اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هنرنمایی تذهیب‌کار آذربایجان‌شرقی بر روی جلد قرآن

روح قدسی کلام قرآن در هنر و شمسه طلایی به تصویر کشیده شد

خبرگزاری فارس: هنرمند برجسته رشته تذهیب آذربایجان‌شرقی از اجرای کار هنری طرح روی جلد قرآن کریم با ترکیب تذهیب، شمسه و کتیبه که به نوعی تجلی‌بخش روح قدسی کلام قرآن هستند همراه رنگ و هنر خبر داد.

روح قدسی کلام قرآن در هنر و شمسه طلایی به تصویر کشیده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مجید ارفعی در تشریح کار جدید و بدیع خود اظهار کرد: طرح روی جلد قرآن را در صفحه مستطیل شکل کار کرده‌ام که در قسمت بالا و پایین صفحه کتیبه واقع شده و تذهیب حاشیه‌وار با رنگ و نقوش اسلیمی و ختایی آن را فرا گرفته است.

وی ادامه داد: شمسه که در هنر اسلامی و ایرانی معنویت خاصی داشته و بیانگر توحید است با رنگ‌های فیروزه‌ای، لاجوردی و رنگ طلای خالص 24 عیار در مرکز طرح روح قدسی خاصی به فضای کار داده و حس ملکوتی کلام قرآن را تداعی می‌کند.

ارفعی با اشاره به اینکه تذهیب به عنوان هنر ایرانی شناخته شده است، یادآور شد: تذهیب در دو کاربرد متفاوت به صورت تابلوی مستقل و یا در خدمت صفحه‌آرایی قرآن و یا کتب نفیس استفاده می‌شود.

این هنرمند تبریزی با بیان اینکه این طرح علاوه بر اینکه جنبه کاربردی داشته به عنوان تابلو نیز استفاده می‌شود، افزود: تذهیب اجرا شده در این کار نیز تلفیقی از چهار طرح بوده که با ترکیب رنگ‌های فیروزه‌ای، لاجوردی و طلایی، زیبایی روحانی و معنوی خاصی به آن داده است.

وی ساختمان‌بندی تذهیب را ترکیبی از طرح‌های اسلیمی عنوان و اضافه کرد: طرح اسلیمی باعث تفکیک و بازی رنگ‌ها در تصویر می‌شود و در حاشیه طرح روی جلد قرآن از طرح ختایی که نقوشی از گل و برگ‌ها بوده و از طبیعت بهره گرفته شده است.

ارفعی یادآور شد: ترکیب سه‌گانه تذهیب، کتیبه و شمسه که همه به نوعی طبیعت را به تصویر کشیده و در مرکز به شمسه با رنگ‌های طلایی و فیروزه‌ای منتهی می‌شوند، نوعی اتحاد و پیوند روحانی طبیعت و خالق آن را یادآور می‌شوند.

این هنرمند برجسته رشته تذهیب همچنین خاطر‌نشان کرد: اجرای این طرح چهار ماه به طول انجامید و در جشنواره‌های متعدد نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.

انتهای پیام/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول