اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برگزاری بزرگترین سوگواره نقاشی خیابانی در مازندران

خبرگزاری فارس: بزرگترین سوگواره نقاشی خیابانی کشور با عنوان عاشورائیان در شهر فریدونکنار مازندران برگزار شد.

برگزاری بزرگترین سوگواره نقاشی خیابانی در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از فریدونکنار، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی بزرگترین سوگواره نقاشی خیابانی کشور در مازندران با همت هیئت انصارالحسین (ع) شهرستان فریدونکنار با طول 300 متر بوم نقاشی برگزار شد.

در این سوگواره حسینی بیش از هزار نفر از نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان مرد و زن حضور داشتند که سوگواره بخش نونهالان با نقاشی بر کاغذ و با مدادرنگی انجام شد.

این سوگواره با حمایت و همکاری دستگاه‌های اجرای و به ویژه ناحیه مقاومت بسیج و فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت نماز، عفاف و حجاب در سایه ولایت برگزار شده است.

مدیر اجرایی بزرگترین سوگواره نقاشی خیابانی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: حدود هفت سال پیش در هیئت انصارالحسین (ع) پیشنهاد اجرای سوگواره‌های نقاشی خیابانی مطرح شد.

مهدی جماعتی با بیان اینکه این طرح در سال اول با حضور 15 نقاش از هیئت برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه انصارالمهدی از نوجوانان و جوانان شهر تشکیل شده و این سوگواره با هدف ترویج شور و شعور حسینی در هنرمندان شروع به کار کرد.

جماعتی افزود: خواستیم شیوه جدیدی از عزاداری را ترویج دهیم و در نخستین دوره برگزاری سوگواره در حجم 100 متر را برگزار کردیم اما به مرور زمان فعالیت سوگواره از حیث کمی و کیفی گسترش یافته و تخصصی‌تر شد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از عزاداران هنرمند تصریح کرد: صفر تا 100 کار با همت نوجوانان هیئت انصارالمهدی انجام می‌شود اما ادارات استانی و شهرستانی نیز حامی سوگواره شدند.

به گفته جماعتی بیش از 700 هنرمند نونهال در بخش نقاشی کودکان دو تا 11 سال در بزرگترین سوگواره نقاشی حسینی کشور شرکت کردند و در بخش دوم با طول 240 بوم نقاشی و چهار بوم بزرگ اساتید هنرهای تجسمی قرار گرفت.

دبیر اجرایی این سوگواره با اشاره به حضور 30 استاد برجسته نقاشی در این برنامه همچنین از حضور اساتید به نام هنرهای تجسمی از تهران و سایر شهرهای مازندران در فریدونکنار خبر داد.

وی با بیان اینکه خبرنگاران رسانه‌های سراسری و منطقه حضور گسترده‌ای در پوشش سوگواره نقاشی عاشورائیان داشتند، گفت: عکاسان زیادی نیز به ثبت این واقعه بزرگ فرهنگی پرداختند.

جماعتی همچنین از اجرای رادیو انصار در حاشیه این سوگواره خبر داد.

* سوگواره خیابانی فریدونکنار گسترده‌تر شود

قائم‌مقام معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حمایت و برنامه‌ریزی برای گسترش کمی و کیفی سوگواره نقاشی خیابانی عاشورائیان در فریدونکنار شد.

اصغر امیرنیا در حاشیه بازدید از بزرگترین سوگواره نقاشی خیابانی کشور در فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برنامه‌های متعددی در حوزه ایام محرم در سطح کشور برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

وی افزود: امسال با همت معاونت هنری وزارت ارشاد طرح گوهر هدایت و در سال گذشته آفتاب سرخ در زمینه تئاتر، هنرهای تجسمی و سایر فعالیت‌های فرهنگی مذهبی برگزار شده است.

قائم مقام معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سطح کشور سوگواره‌های هنری با حضور اساتید برجسته و هنرجویان برگزار شده که در پایان با داوری و ارزیابی اثر جوایزی به نفرات برتر اهدا می‌شود.

امیرنیا از اقبال گسترده هنرمندان در برنامه‌هایی با محوریت عاشورای حسینی خبر داد و تصریح کرد: هنر ذاتی معنوی دارد و معیار ارزش‌ها و اعتقادات قرار گرفته که می‌تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد.

وی خواستار حمایت و هدایت هنرمندان در اجرای برنامه‌های این چنینی شد و تاکید کرد: جایگاه رفیع امام حسین(ع) در دل مردم جهان و حتی کشورهای غیرمسلمان عرصه فعالیت برای ما را گسترش داده و زمینه‌های بروز و ظهور استعدادها را فراهم می‌کند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شور و شعور حسینی باید با زبان هنر برای نسل آینده فرهنگ‌سازی، ثبت و ماندگار شود.

وی خاطر نشان کرد: حوزه فعالیت هنرهای تجسمی بسیار گسترش یافته است.

امیرنیا همچنین بحث بصیرت و فجر را محور فعالیت‌های مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد.

انتهای‌پیام/86003/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول