اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تولید 317 هزار تن سیب‌زمینی

سطوح زیر کشت سیب‌زمینی برای تنظیم بازار کاهش یافت

خبرگزاری فارس: معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری بیش از 317 هزار تن سیب زمینی در استان تولید شده است، گفت: سطوح زیر کشت آن در مقایسه با سال زراعی گذشته،610 هکتار کاهش یافته است.

سطوح زیر کشت سیب‌زمینی برای تنظیم بازار کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در نشست تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: سیب زمینی تولید شده در استان، با نظارت مستمر کارشناسان امر و با بهره‌گیری از فناوری‌های بروز در تولید محصولات زراعی جزو سالم‌‌ترین محصولات تولیدی در بخش کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود:کاهش اراضی زیرکشت پیاز و سیب زمینی در استان و افزایش راندمان تولید این محصولات، از جمله دستاوردهای مهم طرح توسعه الگوی کشت در استان بوده و تعمیم آن در تولید سایر محصولات زراعی و باغی که در دستور کار اجرایی قرار گرفته، در آینده خواهد توانست چهره متفاوتی از کشاورزی آذربایجان‌شرقی را به نمایش بگذارد.

ایرانی‌فام ادامه داد: تولید محصول سالم به این معنا است که از تمام امکانات و فناوری‌ها، در تولید آن بهینه استفاده شود تا اثرات سوء کاربرد نادرست سموم و کودهای شیمیایی باعث باقیماندن آنها در محصولات و زیان به مصرف کننده نشود. باید زمان سمپاشی، چگونگی استفاده از سموم و میزان استفاده از سم و مصرف بهینه کودهای شیمیایی به کشاورزان آموزش داده شود تا از تولید محصول ناسالم جلوگیری شود.

وی ادامه داد: محصول سالم، محصولی است که ضوابط‌های الزامی در تولید محصولات غذایی را رعایت کرده است.

ایرانی‌فام با اشاره به طرح تولید محصول سالم از آغاز برنامه پنجم توسعه گفت: اجرای این طرح مهم و کلان در بخش کشاورزی، علاوه بر اینکه به سودآوری بیشتر تولید از نظر اقتصادی منجر می‌شود درکنار آن، ممانعت از آلودگی‌های آب وخاک را به همراه خود داشته و در حفاظت از محیط زیست نقش مهمی را ایفا کرده و در دستیابی به ارتقاء بهداشت عمومی جامعه، عملکرد بسیار مهمی را از خود به جای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه، در سال‌جاری بیش از 317 هزار تن سیب زمینی در استان تولید شده است، گفت: سطوح زیر کشت آن در مقایسه با سال زراعی گذشته،610 هکتار کاهش یافته است و این امر، در روند توسعه الگوی کشت در شهرستان‌ها و هم چنین تنظیم بازار و جلوگیری از هدر رفت سرمایه بخش کشاورزی انجام گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام یافته توسط این معاونت، محصول تولیدی برای جلوگیری از افزایش و کاهش تصنعی قیمت و ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصول، بعد از برداشت، بتدریج به بازار مصرف روانه می شود و سازمان جهادکشاورزی استان با دقت و جدیت تمام، در کنار برنامه توسعه کشاورزی، حمایت از بهره برداران را با جدیت تمام در استان دنبال می‌کند.

آذربایجان شرقی بعد از استانهای همدان، اردبیل و اصفهان، رتبه چهارم کشوری در تولید سیب زمینی را از آن خود ساخته است .در سال‌جاری 9 هزار و 660 هکتار از اراضی زراعی استان زیرکشت محصول سیب زمینی قرار گرفته است.

یک واحد بسته‌بندی و سورتینگ هم اکنون در استان مشغول به خرید و صدور سیب زمینی بوده و یک واحد دیگر نیز در شرف راه‌اندازی است و با بهره‌برداری از این واحد جدید، ضمن افزایش صادرات سیب زمینی استان، مشکلی در زمینه تولید و عرضه این محصول در استان بوجود نخواهد آمد.

محصول سیب زمینی استان به دلیل بازار پسندی، قیمت بالاتری در مقایسه با تولیدات مشابه سایر استانها دارد. قیمت سر مزرعه این محصول در حال حاضر 3500 ـ 2500 ریال است.

انتهای پیام/خ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول