اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از مسابقات تیراندازی کشور در اهواز

زمانی برای شلیک همه تیرها

خبرگزاری فارس: اول صبح است. چیزی به آغاز مسابقه نمانده. حالا باید نتیجه تلاش چند ماهه‌اش را در پنجمین هفته از پانزدهمین دوره لیگ دسته یک مسابقات تیراندازی ببیند.

زمانی برای شلیک همه تیرها

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، بخار از فنجان قهوه گرم کنار میز داور بلند می‌شود. ساعت 7 صبح را نشان می‌دهد. محمد کفش کف تختش را پا می‌کند. دست چپش را سُر می‌دهد در جیب شلوارش. چیزی به آغاز مسابقه نمانده. حالا باید نتیجه تلاش چند ماهه‌اش را ببیند. سیبل را سوار می‌کند، سلاحش را پُر و دکمه قرمز رنگ برد سیم را فشار می‌دهد تا خود را برای شکار آماده کند. همراه با محمد 47 نفر دیگر نیز خود را برای مسابقه آماده می‌کنند.

پنجمین هفته از پانزدهمین دوره لیگ دسته یک مسابقات تیراندازی به میزبانی اهواز در هیئت تیراندازی خوزستان برگزار شد.

رئیس هیئت تیراندازی خوزستان در این باره می‌گوید: مسابقات تیراندازی در دو رشته تفنگ و تپانچه بادی با حضور هشت تیم از استان‌های قزوین، فارس، سیستان‌وبلوچستان، اردبیل، قم و تهران در مجتمع ورزشی قدس اهواز برگزار شده است. تعداد شرکت کنندگان در این هفته از مسابقات 48 نفر بودند، البته تیم تیراندازی استان قم در مسابقات حضور پیدا نکرد.

ناجی منصوری با بیان اینکه تیم هیئت تیراندازی خوزستان در هفته‌های گذشته موفقیت‌های خوبی را کسب کرده، می‌افزاید: در مسابقات هفته دوم و سوم رقیب خود را شکست دادیم، همچنین در این مسابقات موفق به شکست حریف خود شدیم.

به گفته وی، این هفته در رشته تفنگ شش تیم در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. سیستان‌وبلوچستان در مقابل قزوین، خوزستان در مقابل اردبیل و استان البرز در مقابل استان فارس قرار گرفتند که در نهایت سیستان‌وبلوچستان، خوزستان، البرز و علوم انتظامی تهران رقیبان خود را شکست دادند.

همچنین در رشته تپانچه نیز تیم‌های شرکت کننده دو به دو با یکدیگر به رقابت پرداختند. در رشته تپانچه سیستان‌وبلوچستان، اردبیل، البرز و علوم انتظامی تهران نیز رقیبان خود را پشت سر گذاشتند.

مسئول ارشد میدان در این مسابقات مصطفی پورحسین بود. کرم بن طریف، نسرین چوب بند و الهام ظفرنژاد نیز داوران این مسابقات بودند.

محمد درویش درگاه یکی از تیراندازان قزوینی است که در این مسابقات شرکت کرده. محمد رشته تپانچه را برای تیراندازی انتخاب کرد. او که تیر اندازی‌اش تمام شده و در حال استراحت و انتظار برای شنیدن نتیجه مسابقه بر نیم کت تماشاچیان نشسته بود، درباره این مسابقات می گوید: کیفیت برگزاری مسابقات خیلی خوب بود و سالن تیراندازی مجهز به امکانات مورد نیاز است.

محمد از زمان مسابقات و خوابگاه گله‌مند است و می‌افزاید: زمان مسابقات خوب در نظر گرفته نشده چراکه همزمان با ایام سوگواری امام حسین و تعطیلات تاسوعا و عاشورا بود و بسیاری از تیراندازان چون شاغل هستند، برای هماهنگی با محل کار با مشکل مواجه می‌شدند.

این تیرانداز قزوینی همچنین گفت: اهوازی‌ها چیزی که در توانشان بود را برای ما انجام دادند و ما از آنها راضی هستیم. داوری هم ایرادی نداشت. رقیب ما در این مسابقات سیستان بود که تفنگ‌های خیلی قوی‌ای داشتند.

همه چیز خوب بود اما...

احمد خادمی از ارسنجان فارس نیز از دیگر تیراندازان شرکت کننده در این مسابقات است. نفس را حبس کرده، خال سیبل را در وسط مگسک تنفگش می‌اندازد. روزنه دید اول را در وسط روزنه دید دوم تنظیم می کند. نفسش همچنان حبس است و ناگهان شلیک. این شصتمین و آخرین فشنگ احمد بود. تنفنگش را خالی از گاز می‌کند و آن را در کیف مخصوصش جا می‌دهد. کفش‌ها را نیز همانطور در جای خودشان قرار می‌دهد.

او که نخستین بار است به اهواز می‌آید با اظهار خرسندی از مسابقات و شهر اهواز گفت: نزدیکی خوابگاه به محل برگزاری مسابقات از مزیت‌های این مسابقات بود.

احمد همچنین می‌گوید: داوری مسابقات از نظر کیفی بسیار بالا و رضایت بخش بود.

گویا احمد نیز درباره وضعیت خوابگاه و خوراک هم نظر است. او می‌افزاید: وضعیت خوابگاه و غذا زیاد تعریفی نبود. مثلا استان‌های اردبیل، فارس و قزوین هتل‌های بسیار مناسبی را برای اسکان ورزشکاران اختیار کرده بودند که از نظر رفاهی عالی بودند.

این تیرانداز ارسنجانی یادآور شد: تیم ما نسبت به دوره‌های پیشین ضعیف‌تر وارد میدان شد و در نتیجه از حریفمان یعنی استان البرز در رشته تفنگ شکست خوردیم.

هر سال به از پارسال

رئیس هیئت تیراندازی خوزستان می‌گوید: این مسابقات در دو رشته تفنگ و تپانچه بادی برگزار می‌شود که در صورت برد تیم در هر کدام از رشته‌های یاد شده 5 امتیاز دریافت می‌کند.

منصوری توضیح می‌دهد که اگر تیم‌ها به تساوی برسند هر کدام سه امتیاز و در صورت باخت یک تیم، یک امتیاز به دلیل حضورش در مسابقات به او داده می‌شود.

وی درباره کیفیت تیم هیئت تیراندازی خوزستان اظهار می‌دارد: بعد از سال 89 که هیئت تیراندازی استان به سرپرستی جدید تحویل داده شد، طی یک سال به رده 18 کشور صعود کرد، این ارتقای سال به سال بهتر شد، همچنین امسال با اعزام هفت تیرانداز به اردوی تیم ملی در رده سنی نوجوانان، رکورد تعداد اعزامی را در طول تاریخ تیراندازی استان افزایش دادیم.

رئیس هیئت تیراندازی استان بر این باور است که می توان با همراهی شرکت‌های مختلف استان، کمک زیادی به تیراندازی استان کرد.

وی می‌گوید: هم اکنون در نظر داریم تیراندازی در باشگاه‌ها و شرکت‌های استان را توسعه و گسترش دهیم اما یکی از مشکلات پیش روی توسعه تیراندازی استان هزینه‌های این رشته ورزشی است.

منصوری می‌گوید: مشکل اساسی در مسیر پیشبرد این رشته، گران بودن سلاح و تجهیزات مربوط به این رشته است که امیدوارم با همکاری مسئولان استانی بتوانیم سلاح جدید در اختیار تیراندازانمان بگذاریم.

هیئت تیراندازی استان خوزستان از سال 1374 تیراندازی را در رشته تفنگ و تپانچه بادی به همت سید رافع موسوی بهار از مربیان پیشکسوت تیراندازی آغاز کرد. خوزستان دارای سه تیم تیراندازی است. تیم هیئت تیراندازی استان خوزستان، تیم شرکت حفاری در رشته تفنگ و تپانچه بادی که در لیگ برتر است و تیم تیراندازی عادل خوزستان نیز که در لیگ برتر رشته تراپ (اهداف پروازی) مشغول به فعالیت هستند.

در پایان نیز نفرات برگزیده به صورت انفرادی در دو رشته تفنگ و تپانچه معرفی شدند. در بخش تفنگ مهدی جعفری پویا و حسین هراتی نو به ترتیب با 594 و 578 امتیاز به عنوان نفرات اول و دوم از سیستان و بلوچستان معرفی شدند، حمید مقصودی از خوزستان نیز با 577 امتیاز در جایگاه سوم انفرادی قرار گرفت.

در بخش تپانچه نیز علیرضا ابشوند از اردبیل با 570 امتیاز، محمد علی پساویده از البرز با 568 امتیاز و سامان توکلی از سیستان بلوچستان نیز با 567 امتیاز بر سکوی سوم نشست.

آرامش سیبل‌ها

ساعت 15 و 20 دقیقه است. سیبل‌ها شبیه به آبکش سوراخ سوراخ به دیوار تکیه داده اند. تیراندازان همه تیرهای خود را شلیک کردند. همگی در سالن تیراندازی در حال مطالعه نتایج مسابقات هستند. برخی خوشحال و بعضی به امید مسابقات بعدی خود را برای بازگشت به استانشان آماده می‌‌کنند.

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

انتهای پیام/2247/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول