اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی خراسان‌شمالی:

نقشه باستان شناسی خراسان‌شمالی تهیه شد

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: نقشه باستان شناسی استان بر پایه جدیدترین روش‌های اطلاعات مکانی تهیه شد.

نقشه باستان شناسی خراسان‌شمالی تهیه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی؛ علی وحدتی اظهار کرد: طرح تهیه نقشه باستان شناسی استان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری و با تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آغاز شد.

وی افزود: پس از تهیه و تکمیل بررسی‌های باستان شناسایی، تمامی اطلاعات در سیستم اطلاعات مکانی (GIS) بارگذاری و پردازش شد و اطلس باستان شناسی استان با رویکردی مطالعاتی، مدیریتی و گردشگری تهیه شد.

وحدتی با بیان مشکلات وعدم وجود اطلاعات کافی از وضعیت پراکندگی اماکن تاریخی و آثار باستان شناسی استان گفت: از ابتدای سال 1389 هفت هیئت باستان شناسی در شهرستان‌های مختلف استان عملیات بررسی و شناسایی و مستند نگاری تمام آثار تاریخی منطقه را آغاز کردند.

وی افزود: در پایان این بررسی‌ها بیش از یک هزار و 300 اثر تاریخی شامل: بافت تاریخی روستایی و شهری، قلعه‌های نظامی، غارهای پیش از تاریخی، راه‌های باستانی، کاروان‌سراها، بقاع متبرکه و مساجد تاریخی، پل‌های تاریخی، سازهای آبی تاریخی، گورستان‌های باستانی و تمام آثاری که به نحوی مربوط به انسان‌های گذشته این منطقه بود، شناسایی و مستند نگاری شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: قدیمی‌ترین آثار تاریخی استان مربوط به اجتماعات نخستین انسان‌ها در قالب روستانشینی اولیه (هشت هزار سال قبل) است که نمونه این آثار تپه قلعه خان سملقان و تپه پهلوان جاجرم بود و آثار متأخر استان هم حمام‌ها و آسیاب‌ها و خانه‌های قدیمی مربوط به دوران پهلوی اول بود.

وی تصریح کرد: در این سامانه اطلاعاتی، امکان انجام مطالعات علمی مختلف در زمینه علوم مرتبط با میراث فرهنگی و جغرافیا وجود دارد.

وحدتی یکی از مهم‌ترین کاربری‌های این سیستم را امکان دسترسی به وضعیت و موقعیت پراکندگی آثار تاریخی و گردشگری استان جهت برنامه ریزی‌های عمرانی و مدیریتی دانست و افزود: رشد و توسعه عمرانی در کنار حفظ و معرفی هویت و دارایی‌های فرهنگی استان از اهداف مهم ایجاد این پایگاه داده مکانی بود. 

انتهای پیام/63001/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول