اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست هیئت کاوش باستان شناسی تپه ریوی در مانه و سملقان:

فصل دوم کاوش باستان شناسی تپه ریبا آغاز شد/ بقایای هخامنشیان از تپه تاریخی سر برآورد

خبرگزاری فارس: سرپرست هیئت کاوش باستان شناسی تپه ریوی در مانه و سملقان گفت: فصل دوم کاوش باستان شناسی تپه ریبا آغاز شد.

فصل دوم کاوش باستان شناسی تپه ریبا آغاز شد/ بقایای هخامنشیان از تپه تاریخی سر برآورد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، محمدجواد جعفری اظهار کرد: مطالعات تپه ریبا با هدف تکمیل اطلاعات گمانه لایه نگاری و شناخت توالی استقراری دوران‌های مختلف محوطه ریوی آغاز شد.

وی افزود: بخش اول این مطالعات در اوایل سال جاری انجام گرفت که نتایج این فعالیت‌ها تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی ریوی با ایجاد گمانه‌های باستان شناسی و میل کوبی و مشخص کردن محدوده عرصه بر روی زمین و در نهایت ابلاغ ضوابط آن بود.

جعفری تصریح کرد: در پی این کاوش‌ها در بخش شرقی تپه ریوی الف یک گمانه لایه نگاری برای شناخت توالی استقراری گذشته محوطه ایجاد شد که نتیجه آن برخورد با شواهدی از یک قلعه حاکم نشین مستحکم از دوران هخامنشی بود.

سرپرست هیئت کاوش محوطه تپه ریبا در مانه و سملقان با اعلام محدودیت‌های ملی و گسترده بودن فعالیت‌های میدانی گفت: بخش دوم لایه نگاری با هدف تکمیل اطلاعات گمانه و شناخت توالی استقراری از آذرماه آغاز شده است.

وی در خصوص اهمیت این محوطه یادآور شد: بر اساس مدارک باستان¬شناسی، وسعت این محوطه بیش از 110 هکتار به مرکزیت تپه‌های ریوی الف و ب بوده است. همچنین مدارک به دست آمده نشان می‌دهد که این محوطه از عصر آهن(سه هزار سال قبل) تا به دوران اسلامی میانه ( 800 سال قبل) همواره مورد استقرار مردم منطقه بوده است.

جعفری تصریح کرد: شکوفاترین و پررونق‌ترین دورانی که محوطه به گستردگی یک شهر بوده مربوط به دوران هخامنشی (2500 سال قبل) است که اهمیت‌های علمی و فرهنگی آن در منطقه شمال¬شرق ایران منحصر به فرد است. امروزه مهم‌ترین بخش‌های باقی مانده این شهر، تپه ریوی الف و تپه ریوی ب است.

وی مهم‌ترین عامل تهدید و تخریب محوطه، فعالیت سه کوره آجرپزی بزرگ در بخش‌های میانی و جنوبی محوطه دانست و گفت: این فعالیت‌ها در چند سال گذشته تا به امروزه باعث تخریب بیش از 30 درصد محوطه شده است و ادامه این فعالیت در آینده به طور قطع اثری از این محوطه برجای نخواهد گذاشت.

سرپرست هیئت کاوش محوطه تپه ریبا در مانه و سملقان توسعه فعالیت‌های کشاورزی را از دیگر تهدیدها عنوان کرد و افزود: با توجه به همکاری مردم منطقه و حمایت مسئولین کنترل شده و ضوابط مناسبی در این خصوص وضع شده است.

به گزارش فارس، محوطه ریوی واقع در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف و یک کیلومتری شمال روستای قره مصلی از توابع بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان است محوطه تاریخی ریوی در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

تپه ریوی "الف" با ارتفاع 10متر و مساحت پنج هزار و 818 متر مربع در بخش جنوبی محوطه قرار گرفته و بر اساس نتایج کاوش‌های باستان شناسی در سطح این تپه قلعه‌ای مستحکم از دوران هخامنشی و اشکانی قرار دارد که مرکز حاکم نشین این شهر بوده و تپه ریوی "ب" با ارتفاع هفت متر و مساحت 3346 متر مربع در بخش شمالی محوطه قرار گرفته است.

انتهای پیام/63001/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول