بیش از 40 سال در قم اقامت داشت و جد تمام سادات رضوی است اما به تناسب شخصیت و مقام علمی او کاری در خور انجام نگرفته است بنابراین باید فرهنگ‌سازی مناسبی در این زمینه صورت گرفته و علاوه بر گسترش صحن و سرای بارگاه او می‌توان حتی خیابانی را در قم به نام ایشان نام‌گذاری کرد.

انتهای پیام/78004/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول