اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس مذهبی:

شفاعت اهل‌بیت در گرو هم‌رنگ شدن با سیره آنهاست

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مذهبی با اشاره به برخی باورهای غلط درباره شفاعت اهل‌بیت(ع) درباره گفت: معنای واقعی شفاعت این است که اگر کسی دوست‌دار امام خویش باشد دیگر سراغ بدی‌ها نمی‌رود بلکه راه هم‌سویی با سیره آنها را برمی‌گزیند.

شفاعت اهل‌بیت در گرو هم‌رنگ شدن با سیره آنهاست

حجت‌الاسلام کریم کشکولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در روایتی از اهل‌بیت(ع) داریم که دوستی امام علی(ع) حسنه‌ای است که هیچ سیئه‌ای به آن ضربه نمی‌زند، امام خمینی(ره) درباره مفهوم این حدیث می‌فرماید که اگر کسی  دوست‌دار امام خویش باشد دیگر سراغ بدی‌ها نمی‌رود و آنها را کنار می‌گذارد.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر کسی خود را شیعه امام حسین(ع) بداند نمی‌تواند اهل بدی‌ها و زشتی‌ها باشد و تنها در این صورت است که شفاعت ائمه و امام حسین(ع)  شامل حال او می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح ‌المهدی (عج) تاکید کرد: با مطالعه پیرامون اهدافی که امام حسین(ع) موقع حرکت از مکه به سمت کوفه تبیین کردند و دریافت مقاصد ایشان راه صحیح برای هر فردی روشن و واضح می‌شود.

وی ادامه داد: همان‌طور که بارها شنیده‌ایم هدف امام حسین(ع) از رها کردن حج تمتع و حرکت به سوی کربلا، امر به معروف، نهی از منکر و اقامه دین جدشان بود بنابراین ما هم برای اینکه دنباله‌رو ایشان باشیم باید این سه مقصد هدفمان باشد.

کشکولی با بیان اینکه که اگر هدف‌گذاری ما مطابق با راه امام باشد نمی‌توانیم اهل منکر باشیم، تصریح کرد: ترک این سه هدف با سیره امام حسین در تناقض است و لازم است هدف‌گذاری ما با سیره امام حسین(ع) یکسان باشد تا همراهی ما تثبیت شود که این موضوع در نهایت، عملکرد متفاوت ما را در زندگی و جامعه در بردارد.

وی افزود: اگر انسان بخواهد به اشتباهات خود ادامه دهد نمی‌تواند با اهل بیت(ع) در یک مسیر قرار گیرد بنابراین شفاعت

ابا عبدالله حسین (ع) هرگز به این معنا نیست که هر عملی خواستیم انجام دهیم و منتظر شفاعت ایشان باشیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در واقع کربلا نفع مستضعفان بر مستکبران و پیروزی حق بر باطل بود، اضافه کرد: با عزاداری برای امام حسین(ع) اتحاد بین دو زمان به وجود می‌آید و در واقع بروز احساسات به همراه اشک و سینه‌زنی به این معناست که تفاوت زمان چیزی را تغییر نداده است.

وی ادامه داد: اشک ریختن بر مصائب امام حسین(ع) به این معناست که ای امام، ما اگر ما آن زمان بودیم و یا شما در این زمان حضور داشتید با شما همراهی می‌کردیم.

کشکولی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) امام آزادگی و برکات است درباره تأثیر اشک ریختن برای امام حسین(ع) تصریح کرد: اشک ریختن برای امام حسین(ع) بروز احساساتی است برای هماهنگی بین خودمان و رهبر آزادگان جهان حضرت اباعبدالله در راه و مقصد واحدی که امام حسین(ع) در آن جهت حرکت کرد.

*‌ کربلا الگویی جاودان برای ملت‌های آزادی‌خواه طول تاریخ

وی اظهار کرد: کربلا الگویی جاودان برای ملت‌های آزادی‌خواه طول تاریخ بوده است و تأثیر عمیق آن را در انقلاب اسلامی خودمان و خیزش‌های اخیر به خوبی شاهد بوده‌ایم.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح ‌المهدی(عج) اضافه کرد: زمانی که وی امام حسین(ع) در عرصه عاشورا می‌فرماید "هل من ناصر ینصرنی" در واقع قصد دارد به رهروان آینده‌اش این پیام را انتقال دهد که راه حقیقت همواره باز است و شیعیان باید برای رسیدن به قله حق‌جویی و عدالت در همان راهی که امام حسین(ع) علمش را برافراشت قدم بردارند.

کشکولی افزود: پیام عاشورا تنها به شیعیان اختصاص ندارد بلکه هر ملت آزادی‌خواه در هر کجای دنیا می‌تواند کربلا را الگوی خود قرار داده و امام حسین(ع) را امام خویش بداند.

وی تاکید کرد: همان‌طور که امام حسین(ع) در برابر ظلم و جور ایستاد ملت‌ها با الگوگیری از این واقعه می‌توانند در برابر تمام مستکبران بایستند و کمالات و اخلاق نیکو را در جامعه خویش نهادینه کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه جمله معروف «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا » یک شعار خبری نیست بلکه یک شعار انشایی محسوب می‌شود، تصریح کرد: این موضوع به آن معناست که گرچه کربلا در سال 61 هجری اتفاق افتاده اما تمام نشده و جریانی است دائمی که همواره در حال تنذیر و الگو دادن به همه ملت‌های آزاده جهان است.

وی ادامه داد: همان‌طور که امام حسین(ع) در برابر ظلم و جور ایستاد ملت‌ها با الگوگیری از این واقعه می‌توانند در برابر تمام مستکبران بایستند و کمالات و اخلاق نیکو را در جامعه خویش نهادینه کنند.

انتهای پیام/63001/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول