به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مجید ارفعی در تشریح کار جدید و بدیع خود اظهار کرد: طرح روی جلد قرآن را در صفحه مستطیل شکل کار کردهام که در قسمت بالا و پایین صفحه کتیبه واقع شده و تذهیب حاشیهوار با رنگ و نقوش اسلیمی و ختایی آن را فرا گرفته است.
وی ادامه داد: شمسه که در هنر اسلامی و ایرانی معنویت خاصی داشته و بیانگر توحید است با رنگهای فیروزهای، لاجوردی و رنگ طلای خالص 24 عیار در مرکز طرح روح قدسی خاصی به فضای کار داده و حس ملکوتی کلام قرآن را تداعی میکند.
ارفعی با اشاره به اینکه تذهیب به عنوان هنر ایرانی شناخته شده است، یادآور شد: تذهیب در دو کاربرد متفاوت به صورت تابلوی مستقل و یا در خدمت صفحهآرایی قرآن و یا کتب نفیس استفاده میشود.
این هنرمند تبریزی با بیان اینکه این طرح علاوه بر اینکه جنبه کاربردی داشته به عنوان تابلو نیز استفاده میشود، افزود: تذهیب اجرا شده در این کار نیز تلفیقی از چهار طرح بوده که با ترکیب رنگهای فیروزهای، لاجوردی و طلایی، زیبایی روحانی و معنوی خاصی به آن داده است.
وی ساختمانبندی تذهیب را ترکیبی از طرحهای اسلیمی عنوان و اضافه کرد: طرح اسلیمی باعث تفکیک و بازی رنگها در تصویر میشود و در حاشیه طرح روی جلد قرآن از طرح ختایی که نقوشی از گل و برگها بوده و از طبیعت بهره گرفته شده است.
ارفعی یادآور شد: ترکیب سهگانه تذهیب، کتیبه و شمسه که همه به نوعی طبیعت را به تصویر کشیده و در مرکز به شمسه با رنگهای طلایی و فیروزهای منتهی میشوند، نوعی اتحاد و پیوند روحانی طبیعت و خالق آن را یادآور میشوند.
این هنرمند برجسته رشته تذهیب همچنین خاطرنشان کرد: اجرای این طرح چهار ماه به طول انجامید و در جشنوارههای متعدد نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.
انتهای پیام/ز/پ3003